Page 21 - Felsefe 11 | 5.Ünite
P. 21

5. ÜNİTE                                                                             20. Yüzyıl Felsefesi





            anlaşılmış olur. Ona göre insan, değer üreten bir varlıktır ve ona yaklaşırken bu değerler göz ardı edilmeme-
            lidir. Tüm alanlarda üretken olan insana bütünlükçü yaklaşılması doğru bir tavırdır.
               İnsan, ona göre kendini ve başkasını tanımalı çünkü ahlaki bir varlık olabilmesinin koşulu buna bağlıdır.
            İnsan kendi eylemlerinden sorumludur, onun kişi olması bu sorumluluğu taşımasındandır.
               “Felsefeye  Giriş”,  “Kant  ve  Scheler’de  İnsan  Problemi”,  “Değişmez  Değerler  ve  Değişen  Davranışlar”,
            “Felsefi Antropolojisi”, “Fenomenoloji ve Nicolai Hartmann”, “İnsan ve Hayvan”, “Dünya ve Çevre” vb. eser-
            leri vardır. Ayrıca Nicolai Hartmann, Max Scheler ve Heinz Heimsoeth gibi filozofların eserlerini de Türkçeye
            çevirmiştir.

               Macit GÖKBERK
               Macit Gökberk, Selanik'te doğmuştur (Görsel 5.12). İstanbul Üniversitesi
            Edebiyat Fakültesi Felsefe Bölümünden mezun olduktan sonra Almanya’da
            Berlin Üniversitesinde doktorasını yapmıştır. Türkiye’ye dönünce mezun ol-
            duğu İstanbul Üniversitesinde felsefe dersleri vermiştir. Felsefe tarihinde yap-
            mış olduğu çalışmalarla öne çıkan Macit Gökberk, dil ve düşünce üzerine de
            çalışmalar yapmıştır. Sade bir Türkçe ile felsefenin anlaşılır olması için çaba
            sarf etmiştir. Uzun yıllar Türk Dil Kurumunun da başkanlığını yapmıştır.
               Felsefenin  işlevlerinden  biri  de  kültürü  güçlendirmek  için  insanlara  ça-
            ğın bilincini fark ettirmek gerektiğini ifade eder. Toplumun çıkmaza girdiği
            zamanlarda felsefenin insanları aydınlatma görevi olduğunu belirtir. Çünkü
            ona  göre  felsefe,  hayatın  içindedir  ve  gerçeğin  bütününün  anlaşılmasını
            sağlar.  Türkiye’de  yapılan  felsefenin  ülkeyi  aydınlanmaya  götürdüğünü  ve  Görsel 5.12: Macit Gökberk
            Türkiye’nin de Batı gibi bazı toplumsal evrelerden geçmesi gerektiğini belirtir.
               Türkiye Felsefe Kurumu tarafından Macit Gökberk adına ödüller verilmek-
            te ve kurum, ailesine her yıl Macit Gökberk hatırasına Felsefe Ödülü sunmaktadır.
               Felsefe açısından kaynak teşkil eden eseri “Felsefe Tarihi”dir. Diğer eserlerinden öne çıkanlar ise “Değişen
            Dünya Değişen Dil”, “Batı Anadolu’nun Yetiştirdiği Antik Filozoflar”, “Aydınlanma Felsefesi, Devrimler ve
            Atatürk”, “Kant ve Herder’in Tarih Anlayışları”dır.


               Nurettin TOPÇU
               Nurettin Topçu, İstanbul’da doğmuştur. Aslen Erzurumludur (Görsel 5.13).
            Maarif eğitim bursu kazanmıştır. Fransa’da lisans eğitimi sonrasında Sorbonne
            Üniversitesinde doktorasını verir. Yurda dönüşünde İstanbul Üniversitesinden
            doçentlik unvanı almıştır.
               Nurettin  Topçu’nun  felsefesinin  merkezinde  ahlak  görüşleri  vardır.
            Çatışmacı ahlak anlayışlarını eleştirir. Onun ahlak felsefesinin temeli “hareket”
            kavramıdır. Hareket, düşüncenin içsel hâlidir. İnsanın var olması, düşünme ve
            hareketle ilgilidir. Hareket, biyolojik olarak yer değiştirme anlamında değildir.
            İnsanın kendini ve başka varlıkları değiştirebilmesiyle alakalıdır. Düşünerek
            hareket etme özelliğine sahip olan insana üstün bir varlık tarafından amaç ve-
            rilmiştir. İnsanın amacı sonsuz olana ulaşmaktır. Sonsuz olan Allah’tır. Özgür
            irade sahibi olan insan, bilerek ve isteyerek harekette bulunur; harekette bu-  Görsel 5.13: Nurettin Topçu
            lunması insanlık vasfını kazandığını gösterir ve harekete devam etmesi isteği
            onun sonsuz olana ulaşma niyetinden kaynaklanır.
               Nurettin Topçu’ya göre insan doğası; ruh, irade ve imandan oluşur. İnsan, bu doğasını yıkmayacak kadar
            tutku duygusunu da taşımalıdır. Çünkü böylesi bir tutku, insanı sonsuz olana yönlendirir. Bu durum, insanın
            sonsuzluk arayışıdır. Nurettin Topçu, insanın arayış hâliyle harekette bulunduğunu belirtir. Hareketin olması
            yani insanın kendinde olanla sonsuz olana yönelmesi, insanın Allah’ı sürekli düşünmesi ve yaşamasıdır.
               Nurettin Topçu, insanın bu şuurlu hareketini idealist bir hareket olarak görür ve ahlaki görüşleri açısından
            ona “isyan ahlakı” adını verir. İsyan ahlakı; insanın iman, irade ve sorumluluk gözeterek özgür iradesiyle
            aklını kullanmasıdır.








                                                                                                              137
   16   17   18   19   20   21   22   23   24   25   26