Page 22 - Felsefe 11 | 5.Ünite
P. 22

5. ÜNİTE





                  Ona göre birey, özgür iradesiyle aklını kullanırsa toplumda aydınlanma meydana gelir ve toplumu bozucu
               etkilerden arındırır. Bireyler toplumun huzuru ve güvenliği için harekette bulunmuyorsa ruh, iman ve iradede
               bir zayıflık vardır ve orada Allah unutuluyor görüşündedir. İsyan ahlakı, Allah’ın emirlerinin uygulanması için
               bu emirlere engel olan durumlara karşı isyan edilmesini temsil eder. İsyan etmemek de kişiliksiz olmaktır. Bu
               kötülükler karşısında teslimiyetçi olmayı şiddetle eleştirir. Bu açıdan eğitim önemlidir. Çünkü ona göre özgür
               zihniyetin oluşumunda en önemli faktör eğitimdir. Okul, düşünen insanların yetiştirildiği ve özgür iradeleriy-
               le hareket etmelerinin öğretildiği yer olmalıdır.
                  Birçok bilimsel yayını olan Nurettin Topçu’nun öne çıkan kitapları şunlardır: “Yarınki Türkiye”, “Felsefe”,
               “Bergson”, “Varoluş Hareket Felsefesi”, “Var Olmak”, “Mantık”, “Mevlana ve Tasavvuf”, “Kültür ve Medeniyet”
               ve “Taşralı”.

                  Aydın SAYILI
                  Aslen Gaziantepli olan Aydın Sayılı, İstanbul’da doğmuştur (Görsel 5.14).
               Ankara Lisesinde yapılan olgunluk sınavları sırasında orada bulunan Mustafa
               Kemal Atatürk, Aydın Sayılı’nın sorulara verdiği cevapları görünce onun yurt
               dışı sınavlarına katılmasını istemiştir. Harvard Üniversitesini kazanan Aydın
               Sayılı,  yüksek  lisans  ve  doktora  eğitimini  burada  tamamlamıştır.  “Arap  ve
               İslam Bilimi” adlı doktora teziyle bilim tarihi alanında ilk doktora derecesini
               alan kişi olmuştur. Türkiye’ye dönüşünde Ankara Üniversitesi Dil ve Tarih-
               Coğrafya Fakültesi Felsefe Bölümünde bilim tarihi dersleri vermiştir.
                  Çalışma alanı, Türk-İslam dünyası bilim faaliyetidir. Bu alan üzerine çalış-
               maları, dünya felsefe literatüründe yerini almıştır. Aydın Sayılı, UNESCO’nun
               “Orta  Asya  Uygarlıkları  Tarihi”  çalışmasına  katılmıştır.  Almanya'da  bulunan   Görsel 5.14: Aydın Sayılı
               Doğu  Bilimciler  Derneğine  onur  üyesi  seçilmiştir.  Polonya  Konsolosluğu,
               1973'te Kopernik’in 500. doğum yıl dönümü nedeniyle “Copernicus” adlı eserinden dolayı Aydın Sayılı'ya Kopernik
               Madalyası'nı takdim etmiştir.
                  Aydın Sayılı, geride birçok eser bırakmıştır. “Bilim Tarihi: Hayatta En Hakiki Mürşit İlimdir.”, “Mısırlılarda ve
               Mezopotamyalılarda Matematik, Astronomi ve Tıp”, “Beyrûnî’ye Armağan”, “Bilim, Kültür ve Öğretim Dili Olarak
               Türkçe”, “İbn-i Sînâ Doğumunun Bininci Yılı Armağanı” ve “Nikola Kopernik ve Anıtsal Yapıtı” bunlar arasında
               öne çıkanlardandır.


                  Mübahat TÜRKER KÜYEL
                  Ankara’da doğmuştur (Görsel 5.15). Ankara Üniversitesi Felsefe
               Bölümünde akademik görevlerde bulunmuştur. Felsefe Tarihi Kürsüsü
               Başkanı olarak atanmıştır.
                  Mübahat  Küyel,  felsefenin  tarihsel  gelişimi  üzerine  düşünceler
               üretmiştir. Onun kültürler arası etkileşimi üzerinde durmuştur.
                  Zeliha  Çelikkol,  “M.  Türker  Küyel’in  Hayatı,  Eserleri  ve  Temel
               Görüşleri Üzerine Bir İnceleme” adlı eserinde Mübahat Küyel hak-
               kında ‘Felsefe nasıl doğmuştur, doğduktan sonra Roma’ya, Yahudi,
               Hristiyan ve Müslüman çevreye, Avrupa’ya, Osmanlılara nasıl, hangi
               yolla ve ne olarak geçmistir, felsefe hakkında birtakım bilgiler olarak
               mı  yoksa  çıkar  kaygısından  uzak,  uyumlu  ve  evren  önünde  saygı-
               lı, şaşkınlıktan doğan eleştirici bir düşünce anlayışı olarak mı?’ gibi
               sorular sorarak konuya açıklık getirmektedir. Mübahat Küyel, felse-
               fenin aslında Antik Yunan’da başlamadığını doğanın karşısında du-  Görsel 5.15: Mübahat Türker Küyel
               yulan şaşkınlıktan doğduğunu belirtmektedir. Çeşitli bağlantılar ku-
               rarak kültürümüzün ne kadar eski ve zengin olduğunu göstermeye çalışmıştır. Günümüze kadar Batı ve
               Antik Yunan kültürü araştırılmakta sadece bu kültürlerin önemine değinilmekteydi. Ama Küyel, bu yargıyı
               kırmakla bu kültürler haricinde Türk kültürünün de dünya kültürleri içerisinde büyük katkısı bulunduğunu
               araştırmalarıyla göstermiştir.” Öyle ki Küyel, Türk düşüncesini Mezopotamya ve Sümer düsüncesiyle ilişki-
               lendirerek aralarında anlamlı bir bağlantı olduğunu belirtir.








        138
   17   18   19   20   21   22   23   24   25   26   27