Page 24 - Felsefe 11 | 5.Ünite
P. 24

5. ÜNİTE









                            Uygulama

                  Türkiye’de yetişen önemli felsefecilerden biri olan Nermi Uygur ile yapılan söyleşiye ait alıntı aşağıda
               verilmiştir (Görsel 5.17). Söyleşilerden hareketle verilen soruyu cevaplayınız.

                  NERMİ UYGUR İLE SÖYLEŞİ
                  Arslan Kaynardağ: Türk felsefesine iyimser açıdan bakanları anlatır-
               ken şöyle söylüyorsunuz: “Descartes’tan yüzyıllar önce Gazâlî’miz vardı
               bizim; Nicolai Hartmann’dan daha mı az değerli Farabi’miz? Husserl’den
               neyi eksik Suhreverdi’nin? Mevlana’nın, Yunus’un, Pir Sultan’ın günü-
               müzdeki o ünlü varoluşçulardan nesi daha aşağı? Şimdi kalkıp da biz
               filozof olamayız, diye kestirip atmak, son derece insafsızlık olur.” Nasıl
               bir kültür tüketicisiyiz biz? Kültür üretemiyor muyuz? Üretemez miyiz?
                  Nermi Uygur: Toplumca yapmamız gereken şey, yaşama etkisi olan,
               kendine özgü özelliklerle bezenmiş çağdaş bir kültürle ortaya çıkmak.
               Şimdi burada bakışlarımız felsefede yoğunlaştığına göre felsefenin de
               bu kültür kuruluşunda kendine düşen rolü oynaması gerekir. Kişi ve top-
               lum olarak korkuya ürküye kapılmadan, duyguca aşağılık yukarılık güt-
               meden  saptamalıyız: Taşınma  felsefeyle  düşünme değirmeni  dönmez.
               Kendi felsefemizi kendimiz üretmek zorundayız. Ne var ki başka felse-   Görsel 5.17: Nermi Uygur
               felere sırt çevirmek yanlışın en yanlışı olur. Pek çok alanda olduğu gibi
               felsefede de gelecek; kültürler arası, kültür aşırı iletişim ve etkileşimlere
               gereksinme göstermekte. Kendi içinde büzülen, kurur. Dışta yaşamaya
               kalkışan, yok olur.
                  Arslan  Kaynardağ:  Bizdeki  felsefe  çalışmalarında  bir  gelişmeden
               söz edilebilir mi?
                  Nermi Uygur: Son on yıl içinde felsefede ya da felsefeye yakın alanlarda bazı değişiklikler olduğu kimin
               gözünden kaçabilir? Yeter ki felsefeye yaraşmayan aceleciliklerden, hazırlıksız çıkışlardan, gelişigüzel gös-
               terilerden, yüzeysel incelemelerden, parlamak için sataşmalardan, sorunların nesnel işlenişine zararlı çekiş-
               melerden, üstüne üstüne gitmeye ne gerek var; daha nice nice olumsuz davranıştan kaçınmak gerek. Sevgi,
               çaba, özveri, titizlik, yaratıcılık, özellikle de düşünme dürüstlüğü isteyen bir uğraştır felsefe.

                                                 Arslan Kaynardağ, Nermi Uygur ile Felsefe, Dil ve Kültür Konusunda
               Soru


                  Metinde Türkiye’deki felsefe çalışmalarının gelişimi için neler önerilmiştir? Sizin önerileriniz
                  nelerdir?
                  ..............................................................................................................................................
                  ..............................................................................................................................................
                  ..............................................................................................................................................
                  ..............................................................................................................................................
                  ..............................................................................................................................................
                  ..............................................................................................................................................
                  ..............................................................................................................................................
                  ..............................................................................................................................................
                  ..............................................................................................................................................
                  ..............................................................................................................................................
                  ..............................................................................................................................................












        140
   19   20   21   22   23   24   25   26   27   28   29