Page 16 - Fen Lisesi Biyoloji 11 | 2.Ünite
P. 16
Fen Lisesi Biyoloji 11. Sınıf
Deney 9
Çalışmayı Yapan Grup/ Çalışmanın Yapıldığı Tarih
Öğrenciler
Çalışmanın Adı Sucul komünite hazırlanması
Çalışmanın Amacı Tek hücreli canlılardan oluşan bir komünite ortamı oluşturmak
Malzeme ve Materyaller • Çeşitli yerlerden alınmış dere suyu, havuz suyu, yağmur suyu veya akvaryum
suyu (Özellikle dipten ve havalandırma cihazının çevresinden alınız.)
• Kuru yapraklar, ot, meyve kabukları
• Kavanoz veya cam şişe
• Cam çubuk
• Lam
• Lamel
• Mikroskop
Etkinliğin Yapılışı • Havuz, dere veya akvaryum gibi ortamlardan alınan suyu iki ayrı kavanoza ko-
yunuz.
• Kavanozlardan her birine meyve kabukları, ot, yaprak parçalarından bir miktar
ekleyiniz.
• Kavanozlardan birini güneşli ortama koyunuz.
• Dört-beş gün sonra meydana gelen değişiklikleri not ediniz.
• Kültürün tam oluşması için 10-15 gün bekletiniz. Bu sırada kavanozdaki suyun
içindeki oksijen azalacağı için beş gün aralıklarla bir miktar su ilave ediniz. Ay-
rıca suyun yüzeyinden hafif çalkalayınız.
• Kültürler yeteri kadar bekleyince kavanozdan alacağınız bir damla suyu, lam
üzerine damlatarak üzerine lamel kapatınız.
• Preparatlarınızı mikroskopta inceleyiniz.
• İncelenen kültürde genellikle Colpidium (Kolpidium), Paramecium (Parames-
yum), Euglena (Öglena), Vorticella (Vortisella) türleri gözlemlenmektedir.
• Kültürden damlatılan suyun üzerine çok az miktarda pamuk lifi konup lamel
kapatılırsa tek hücreliler bir set hâlinde daha rahat gözlemlenebilir.
Bulunan Sonuçlar ve 1. Işık, sıcaklık gibi faktörler hazırladığınız kültürü nasıl etkiledi?
Sonuçların Yorumlanması 2. Bir kavanozu ışıklı ortamda bekletme nedeniniz ne olabilir? Bu kavanozda han-
gi organizmaların ürediğini gözlemlediniz?
Ders Öğretmeni Tarih/İmza
Paramesyum (10X15) Vortisella (10X15)
266