Page 18 - Fen Lisesi Biyoloji 11 | 2.Ünite
P. 18
Fen Lisesi Biyoloji 11. Sınıf
2. Ünite Komünite Ekolojisi Ölçme ve Değerlendirme Bölümü
Aşağıdaki açık uçlu soruların cevabını boş bırakı- Aşağıdaki cümlelerde boş bırakılan yerlere doğru
lan alana veya defterinize yazınız. sözcüğü/sözcükleri yazınız.
1. Rekabet nedir? 6. Bir yaşam alanı içinde bir türün tüm bireylerinin
...................................................................................... oluşturduğu topluluğa ………......................... denir.
2. Süksesyon nedir? Bir örnekle açıklayınız. 7. Belirli bir bölge (sınırlı yaşam alanı) içinde birlikte
....................................................................................... yaşayan popülasyonların oluşturduğu topluluk
......................................................................adını alır.
3.-5. soruları aşağıdaki metne göre cevaplandırınız.
8. Farklı iki ekosistemin kesişim bölgesinde, yaşam
Prunus spinosa [Prunus spinosa (güvem, çakal eriği, alanlarının birbiri içine geçtiği ve tür çeşitliliğinin
dağ eriği, gökerik, silar, yaban eriği)] fazla olduğu alana .............................................denir.
Genelde boyu 1-3 m arasında değişen sık dallı, dikenli, 9. Bir canlının doğal olarak yaşayıp üreyebildiği
dağınık görünümlü ve yayılıcı bir çalıdır. Gövde ka- yaşam alanına .................................................. denir.
buğu siyahımsı kahverengindedir. Kazınan kabuğun
altından turuncu renkli bir doku ortaya çıkar. Genç 10. Bir yaşama birliğinde türlerin sıra ile ortama gelip
dalları kadife gibi yumuşak tüylerle kaplıdır, dalların yerleşmesi sürecine .......................................denir.
ucu güçlü bir dikenle sonlanır. En ekşi eriklere sahip-
tir, çok asitlidir. Halkın güvem dediği bu erik türü, C
vitamini bakımından çok zengindir. İçeriğinde organik 11. Aşağıda verilen numaralı ifadeleri harfle verilen
asitler, pektin ve şeker bulunur. Reçel, marmelat, alkol ifadelerle eşleştiriniz.
yapımında kullanılır. Çiçekleri mart, nisan aylarında
toplanıp kurutularak çay olarak tüketilir. Çok yaygın a) Tür b) Popülasyon c) Komünite
kök sistemiyle iyi bir toprak tutucudur. Yamaçların ç) Habitat d) Ekoton e) Ekosistem
tespitinde kullanılan öncü bir bitkidir. İyi bir kuş yu- f) Süksesyon
vası koruyucusudur. Çalılıklar, dere kenarları, orman
yakınları, kumul-çayır geçiş alanlarında yayılış gös- I. Kırklareli İğneada Longoz Ormanlarında
terir. Türkiye’de özellikle Trakya’da, dünyada Avru- bulunan Nymphaea alba (Nimfea alba) (Be-
pa, Kafkasya, Kuzeybatı İran ve Kuzeybatı Afrika’da yaz nilüfer) bitkileri
bulunur. (Kaynak: İğneada Longoz Ormanları Bitkileri Re- II. Kurumuş bir kütükte yaşayan karıncalar
simli Tanıma Klavuzu, 2007) için kütük
III. Van Gölü’nde yaşayan bir inci kefali
3. Güvem bitkisinin yaşam alanı bir ekoton bölgesidir.
Niçin? Açıklayınız. IV. Karadeniz’de yaşayan balık türleri
................................................................................. V. Eğirdir Gölü
4. Güvem bitkisinin dikenli-yayılımcı bir çalı olması çev- VI. Seyhan Nehri’nin denize döküldüğü yer,
resini nasıl etkiler? alan
....................................................................................
5. Bu bitkinin besin olarak tüketiminin insan sağlığı üze-
rine olumlu etkisi olabilir mi? Açıklayınız.
......................................................................................
268