Page 17 - Fen Lisesi Biyoloji 12 | 2. Ünite
P. 17
Canlılarda Enerji 2.
Dönüşümleri
Ünite
3. ETKİNLİK
ETKİNLİĞİN ADI : Fotosentez hızına sıcaklığın etkisi
ETKİNLİĞİN AMACI : Sıcaklık artışının fotosentez hızına etkisini gözlemlemek
ETKİNLİĞİN SÜRESİ : 2 saat
ARAÇ GEREÇ : Elodea canadensis veya herhangi bir canlı akvaryum bitkisi, su, deney tüpü, beherglas,
ışık kaynağı, tutucuları bulunan ayaklık, saat, termometre, ısıtıcı, buz, eldiven, 400 mL %1
sodyum bikarbonat çözeltisi
ETKİNLİĞİN YAPILIŞI
1. Deneyin yapılacağı ortam loş ışıklı bir ortam olmalıdır. Bunun
için gerekli ortamı hazırlayınız.
2. Beherglasa 400 mL %1’lik sodyum bikarbonat çözeltisini ek-
leyiniz.
3. Elodea bitkisini deney tüpünün içine dikkatlice yerleştiriniz
ve üzerine boşluk kalmayacak şekilde su doldurunuz. Tüpün
ağzını parmağınızla kapatınız. Tüpü ters çevirerek beherglas
içindeki sıvıya batırınız ve parmağınızı çekiniz.
4. Beherglas içindeki sıvıya termometre ve ısıtıcı yerleştiriniz. Hazır-
ladığınız düzeneği, şekildeki gibi tutucuları bulunan ayaklık
ile sabitleyiniz. Beherglastaki sıvının hacmini ölçerek kayde- Görsel 2.18
diniz (Görsel 2.18).
5. Işık kaynağını, bitkinin 10 cm uzağına yerleştiriniz ve açınız.
6. Beherglas içindeki çözeltinin sıcaklığını, buz kullanarak 4 C’ye ayarlayınız.
o
7. Daha sonra beherglas içindeki çözeltinin sıcaklığını, ısıtıcı kullanarak sırasıyla 10 C, 30 C, 50 C ve 60
o
o
o
o C’ye yükseltiniz.
8. Her sıcaklıkta 5-10 dk. bekleyiniz. 5-10 dk. bekledikten sonra 2 dk. boyunca çıkan oksijen kabarcıklarının
sayısını aşağıdaki tabloya not ediniz.
Beherglas içindeki çözeltinin sıcaklığı 2 dakikada çıkan kabarcık sayısı
4 C
o
10 C
o
30 C
o
o
50 C
60 C
o
DEĞERLENDİRME
1. Tablodaki verilerden yararlanarak sıcaklık artışı ile çıkan kabarcık sayısı arasındaki ilişkiyi gösteren bir grafik
çiziniz.
Çıkan kabarcık sayıları
Çözelti sıcaklığı ( C)
o
4 10 30 50 60
2. Fotosentez hızı, hangi sıcaklıkta en yüksek değere ulaşmıştır?
o
3. Çözeltinin sıcaklığı 60 C olduğunda oksijen çıkışını, diğer sıcaklık değerleri ile karşılaştırınız. Farklılığın ne-
deni nedir? Açıklayınız.
79