Page 37 - Fen Lisesi Biyoloji 9 | 2.Ünite
P. 37

2.1.5. Hücre Çalışmalarının İnsan Yaşamı İçı ̇ n Önemı ̇


                 Kök  hücreler;  kendini  yenileyebilen,
            farklı hücre ve dokulara dönüşebilen hücre-
            dir. Kök hücreler özeldir ve insan vücudunu          Sinir hücresi  Kök Hücre
            oluşturmak için 200’den fazla hücreye fark-                                              Kemik
            lılaşabilmektedir. Kök hücreler, hem embri-
            yonik dönemdeki hem de ergin dönemdeki         Beyin                          Kemik hücresi
            canlıların dokularından elde edilebilir.
                 Embriyonik kök hücreler, farklı hücre                                 Kalp kası hücreleri
            ve dokulara farklılaşma konusunda yüksek           Bağırsak hücreleri
            bir kapasiteye sahiptir (Görsel 2.52). Ergin                    Karaciğer hücreleri
            bireylerden  alınan  kök  hücreler  ise  kalp,
            beyin,  ince  bağırsak,  yağ,  diş,  kas,  kemik
            iliği ve kan dokudan elde edilebilmektedir.   İnce ve kalın bağırsak                     Kalp
            Doku kültürü ve hücre ortamında yetiştiril-                           Karaciğer
            meye alınan kök hücreler; kalp, bağışıklık
            sistemi, osteoporoz, birçok kanser türü (yu-  Görsel 2.52:  Kök hücreden doku ve organ üretimi
            murtalık, beyin, akciğer, mesane vb.), Alz-
            heimer (Alzaymır) ve Parkinson gibi hasta-
            lıkların tedavisinde kullanılmaktadır.

                 İnsan  vücudundaki  organların  fonksiyonları,  bazı
            hastalıklar  veya  yaşlanmaya  bağlı  olarak  zayıflar  ya
            da  tamamen  durur.  Bu  durumda  ilgili  hücrelerin  teda-
            vi  amacıyla  yetiştirilmesi  ve  çoğaltılması  gerekmekte-
            dir.  Hücrelerin  vücut  dışında  yaşayabileceği  uygun  or-
            tamlarda  yetiştirilmesine  hücre  kültürü denilmektedir
            (Görsel 2.53). Aynı zamanda bazı hastalık yapıcı hücrele-
            rin izlenmesi amacıyla da hücre kültürleri yapılmaktadır.
                 Laboratuvar  ortamında  uygun  besi  yerlerine  hücre
            ekimi yapılır.  Besi  yeri,  laboratuvar ortamında hücrele-
            rin normal metabolik aktivitelerini sürdürebilmeleri için
            oluşturulan ortamdır. Besi yeri; içeriğindeki amino asit,
            karbonhidrat, vitamin ve iyonlarla hücrelerin gelişimini
            destekler. Laboratuvar ortamında hücrelerin çoğaltılabil-
            mesi için uygun pH değeri, sıcaklık ve nem oranına sahip
            bir ortamın oluşturulması da çok önemlidir.           Görsel 2.53:  Besi yeri ve hücre kültürü ile çalışan bilim
                 Hücre kültürü tekniği; kök hücrelerin üretimi, kanser   insanları
            araştırmaları, biyokimya ve moleküler biyoloji çalışma-
            ları, tüp bebek ve kısırlık tedavisi, zarar gören bir dokunun yeniden oluşturulması, aşı üretimi, ilaç sanayisinde
            kullanılacak tıbbi değeri yüksek bitkilerin üretilmesi, bitki ıslah çalışmaları ve gen kaynaklarının korunması gibi
            birçok alanda kullanılmaktadır.
                 Hücreler organizmanın temel yapısal ve işlevsel birimleri olduğundan hücresel yapılarda ortaya çıkan yapı-
            sal veya fonksiyonel bir bozukluk, canlının doku ve organlarını etkileyerek çeşitli rahatsızlıkların ortaya çıkma-
            sına neden olur. Örneğin mitokondriyal DNA’da meydana gelen hasar (mutasyon) sonucu solunum için gerekli
            enzimler üretilemez. Mitokondrinin fonksiyonunu yitirmesi ve enerji üretememesi sonucu dokuların enerji ge-
            reksinimi karşılanamaz. Bu durum kalpte ritim ve iletim bozukluğu, beyinden kaynaklanan denge bozukluğu ve
            uzağı görememe (miyop) gibi ciddi sorunlar ortaya çıkarabilir.




                      Araştıralım-Paylaşalım
                           Doku ve organ bağışının insan yaşamı için önemi nedir? Genel Ağ, bilim teknik dergileri, kütüphane ve
                       İl Sağlık Müdürlüğünden konuyla ilgili araştırma yaparak sınıfta arkadaşlarınızla paylaşınız.



                                                                                                          105
   32   33   34   35   36   37   38   39   40   41   42