Page 35 - Fen Lisesi Biyoloji 9 | 2.Ünite
P. 35

Aşağıdaki etkinliği bilimsel çalışma basamaklarına göre uygulayınız.
                     ETKİNLİK 2
                     Etkinliğin Adı: Bilimsel çalışma basamakları
                     Amaç: Bilimsel çalışma basamaklarını uygulayarak rapor yazma
                     Mekân: Doğal ortam
                     Süre: 15 gün
                     Araç gereç: Yapılacak bilimsel çalışmaya göre gerekli araç gereci temin ediniz.

                     Uygulama: Günlük hayata ilişkin belirlediğiniz bir problemin çözümü için bilimsel araştırma basamaklarını
                                        uygulayarak tabloyu tamamlayınız.
                                                                               Gözlemleriniz:

                       Çevrenizi gözlemleyip araştırma yapacağınız soruyu belirleyiniz.
                                                                               Bilimsel araştırma sorusu:

                                                                               Yeni gözlemler ve bilgiler:
                       Araştırma sorusunun çözümü için yeni gözlemler yapıp bilgiler top-  Hipotez:
                       layınız. Bu çalışmalar sonucunda bir hipotez oluşturunuz.


                       Hipoteze dayalı tahminler yapınız.                      Tahminleriniz:
                                                                               Bağımsız değişken:

                                                                               Bağımlı değişken:
                       Tahminlerinizi test edecek kotrollü deneyler tasarlayınız.
                                                                               Kontrol grubu       Deney grubu



                       Kontrollü deneyinizin sonuçlarını değerlendiriniz.      Değerlendirme:
                      Sonuçlandırma: Raporunuzu sınıfta arkadaşlarınızla paylaşınız.

                      DENEY 8


                      Deneyin Adı: Sıcaklığın hücre zarından madde geçişine etkisi
                      Amaç: Hücre zarından madde geçiş hızını etkileyen faktörlerden biri olan sıcaklığın etkisini gözlemlemek
                      Mekân: Biyoloji laboratuvarı
                      Süre: 40 dk.
                      Araç gereç: 30 cm kurutulmuş bağırsak, 200 mL glikoz şurubu, 2 litre çeşme suyu, benedict (benedik)
                                 çözeltisi, 1 ispirto ocağı, 1 sacayak, 40 cm bağlama ipi, 2 adet bir litrelik cam beher, 1 adet
                                 damlalık, 2 adet termometre, makas

                      Uygulama
                      •  Kurutulmuş bağırsağı 15 cm’lik 2 parçaya ayırınız.
                      •  Bağırsakları bir gece önceden suda bekletiniz.
                      •  Bağırsakların bir ucunu sıkıca bağlayınız.
                      •  Beherlere birer litre çeşme suyu doldurunuz.
                      •  Sacayağını yerleştirerek ispirto ocağını yakınız.
                      •  Beherlerden birini 40  C’ye kadar termometre kullanarak ısıtınız.
                                           o
                      •  Her iki behere de onar damla benedict çözeltisi damlatınız.
                      •  Bağırsakların her ikisini de eşit miktarda glikoz şurubuyla doldurup açık uçlarını bağlayınız.
                      •  İki bağırsağı da beherlere koyunuz ve beherlerdeki renk değişimini gözlemleyiniz. (Benedict çözeltisi
                         glikoz varlığında kremit kırmızısı renge döner.)

                      Sonuçlandırma
                      1. Hangi beherde renk değişimi daha önce gerçekleşmiştir?
                      2. Bağırsak zarından madde geçiş hızının farklı olmasının nedeni nedir?
                      3. Benedict çözeltisini beher yerine bağırsak içerisine koysaydınız aynı sonucu bekler miydiniz?
                         Nedenini açıklayınız.


                                                                                                          103
   30   31   32   33   34   35   36   37   38   39   40