Page 36 - Fen Lisesi Biyoloji 9 | 3.Ünite
P. 36

Hepatit A ve B virüsünden korunmanın en etkili yolu aşılanmaktır. Ülkemizde çocuklara hepatit A ve
           hepatit B aşısı uygulanmaktadır. Hepatit C hastalığına karşı henüz bir aşı geliştirilememiştir.
                Virütik hastalıklardan korunmak için kişisel temizlik ve hijyene özen gösterilmeli, kapı kolu, masa üstü,
           klavye, telefon gibi sık kullanılan araç, gereç ve eşyalar düzenli aralıklarla temizlenmelidir. Öksürürken ve
           hapşırırken kol bükülerek ağız ve burun kolla mutlaka kapatılmalı, bağışıklık sistemini güçlendirecek besinler
           bol bol tüketilmeli, viral hastalık geçiren kişilerden uzak durulmalı ve bu hastalıklara karşı aşı yaptırılmalıdır.



                     Düşünelim-Tartışalım
                         Hepatit virüslerinin bulaşma yolları göz önüne alındığında bu virüslerden korunma yolları neler olabi-
                    lir? Sınıfta arkadaşlarınızla tartışınız.




                    ETKİNLİK 5
                     Etkinliğin Adı: Virüsleri tanıma
                     Amaç: Virüslerin insan sağlığına etkileri üzerine düşünmek
                     Mekân: Sınıf
                     Süre: 80 dk.
                     Araç Gereç: kâğıt, kalem, silgi, karton, boya kalemi, makas

                     Uygulama
                     •   Sıraları küme şeklinde birleştirerek 3 istasyon oluşturunuz. Her bir kümeyi aşağıdaki başlıklara göre
                         isimlendiriniz.
                           a) Virüslerle ilgili slogan yazma
                           b) Virüslerle ilgili afiş hazırlama
                           c) Virüslerle ilgili resim yapma
                     •   Etkinlik süresince kullanmak üzere kümelere, araç gereçler kısmında belirtilen malzemelerden uygun
                         olanlarını bırakınız.
                     •   Sınıfta 3 tane öğrenci grubu oluşturunuz.
                     •   Gruplarınızı 1, 2, ve 3. grup olarak isimlendiriniz ve grubunuza bir sözcü seçiniz.
                     •   1. grup olarak a istasyonuna, ikinci grup olarak b istasyonuna ve üçüncü grup olarak c istasyonuna
                         gidiniz.
                     •   8 dk. boyunca istasyondaki görevle ilgili grup arkadaşlarınızla tartışarak düşüncelerinizi belirtiniz ve
                         istasyondaki görevi gerçekleştirmeye çalışınız.
                     •   8 dk. sonunda çalışmanızı istasyonda bırakarak sıradaki istasyona geçiniz.
                     •   Geçtiğiniz istasyonda 8 dk. boyunca diğer grubun çalışmasını bıraktığı yerden devam ettiriniz.
                     •   Bütün gruplar, her istasyonda belirtilen görevi tamamlayıncaya kadar bu işlemi sürdürünüz. Bütün
                         grupların her istasyonda en az bir kez çalıştığından emin olunuz.
                     •   Görevleri tamamlayıp başladığınız istasyona döndükten sonra bir sonraki derste sunmak üzere istas-
                         yonda gerçekleştirilen çalışmaları düzenleyip sunum hâline getiriniz.


                     Sonuçlandırma
                     İstasyonlarda gerçekleştirilen virüslerle ilgili, resim, slogan ve afiş çalışmalarını grup sözcüsü vasıtasıyla
                     sınıfta sununuz ve sınıf panosuna asınız.



                  Genetik Mühendisliği Çalışmalarına Virüslerin Katkısı

                Virüsler, hastalıklara sebep olmakla birlikte bazı hastalıkların teşhis ve tedavisinde de kullanılabilmek-
           tedir. Virüsler kullanılarak hepatit, kuduz ve grip gibi hastalıkların tedavisi için aşı, protein, enzim ve hormon
           gibi biyolojik moleküller üretilmektedir. Bu konuda genetik mühendisliği ve biyoteknoloji alanındaki çalışmalar
           artarak devam etmektedir. Genetik mühendisliği, genetik materyal olan DNA üzerinde yapılan değişikliklerle
           ilgilenir. Genetik mühendisliğinin geliştirdiği uygulamalar kullanılarak biyoteknoloji sayesinde tarım, tıp ve
           endüstri gibi alanlarda birçok yararlı ürün elde edilmektedir. Bütün bu çalışmaların temelinde gen klonlaması ve
           klonlanan bu genlerin konak hücre içerisine taşınması vardır. Klonlanan bu geni, hücre içine taşımada bakteri
           plazmitleri ve virüsler kullanılmaktadır. Bir canlıdan alınan gen, farklı bir canlıya aktarılarak bu canlının yeni bir
           özellik kazanması mümkün olmaktadır. Örneğin bilim insanları, örümceğin ağ üreten genini almış ve bir keçiye
           aktarmıştır. Böylece bu keçinin sütünden oldukça sağlam bir ağın üretilmesi mümkün olmuştur.

            150
   31   32   33   34   35   36   37   38   39   40   41