Page 32 - Fen Lisesi Biyoloji 9 | 3.Ünite
P. 32

3.2.3. Vı̇rüslerı̇n Genel Özellı̇klerı̇


                Virüslerin varlığı 19. yüzyılda Louis Pasteur (Luiz
           Pastör) ve Robert Koch (Rabırt Koh) tarafından yapılan
           araştırmalar sayesinde anlaşılmıştır. Rus biyolog Dmitri
           Iwanowski (Dimitri İvanovski), 1892 yılında tütün mo-
           zaik hastalığına yakalanan bitkilerden elde ettiği sıvıyı
           süzerek  bakterilerden  arındırmış  ve  bu  sıvının  sağlıklı
           bitkilerde hastalığa neden olduğunu görmüştür. Böylece
           bakteriler dışında hastalığa neden olan başka canlıların
           da varlığı anlaşılmıştır. Daha sonra bu canlılara “zehir
           ve yapışkan sıvı” anlamına gelen virüs adı verilmiştir
           (Görsel 3.102). Ancak çok küçük olduğu için o yıllarda
           en gelişmiş ışık mikroskobuyla bile gözlemlenememiş-
           tir. Elektron mikroskobunun keşfedilmesiyle ilk olarak
           1930 yılında görüntülenmiştir. Bu şekilde bakteri ve vi-  Görsel 3.102: Virüsler
           rüsün farklı varlıklar olduğu anlaşılmıştır.
                Virüslerin en önemli özelliği hücresel yapıya, enzim sistemine ve ribozoma sahip olmamasıdır. Bu nedenle
           virüsler, en belirgin canlılık faaliyetlerinden olan protein ve ATP sentezini yapamaz. Dolayısıyla virüsler, dış
           ortamda kendi başına herhangi bir canlılık faaliyeti sergileyemez ve doğada yıllarca inaktif olarak kristal hâlde
           kalır. Ayrıca virüsler diğer canlıların hücreleri gibi bölünerek çoğalamaz. Bu sebeplerden dolayı virüsler, bazı
           bilim insanları tarafından cansız olarak kabul edilir. Virüsler ancak canlı bir hücrenin içine girdiğinde metabolik
           aktivite kazanır. Yani virüsler zorunlu hücre içi parazitidir. Kalıtım maddesine (DNA veya RNA) sahip oldukları
           için bölünmeden daha farklı bir mekanizma ile çoğalabilir. Bu özelliğinden virüslere cansız demek de doğru
           değildir. Sonuç olarak canlı olup olmadığı tartışılan virüsler, canlıların sınıflandırıldığı herhangi bir kategoriye
           dâhil edilmemiştir.

               Bütün virüsler, kalıtım maddesi (genom) olarak ya               Zarf
          sadece DNA ya da sadece RNA içerir. DNA veya RNA,            Zarf proteini
          kapsit adı verilen protein bir kapsül ile sarılıdır. Bu kap-
          sül çubuk, heliks, küre veya küp şeklinde olabilir. Kap-        Kapsül
          sülün temel görevi kalıtım maddesini muhafaza etmektir.
          Kapsül ayrıca konakçı hücreye tutunmak için özel pro-
          teinler  içerir.  Bazı  virüslerde  bu  kapsülün  dışında  yağ   Kalıtım materyali
          ve protein molekülünden oluşan bir zarf vardır. (Görsel      (DNA veya RNA)
          3.103).
                Virüsler  sahip  olduğu  nükleik  asit  bakımından
           büyük çeşitlilik gösterir. Örneğin bazı virüslerin DNA’sı       Görsel 3.103: Bir virüsün genel yapısı
           çift  iplikten  oluşurken  bazılarınınki  tek  iplikten  oluş-
           muştur. Yine DNA bazı virüslerde doğrusal, bazılarında                            Baş
           halkasal yapıdadır. Pek çok virüs, RNA genlerine sahip       Kalıtım materyali
           olmasıyla  diğer  tüm  organizmalardan  ayrılır.  Çoğun-     (DNA)
           lukla RNA tek ipliklidir. Fakat çift iplikli RNA taşıyan                               Boyun
           virüslere de rastlanmıştır. Virüsün cinsine bağlı olarak
           sahip olduğu nükleik asit, 3 500-600 000 arasında nükle-
           otit içeren tek bir molekül hâlindedir. Bitki virüslerinde
           nükleik  asit  olarak  RNA  bulunur.  Hayvan  virüslerinin   Kuyruk
           bazılarında RNA bazılarında ise DNA vardır. Bakteriler-
           de çoğalan virüslere bakteriyofaj adı verilir ve genom
           olarak DNA içerir (Görsel 3.104).


                                                                       Görsel 3.104: Bakteriyofaj ve kısımları

                    Düşünelim-Tartışalım

                      Sizce bitki tohumlarının virüslerle ortak olan özelliği nedir? Sınıfta arkadaşlarınızla tartışınız.

            146
   27   28   29   30   31   32   33   34   35   36   37