Page 105 - Türk Dili ve Edebiyatı 10 | Kavram Öğretimi Kitabı
P. 105

Ortaöğretim Genel Müdürlüğü
         51      TÜRK DİLİ VE EDEBİYATI 10                              Öğretim Programları ve Ders Kitapları Daire Başkanlığı
                 Kavram Öğretimi
          4. ÜNİTE    : DESTAN/EFSANE > Destan > Destan
          Kavram      : Destan
          Genel Beceriler  : Eleştirel Düşünme Becerisi
          Alan Becerileri  : Yazma Becerisi

          Çalışmanın Adı                            DESTANLAR                                    20 dk.
          Çalışmanın Amacı  Destan türünün genel özelliklerini açıklayabilme.

          Yönerge: Aşağıdaki bilgi haritasını inceleyiniz ve metni okuyunuz. Bilgi haritası ve metinden hareketle
                   soruları cevaplayınız.




                                            Destanlar milletlerin tarih sahnesinde yer almaya başladıkları dönemlerin ürünle-
                                       1.
                                            ridir. Bu sebeple destanlar ait olduğu milletin tarihinden izler taşır.

                                            Milletleri derinden etkileyen göç, savaş, kıtlık, yangın, sel, hastalık gibi tarihî, top-
                                       2.
                                            lumsal ve doğal olaylar konu edilir.


                                       3.   Olağan ve olağanüstü olaylar iç içedir.


                                       4.   Anonimdir.
              DESTANIN

              ÖZELLİKLERİ                   Manzum (şiir) veya mensur (düzyazı) şeklinde ya da manzum-mensur karışık
                                       5.
                                            şekilde olabilir.

                                            Destanda zaman ve mekân unsurlarına detaylı bir şekilde yer verilmezken olay
                                       6.
                                            ve kişiler ön plandadır.


                                       7.   Destandaki kahramanlar olağanüstü işlerin üstesinden gelebilirler.


                                            Destanda iyi ve kötü, genç ve ihtiyar, insan ve canavar arasındaki çatışma göze
                                       8.
                                            çarpar.




                                               GÖÇ DESTANI
           Uygur ülkesinde, Tuğla ve Selenge ırmaklarının birleştiği yerde Kumlançu denilen bir tepe vardır.
           Adına Hulin Dağı derlerdi.
           Hulin Dağında da, birbirine çok yakın iki ağaç büyümüştü. Biri kayın ağacıydı. Bir gece, kayın ağa-
           cının arasında yaşayan halk bu ışığı gördü ve ürpererek takip etti. Kutsal bir ışıktı, kayın ağacının üs-
           tünde kaldığı müddetçe kayın ağacının gövdesi büyüdükçe büyüdü, kabardı. Oradan çok güzel türkü-
           ler gelmeye başladı. Gece oldu mu ağacın otuz adım ötesinden bütün çevre, ışıklar içinde kalıyordu.
           Bir gün ağacın gövdesi ansızın yarıldı. İçinden beş küçük çadır, beş küçük odacık halinde meydana
           çıktı. Her odacığın içinde bir çocuk vardı. Çocukların ağızlarının üstünde asılı birer emzik vardı ve
           onlar bu mukaddes çocuklara halk ve halkın ileri gelenleri çok büyük saygı gösterdiler.
           Çocukların en büyüğünün adı Sungur Tekin’di, ondan sonrakinin adı Kutur Tigin, üçüncüsününki
           Türek Tekin, dördüncüsünün Us Tekin ve beşincisinin adı Bögü Tekin’di. Beş çocuğun beşinin de
           Tanrı tarafından gönderildiğine inanan halk, içlerinden birini hakan yapmak istediler. Bögü Han en


          102
   100   101   102   103   104   105   106   107   108   109   110