Page 57 - Türk Dili ve Edebiyatı 10 | Kavram Öğretimi Kitabı
P. 57
Ortaöğretim Genel Müdürlüğü
26 TÜRK DİLİ VE EDEBİYATI 10 Öğretim Programları ve Ders Kitapları Daire Başkanlığı
Kavram Öğretimi
1. Yukarıda halk edebiyatı nazım biçimlerinden koşma ve destan örneği verilmiştir. Metinlerden hare-
ketle aşağıda verilen ölçütlere göre şiirlerin benzer ve farklı yönlerini belirleyiniz. Tablodan çıkardı-
ğınız sonucu aşağıdaki boşluğa yazınız.
Özellikler
Ölçütler
Koşma Destan
Nazım birimi
Toplam nazım birimi sayısı
Ölçü
Kafiye örgüsü
Konu
Mahlas kullanımı
Sonuç:
2. Âşık edebiyatı nazım şekli olan destanlar; savaş, deprem, yangın, ünlü kişilerin serüvenleri, mizah,
eleştiri, atasözleri, hayvanlar, nasihat, insanın hayat evreleri gibi pek çok konuda yazılabilir. Aşağı-
da verilen destanların konusunu yazınız.
I. Metin II. Metin
Koyun mübarektir çıktı cennetten Hikmetin sorulmaz Cenab-ı Mevlâ
Keçide bulmadım eser lezzetten Bu bir afet miydi yoksa bir belâ
Katır eşek dönmez düşen hizmetten Bir gece ansızdan kopan zelzele
At yanında ester misali sıpa Bâd-ı sarsar gibi döktü yaprağın
Âşık Ömer Sabit Müdâm
III. Metin IV. Metin
Kırk beşimde ben de bildim ölmek var On bir saat tamam eyledik cengi
Eğril yoldan doğru yola gelmek var İslâm askerinin olmadı dengi
Nizam kurup sûr düdüğün çalmak var Kâfir suya döktü topu tüfengi
Ettiğim günahlar geldi meydâne İmdad-ı Hak ile nusrat bizimdir
Karekod
Alanı Âşık Vartan Âşık Ahmet
Asıl karekodlar
yerleştirildikten sonra (Metinler, aslına sadık kalınarak alınmıştır)
kalıptaki görseli siliniz.
Asıl karekodda çerçeve
konturu olmayacak.
Metinler Konusu
I. Metin
II. Metin
III. Metin
IV. Metin
54
Hazırlayan: Mustafa Asım EKMEKÇİOĞLU