Page 59 - Türk Dili ve Edebiyatı 10 | Kavram Öğretimi Kitabı
P. 59
Ortaöğretim Genel Müdürlüğü
27 TÜRK DİLİ VE EDEBİYATI 10 Öğretim Programları ve Ders Kitapları Daire Başkanlığı
Kavram Öğretimi
1. a) Okuduğunuz metinlerle ilgili olarak aşağıda karışık hâlde verilen özellikleri görseldeki uygun
yerlere yazınız. (Bazı maddeler her iki metin için ortak olabilir.)
I. Metin II. Metin
• abcb-dddb-eeeb... kafiye düzenine sahiptir. • abab-cccb-dddb... kafiye düzenine sahiptir.
• 8’li hece ölçüsü kullanılmıştır. • 3-5 birimden oluşmuştur.
• Özel bir ezgisi vardır. • Hayattan şikâyet işlenmişir.
• Lirik bir söyleyiş vardır. • Mahlas kullanılmıştır.
• Nazım birimi dörtlüktür. • Yiğitçe bir söyleyiş vardır.
• Sevgi, özlem konuları işlenmiştir.
b) Tespit ettiğiniz özelliklerden yararlanarak şiirlerin nazım biçimlerini ve bu iki nazım biçimi ara-
sındaki farkları belirtiniz.
2. Karacaoğlan, Erzurumlu Emrah gibi halk ozanlarına ait bazı semailer günümüzde yanlışlıkla “şar-
kı” veya “türkü” olarak adlandırılmaktadır. Sizce bu yanılgının oluşmasındaki temel etken nedir?
Karekod
Alanı
Asıl karekodlar
yerleştirildikten sonra
kalıptaki görseli siliniz.
Asıl karekodda çerçeve
konturu olmayacak.
3. Varsağı nazım biçimi adını “Varsak boyu”ndan alır. Semai kelimesi ise sözlükte “işitilerek öğreni-
len” anlamına gelir. Sizce semai nazım biçimine bu ismin verilme sebebi ne olabilir?
56
Hazırlayan: Ahmet ASLAN