Page 63 - Türk Dili ve Edebiyatı 10 | Kavram Öğretimi Kitabı
P. 63
Ortaöğretim Genel Müdürlüğü
29 TÜRK DİLİ VE EDEBİYATI 10 Öğretim Programları ve Ders Kitapları Daire Başkanlığı
Kavram Öğretimi
II. Metin III. Metin
İki koçak bir meydana koşanda Yücesi dumanlı boralı dağlar
Ağzı gemli küheylânlar coşanda İncitmen sunamı yol verin gitsin
Gün batarken kan gövdeyi aşanda Eyyamı şitada bahar erişsin
Titreşir yerle gök er savaşından Eline bir deste gül verin gitsin
(…) (…)
Köroğlu’yum kılıç vurdum kalkana Mustafa’m der cemaline doyulmaz
Muhanette eksik olmaz mahana Seni görmeyince takatim gelmez
Koç yiğidi doğuramaz her ana Dostum gurbet elde yolun bulunmaz
Boğulur gayrete geçer serinden Bir takım kılavuz kul verin gitsin
Köroğlu Kul Mustafa
IV. Metin
Bir vakte erdi ki bizim günümüz
Yiğit belli değil mert belli değil
Herkes yarasına derman arıyor
Deva belli değil dert belli değil
(…)
Çarh bozulmuş dünya ıslah olmuyor
Ehli fukaranın yüzü gülmüyor
Ruhsatî de dediğini bilmiyor
Yazı belli değil hat belli değil
Ruhsati
(Metinler, aslına sadık kalınarak alınmıştır.)
Kelime Dağarcığı:
bora: Genellikle arkasından yağmur getiren sert rüzgâr. cemal: Yüz güzelliği. çarh: Felek, gök, sema. ehl-i fukara:
Fakir kişiler. eyyam-ı şita: Kış günleri. serden geçmek: Başından vaz geçmek, ölümü göze almak. gem: Atı yönlendir-
mek için ağzına takılan demir araç. hat: Çizgi, yazı. kılavuz: Yol gösteren, tarihî ve turistik yerleri gezerken bilgi aktaran
kimse, rehber. koçak: Yürekli (erkek). küheylan: Soylu Arap atı. mahana (bahane): Bir şeyin gerçek sebebi gizlenerek
ileri sürülen uydurma sebep. muhannet: Alçak, korkak, namert. takat: Bir şeyi yapabilme, başarabilme gücü, güç, hâl,
derman, kuvvet.
3. Koşmalar konularına göre adlar alır.
a) II, III ve IV. koşmaların konusunu tespit ederek yazınız.
Karekod
Alanı
Asıl karekodlar
yerleştirildikten sonra
kalıptaki görseli siliniz.
Asıl karekodda çerçeve
konturu olmayacak.
b) II, III ve IV. koşmalar konularına göre diyagramdaki hangi türe dâhil edilebilir?
60
Hazırlayan: Kemal BATMAZ