Page 61 - Türk Dili ve Edebiyatı 10 | Kavram Öğretimi Kitabı
P. 61

Ortaöğretim Genel Müdürlüğü
         28      TÜRK DİLİ VE EDEBİYATI 10                              Öğretim Programları ve Ders Kitapları Daire Başkanlığı
                 Kavram Öğretimi

          2.  Aşağıdaki dörtlüklerin hangi nazım biçimlerinden alınmış olabileceğini boşluklara yazınız.


               I. Metin                                        II. Metin
                                      (1. Dörtlük)                                    (2. Dörtlük)
               Ey benim nazlı cananım                          Aman hey Allahım aman
               Severim kimseler bilmez                         Ne aman bilir ne zaman
               Bir iştir geldi başıma                          Üstümüzde çayır çimen
               Çekerim kimseler bilmez                         Bitmeden bir dem sürelim
                                                         Gevheri                                     Karacaoğlan



               III. Metin                                      IV. Metin
                                     (29. Dörtlük)                                    (1. Dörtlük)
               Nur yağsın semadan diyâr-ı dehre                Hele bir düşün ki gözümün nuru
               Yürüsün adalet iklîm ü şehre                    Şu kadar parayı sana kim verdi
               Bin iki yüz kırk bir senesi içre                Bazı fukaraya bulma kusuru
               Cedid Nizam verdi şahımız devlet                Mesti kundurayı sana kim verdi
                                                   Ispartalı Seyrani                                     Ruhsati



               V. Metin                                        VI. Metin
                                      (4. Dörtlük)                                    (1. Dörtlük)
               Güzel yüzün görülmezdi                          Gel gönül güvenme köşke saraya
               Bu aşk bende dirilmezdi                         Kazanıp safâsın sürebilmezsin
               Güle kıymet verilmezdi                          Bu dünya mal olmaz yoksula baya
               Âşık ve maşuk olmasa                            İnsansın kararda durabilmezsin

                                                       Âşık Veysel                      Sümmâni
                                                                  (Metinler, aslına sadık kalınarak alınmıştır.)




          3.  Edebiyat dersinde öğretmen tahtaya âşık edebiyatına ait bir şiir yazmış ve öğrencilere şiirle ilgili
              aşağıdaki bilgileri verdikten sonra onlardan şiirin nazım biçimini bulmalarını istemiştir.

             a)  Konusu

             b)  Nazım birimi
             c)  Kafiye düzeni
             ç)  Şairi
             d)  Yüzyılı
             e)  Dörtlük sayısı
 Karekod
 Alanı       f)  Hece sayısı
 Asıl karekodlar
 yerleştirildikten sonra
 kalıptaki görseli siliniz.
 Asıl karekodda çerçeve
 konturu olmayacak.  Öğrencilerin, şiirin nazım biçimini bulurken bu bilgilerin hangilerinden yararlanabileceğini gerekçe-
             leriyle yazınız.











          58
                                                                                    Hazırlayan: Murat AKTÜRK
   56   57   58   59   60   61   62   63   64   65   66