Page 61 - Türk Dili ve Edebiyatı 10 | Kavram Öğretimi Kitabı
P. 61
Ortaöğretim Genel Müdürlüğü
28 TÜRK DİLİ VE EDEBİYATI 10 Öğretim Programları ve Ders Kitapları Daire Başkanlığı
Kavram Öğretimi
2. Aşağıdaki dörtlüklerin hangi nazım biçimlerinden alınmış olabileceğini boşluklara yazınız.
I. Metin II. Metin
(1. Dörtlük) (2. Dörtlük)
Ey benim nazlı cananım Aman hey Allahım aman
Severim kimseler bilmez Ne aman bilir ne zaman
Bir iştir geldi başıma Üstümüzde çayır çimen
Çekerim kimseler bilmez Bitmeden bir dem sürelim
Gevheri Karacaoğlan
III. Metin IV. Metin
(29. Dörtlük) (1. Dörtlük)
Nur yağsın semadan diyâr-ı dehre Hele bir düşün ki gözümün nuru
Yürüsün adalet iklîm ü şehre Şu kadar parayı sana kim verdi
Bin iki yüz kırk bir senesi içre Bazı fukaraya bulma kusuru
Cedid Nizam verdi şahımız devlet Mesti kundurayı sana kim verdi
Ispartalı Seyrani Ruhsati
V. Metin VI. Metin
(4. Dörtlük) (1. Dörtlük)
Güzel yüzün görülmezdi Gel gönül güvenme köşke saraya
Bu aşk bende dirilmezdi Kazanıp safâsın sürebilmezsin
Güle kıymet verilmezdi Bu dünya mal olmaz yoksula baya
Âşık ve maşuk olmasa İnsansın kararda durabilmezsin
Âşık Veysel Sümmâni
(Metinler, aslına sadık kalınarak alınmıştır.)
3. Edebiyat dersinde öğretmen tahtaya âşık edebiyatına ait bir şiir yazmış ve öğrencilere şiirle ilgili
aşağıdaki bilgileri verdikten sonra onlardan şiirin nazım biçimini bulmalarını istemiştir.
a) Konusu
b) Nazım birimi
c) Kafiye düzeni
ç) Şairi
d) Yüzyılı
e) Dörtlük sayısı
Karekod
Alanı f) Hece sayısı
Asıl karekodlar
yerleştirildikten sonra
kalıptaki görseli siliniz.
Asıl karekodda çerçeve
konturu olmayacak. Öğrencilerin, şiirin nazım biçimini bulurken bu bilgilerin hangilerinden yararlanabileceğini gerekçe-
leriyle yazınız.
58
Hazırlayan: Murat AKTÜRK