Page 106 - Felsefe 10
P. 106

72      FELSEFE 10
                 Kavram Öğretimi





                                                         Anarşizm: İnsanın özgürleşmesinin önünü ka-
                                                         patan, insanların üzerinde baskı kurarak onları
                         Kurallar:                       kontrol altına almaya çalışan her türlü kural ve
                                                         kurum ortadan kalkmalıdır.
                 1. KURAL YOK !                          Proudhon: Onun önerdiği toplum düzeni ahla-
                                                         ka dayanan bir öz yönetim düzenidir. Üreticile-
                                                         rin kendi kendilerini yöneten birlikleri arasındaki
                                                         adil mübadele düşüncesine dayanan karşılıklı-
            ANARŞİZM (KURALTANIMAZCILIK)
                                                         lık ilkesine göre önemli olan insan topluluğunun
                       Proudhon (Prudon)                 üyeleri arasındaki karşılıklı saygıdır.

                   Evrensel ahlak yasası yoktur.






                                                         Utilitarizm: Temel ilkesi “En fazla sayıda kişiye,
                                                         en  yüksek  düzeyde  yarar  sağlayan  şey  iyidir.”
                                                         anlayışıdır.
                                                         Bentham:  Hukukun  doğrudan  etikten  türetil-
                                                         mesi gerektiğini savunur. En yüksek iyi hazdır,
                                                         ilkesini başlangıç noktası olarak alırken “ahlaki
                                                         bir eylemin iyi olabilmesi için en yüksek sayıda
                                                         insanın en büyük mutluluğunu meydana getir-
                                                         mesi gerektiğini” bildiren yarar ilkesiyle bireysel
                                                         mutluluktan toplumsal yarar ve mutluluğa geçer.
                        UTİLİTARİZM
                                                         Mill: Ona göre yararcı teori, mutluluğun arttırıl-
                (TOPLUMSAL FAYDACILIK)                   masının  yanında,  mutsuzluğun  azaltılması  ve
                    Bentham, Mill (Bentım, Mil)          önlenmesine de önem verir.
                   Evrensel ahlak yasası vardır.




                                                         Erdem  Etiği:  Ahlaki  eylemin  amacı  mutluluk,
                                                         mutluluk da erdemli olmaktır. İnsan, bilgisi art-
                                                         tığı ölçüde erdemli olur.

                                                         Sokrates:  Ona  göre  erdem  ile  bilgi  özdeştir.
                                                         Kimse bilerek kötülük yapmaz.
                                                         Platon:  İnsanların  yaşayabileceği  sadece  bir
                                                         tek iyi hayat vardır. Bunun nedeni iyiliğin insan-
                                                         ların  eğilimlerine,  arzularına,  dileklerine  ya  da
                                                         fikirlerine bağlı olmayışındandır.
                        ERDEM ETİĞİ
                                                         Fârâbî:  Erdemleri  düşünsel  ve  ahlaki  olmak
                     Sokrates, Platon, Fârâbî            üzere ikiye ayırır. Ahlaki erdemler ölçülülük, ce-
                                                         saret, özgürlük ve adalettir. Düşünsel erdemler
                   Evrensel ahlak yasası vardır.
                                                         ise iyi yargı, bilgelik, doğru anlama gibi zihnin
                                                         erdemleridir.





          102
   101   102   103   104   105   106   107   108   109   110   111