Page 105 - Felsefe 10
P. 105

Kavram Öğretimi 72
                                                                                       FELSEFE 10




                                                            Hazcılık: Özü itibariyle “haz” gerçekten iyi, “acı”
                                                            ise biricik kötüdür. Dolayısıyla haz veren şeyler
                                                            iyi, acı veren şeyler kötüdür.
                                                            Aristippos: Haz, en yüksek iyidir ve tek bir türü
                                                            vardır. Hazlar birbirinden sadece derece, saflık
                                                            ve yoğunluk bakımından farklılık gösterir.

                                                            Epikür:  İnsan  doğası  gereği  acıdan  kaçar  ve
                    HEDONİZM (HAZ AHLAKI)                   hazza  yönelir.  Haz  miktarı  mümkün  olabildi-
                                                            ğince arttırılmaya çalışılırken esas olan acıdan
                  Aristippos, Epikür (Aristipos, Epikür)
                                                            kaçınmaktır. Acıdan kaçınmayı, eğer acıyı ge-
                     Evrensel ahlak yasası yoktur.          tirecekse hazzı talep etmekten daha iyi görür.



                                                            Pragmatizm:  Bir  eylem  sonuçta  kişiye  yarar
                                                            sağlıyorsa iyidir. Her birey kendi çıkarlarını ve
                                                            yararını gözetir.
                                                            W. James: Bir düşünce, işe yarıyorsa doğrudur.

                                                            J. Dewey: Ahlakın amacı, insanın iyi bir yaşam
                                                            sürebilmesi  için  önüne  çıkan  engelleri  nasıl

                                                            aşacağını ona göstermektir. Kişi, önceden oluş-
                  PRAGMATİZM (FAYDACILIK)                   turulmuş kalıplara uymak yerine özgün eğilim-
                                                            lerini ayırt etmeli ve çevresi ile ilişkisinde kendi
                W. James, J. Dewey (W. Ceyms, J. Dovi)
                                                            yararını esas alarak kendini yeniden inşa etme-
                     Evrensel ahlak yasası yoktur.          lidir.





                                                            Egoizm: İnsanlar doğası gereği bencildir ve bu
                                                            nedenle kendi ilgilerinin peşinde koşar. Herkes
                                                            kendi  menfaati  (kişisel  çıkarı)  doğrultusunda
                                                            ahlaki davranış ortaya koyar.
                                                            T. Hobbes: Hayatın korunması ve sürdürülme-

                                                            si, insan eyleminin biricik amacıdır. İnsan, insa-
                                                            nın kurdudur ve diğerlerini yok etmek pahasına
                       EGOİZM (BENCİLİK)
                                                            da olsa kendi yaşamını sürdürebilmek ve varlı-
                          T. Hobbes (T. Habs)
                                                            ğını korumak ister.
                     Evrensel ahlak yasası yoktur.



                                                            Nihilizm: Hiçbir şeyin var olmadığını, bütün de-
                                                            ğerlerin temelsiz olduğunu savunur.

                                                            Nietzsche: Nietzsche’ye göre nihilizm, en yük-
                                                            sek değerlerin kendi kendini değersizleştirmesi,
                                                            amacın kaybolması ve niçin sorusunun cevap-
                                                            sız  kalmasıdır.  Yaşamda  bir  değer  arayarak
                                                            onu bulacağını sanmak büyük bir yanılsamadır.
                                                            Gerçek  mutluluk,  hazların  egemen  olduğu  bir
                       NİHİLİZM (HİÇÇİLİK)                  yaşamda değil “erk”in olabildiğince çoğaltılma-
                           Nietzsche (Niçe)                 sındadır. Bunun için kişi öz disiplini elden bırak-
                                                            mamalı, yeri geldiğinde sert ve haşin olmalı, tut-
                     Evrensel ahlak yasası yoktur.          kularından uzaklaşıp “üst insan”a ulaşmalıdır.

                                                                                                   101
   100   101   102   103   104   105   106   107   108   109   110