Page 100 - Felsefe 10
P. 100

70      FELSEFE 10
                 Kavram Öğretimi

          2.  Sizce tek bir insanın mutluluğu ile diğer insanların mutluluğu arasında nasıl bir ilişki söz konusu-
              dur? Yorumlayınız.















          "Hımm, ilginç bir bakış açısı. Öteki yaklaşımlar bundan farklı olarak ne söyleyecekler, merak ediyorum."
          dedi Philia gülümseyerek.
          "Bir başka yaklaşım ise entüisyonizmdir (sezgicilik). Bu yaklaşım, kişinin vicdanına dayanarak özgür-
          ce verdiği kararlarla herkes için iyi ve kötü olanı kavrayabileceğimizi savunur. Bu yaklaşımın kurucusu
          Bergson’a göre varlığı zekâ ile değil içgüdüsel olarak kavrarız. Çünkü zekâ, varlığı böler ve parçalara
          ayırarak anlamaya çalışır. Dolayısıyla hayatın akışını bütüncül bir şekilde kavrayamaz. Zekâ ile şekille-
          nen ahlak, toplumun kendini koruma refleksinin bir ürünü olan kapalı toplum ahlakıdır ve itaate dayanır.
          Neyin iyi ve kötü olduğundan çok, yasaklar koyan bir ahlak anlayışıdır. Böyle bir ahlak anlayışında da
          özgürlük yoktur dolayısıyla özgür irade ile ortaya koyulan bir ahlaki davranış yoktur. Sezgici ahlakta ise
          aslolan toplumun belirlediği yasalar değildir çünkü bu yasalar itaat ister ve zorbalık taşır. Aslolan şey,
          kişinin içgüdüleriyle ortaya koyduğu, gerçekliğin bilgisini doğrudan kavrayan, hayatın bütüncül oluş ve
          akışını apaçık şekilde hisseden, vicdana dayanan, aşk, sevgi ve özgürlük getiren açık toplum ahlakıdır.
          İyinin ve kötünün ölçütü, sezgiye dayanan bu ahlaktır. Sürekli akış hâlinde olan hayat hamlesini ancak
          bu sezgiyle kavrayabiliriz. Bu yüzden ‘Sezgine uy ki hem kendin hem de başkası için iyi ve ahlaki olanı
          yapasın.’ der Bergson. Bu ilke sezgiciliğin esasını oluşturur sevgili Philia." dediğinde anne martı,
          "Hımm, oldukça felsefi ve şiirsel bir bakış açısı. Doğrudan iyi ve kötünün muhasebesini iç dünyamızda
          yaparak bulabileceğimizi savunmuş âdeta." dedi Philia.


          3.  Yukarıdaki bilgilerden hareketle  sezgici ahlak anlayışında özgürlük ve sezgi ilişkisinin nasıl kurul-
              duğunu açıklayınız.















          "Bir anlamda öyle diyebiliriz. Bu iki yaklaşım ahlakı öznel temelde ele alıyor. Bir de ahlakı nesnel temel-
          de ele alan yaklaşımlar var. Ancak yorulduk ve acıktık. Önce biraz karnımızı doyurup sonra şu ilerideki
          adada hem dinlenir hem de konunun kalanını konuşuruz. Sonra da yolumuza devam ederiz." deyip balık
          tutmak için aşağıya doğru süzüldü anne martı.




          96
                                                                                    Hazırlayan: Emir Ali ERGAT
   95   96   97   98   99   100   101   102   103   104   105