Page 96 - Felsefe 10
P. 96

68      FELSEFE 10
                 Kavram Öğretimi
         3. ÜNİTE     : FELSEFENİN TEMEL KONULARI VE PROBLEMLERİ > 3.4. Ahlak Felsefesi > 3.4.1. Ahlak Felsefesinin Konusu ve Problemleri
         Kavram       : Ahlak Felsefesi (Etik)
         Genel Beceriler  : Bilgi Okuryazarlığı Becerisi
         Alan Becerileri  : Felsefi Okuryazarlık Becerisi, Sorgulama Becerisi, Eleştirel Düşünme Becerisi

          Çalışmanın Adı                         NE YAPILMALIYDI?                                20 dk.
          Çalışmanın Amacı  Ahlak felsefesini temel kavramları (iyi, kötü, sorumluluk) üzerinden analiz edebilme.
          Gerekli Malzemeler: Kalem, kâğıt, etkileşimli tahta, genel ağ.

          Yönerge: Aşağıdaki metni okuyunuz. Metinden hareketle tablodaki soruları cevaplayınız.


                                           PSİKOLOĞUN ÖYKÜSÜ
           Stanford Üniversitesinden psikolog Dr. Philip Zimbardo (Filip Zimbardou) bir deney yaptı (1971). De-
           ney, gönüllü öğrencilerden oluşan grupların ikiye ayrılmasıyla başladı. Daha sonra gruplardan biri “ki-
           şiliksizleştirildi”: Adları numaralarla değiştirildi, elbiselerinin üzerine laboratuvar önlükleri giydirildi ve
           başlarına sadece gözlerini açıkta bırakan başlıklar takıldı. Deneyin “mahkûmları” oldular. Özel hazırlan-
           mış sahte hapishaneye yerleştirildiler. Diğer yarı da benzer şekilde kişiliksizleştirildi ama bu kez labora-
           tuvar giysileri ve numaralarla. Onlar da “gardiyan” oldular.
           Gardiyanlara “mahkûmları” denetleme yetkisi verildi, onlar da bu yetkiyi gizlice kötüye kullandılar. Fark
           edilmediklerini sanıyorlardı. Gece yarısı arama yaptılar ve mahkûmlara elleriyle tuvalet leğenlerini te-
           mizlemek gibi ek cezalar verdiler. Gündüzleri ağır sözler söylediler, yürürken çelme taktılar ve kahkaha-
           larla güldüler: Şakacılar!
           Gerçekten de, video kayıtlarına göre altı gün içinde gardiyanların davranışları öyle sadistçe ve şiddet
           dolu bir hâl aldı ki deney derhâl sonlandırıldı. Gönüllü öğrencilerin aşırılıkları karşısında Dr. Zimbardo
           da şaşkına dönmüştü.
                                                              (Martin Cohen, 101 Ahlak İkilemi eserinden derlenmiştir.)



                                                                                AHLAKİ AÇIDAN
              5N 1K             SORULAR             ÖRNEK OLAY ANALİZİ      DEĞERLENDİRDİĞİMİZDE
                                                                               NE YAPILMALIYDI?
                        Gardiyanlar kendilerine veri-
                        len görevleri yerine getirirken
           Ne?
                        “iyi, kötü ve sorumluluk” bağ-
                        lamında neler yaptılar?


                        Gardiyanlar ne zaman daha
           Ne zaman?
                        kötü davranışlar sergilediler?


                        Gruplar niçin kişiliksizleştiril-
           Niçin?
                        miş olabilir?



           Nerede?      Olay nerede geçiyor?





           Kim?         Deneyde şakacı olan kimdi?






          92
                                                                             Hazırlayan: Nursel TÜCCAR PEKSAYILIR
   91   92   93   94   95   96   97   98   99   100   101