Page 124 - Fizik 10 | Kavram Öğretimi Kitabı
P. 124
Ortaöğretim Genel Müdürlüğü
72 FİZİK 10 Öğretim Programları ve Ders Kitapları Daire Başkanlığı
Kavram Öğretimi
3. ÜNİTE : DALGALAR > 3.4. Ses Dalgası
Kavram : Tını
Genel Beceriler : Eleştirel Düşünme Becerisi
Alan Becerileri : Çıkarım Yapma Becerisi
Çalışmanın Adı SESİN RENGİ 20 dk.
Çalışmanın Amacı Tını kavramını açıklayabilme.
Yönerge: Verilen metinden yararlanarak aşağıdaki soruları cevaplayınız.
SESİN RENGİ
Bugün 24 Kasım Öğretmenler Günü olduğu için sınıfımızın hem fizik dersi hem rehber öğretmeni Zehra
öğretmenle bir program hazırladık. Öğretmenimiz programı düzenlerken bize “Bir yandan eğlenirken di-
ğer yandan yeni öğreneceklerinizle dersimize katkıda bulunacağız.” demiş ve bizden beş kişilik bir koro
hazırlayıp konferans salonunda perde arkasından çalışmaları yürütmemizi istemişti. Zehra öğretmen
koroda görevli olanların kendisine haber verilmemesini onları sadece program sonrasında karşısında
görmek istediğini belirtmişti.
Programımız perde arkasından koromuzun seslendirmesiyle devam ederken hepimiz büyük bir keyif ve
zevkle dinliyorduk. Öğretmenimiz de dikkatle kulak vermişti ve çok mutlu görünüyordu. Müzik çalışması
bitince Zehra öğretmen “Perde arkasındaki arkadaşlarımızın kimler olduğunu ben söylemek istiyorum.”
dedi ve hemen adlarını sıraladı: “Ali, Ahmet, Selim, Mina ve Ceren.”. Güzel müzik yorumlarından dolayı
onlara teşekkür etti. Şimdi de biz öğretmenimizin hiç yanlış yapmadan perde arkasından seslendirme
yapanların isimlerini tam vermesinin nedenini merak ediyorduk. Sebebini sorduğumuzda hemen belirtti:
“Her birinizi sesinden tanıyabildim çünkü her insanın sesinin tınısı farklıdır. Bunda şaşılacak bir şey yok.
Aynı şarkıyı da seslendirsek her insanın sesinin rengi ve tınısı farklıdır. Sizler şarkıyı söylerken sesle-
rinizi aynı gürlükte duyarken Mina ve Ceren’in sesini; Ali’nin, Ahmet’in ve Selim’in sesinden daha ince
algıladım. Benzer durumlar bir orkestrada aynı notaları seslendiren farklı enstrümanlar için de geçerlidir.
Hatta orkestradaki birden fazla kemanın bile her birinden farklı tınıda ses çıkar.”.
Programımız öğretmenimize sunduğumuz çiçek demetiyle sona erdi. Bugünümüz çok güzel geçmişti.
Hem eğlenmiş hem de ses rengi ve tınısını öğrenmiştik. Ben bu düşünceme bir de şunu eklemiştim: Öğ-
retmenimizin bizi sesimizden tanımasında onun özverili olmasının da rolü var. Öğretmenlik mesleğinin
kutsallığının bu özveriden olduğunu düşünüyorum.
Sorular
1. Ali ve arkadaşlarının seslerinin aynı ve farklı olan özellikleri nelerdir? Açıklayınız.
2. Sizce “sesin rengi” ifadesi sesin hangi özelliği için kullanılmış olabilir? Açıklayınız.
3. Yukarıdaki metinden yararlanarak tını kavramını nasıl tanımlarsınız?
122
Hazırlayan: Yavuz CEYLAN