Page 132 - Fizik 10 | Kavram Öğretimi Kitabı
P. 132

Ortaöğretim Genel Müdürlüğü
         78      FİZİK 10                                               Öğretim Programları ve Ders Kitapları Daire Başkanlığı
                 Kavram Öğretimi
         3. ÜNİTE     : DALGALAR > 3.4. Ses Dalgaları
         Kavram       : Ses Kirliliği
         Genel Beceriler  : Eleştirel Düşünme Becerisi
         Alan Becerileri  : Çıkarım Yapma Becerisi, Tahmin Etme Becerisi

          Çalışmanın Adı                             SESSİZ OL!                                  20 dk.
          Çalışmanın Amacı  Ses kirliliği kavramını açıklayabilme.

          Yönerge: Aşağıdaki metinden yararlanarak  soruları cevaplayınız.

          Fizik öğretmeni, Ülkü’ye ses kirliliği konulu bir ödev vermiştir. Ülkü, güvenilir bir genel ağda araştırma
          yaparak ödevini hazırlayıp sınıfta arkadaşlarına sunmuştur. Sunumunda önce ses kirliliği hakkında açık-
          lama yapmış; sonra da ses kirliliğinin kaynakları, etkileri ve ses kirliliğini azaltmaya yönelik önlemlerin
          yer aldığı bir kavram haritası kullanmıştır. Ülkü’nün konu ile ilgili açıklaması ve hazırladığı kavram hari-
          tası aşağıda verilmiştir.
           Ses kirliliğine kronik olarak maruz kalmanın insanın fiziksel, zihinsel ve psikolojik sağlığı üzerinde önemli
           etkileri vardır. Ses kirliliğine maruz kalma, Avrupa’da yaygın bir sorundur ve her beş kişiden en az biri sağlığa
           zararlı olduğu düşünülen düzeylerde sese maruz kalmaktadır. İnsan sağlığı üzerindeki olumsuz etkiler ve ses-
           ten etkilenen çok sayıda insan göz önüne alındığında ses kirliliği, vatandaşlar ve kanun koyucular için önemli
           bir endişe kaynağıdır. Ses kirliliğinin Avrupa topraklarında her yıl 12.000 erken ölüme ve 48.000 yeni iskemik
           kalp hastalığı (kalbin kendi ihtiyacı olan oksijen ve besin maddelerini alamaması, fonksiyonlarının bozulma-
           sı) vakasına neden olduğu tahmin edilmektedir. Ayrıca ses kirliliği nedeniyle 6,5 milyon kişinin kronik yüksek
           uyku bozukluğu yaşadığı tahmin edilmektedir. Uçak gürültüsünün bir sonucu olarak 12.500 okul çocuğunun
           okulda öğrenme bozukluğu yaşadığı tahmin edilmektedir.*
                                                    *https://www.eea.europa.eu/publications/environmental-noise-in-europe



                                                 SES KİRLİLİĞİ



              KAYNAKLAR                            ETKİLERİ                          ÖNLEMLER


                                          Fizyolojik          Psikolojik             Sessiz alanlar
               Kara yolu
                                                                                     korunmalıdır.
              Taşımacılığı
                                          Geçici ya da       Zihinsel
                                             sürekli       etkinliklerde
                                          işitme kaybı       azalma                   Toplu taşıma
                                                                                  sistemine geçilmelidir.

                                                              Stres
               Hava yolu
              Taşımacılığı                                                              Yer altı
                                            Yüksek                                    trafiğe önem
                                            tansiyon          Uyku                    verilmelidir.
                                                            bozukluğu
                                                                                    Bisiklet kullanımı
                                                                                   yaygınlaştırılmalıdır.
               Demir yolu                                    Sinirlilik
              Taşımacılığı                  Solunum
                                           bozukluğu
                                                                                  Sanayi tesisleri şehir
                                                             Dikkat
                                                            dağınıklığı            dışına kurulmalıdır.



                                            Dolaşım        İş veriminde             Kişi ve kuruluşlar
                Endüstri
                                           bozukluğu         azalma                bilinçlendirilmelidir.

          130
   127   128   129   130   131   132   133   134   135   136   137