Page 21 - Fizik 10 | Kavram Öğretimi Kitabı
P. 21
Ortaöğretim Genel Müdürlüğü
FİZİK 10
Öğretim Programları ve Ders Kitapları Daire Başkanlığı Kavram Öğretimi 10
1. ÜNİTE : ELEKTRİK VE MANYETİZMA > 1.2. Elektrik Devreleri
Kavram : Ohm Yasası
Genel Beceriler : Eleştirel Düşünme Becerisi
Alan Becerileri : Çıkarım Yapma Becerisi
Çalışmanın Adı POTANSİYELİN AKIMA ORANI 15 dk.
Çalışmanın Amacı Ohm Yasası’nı açıklayabilme.
Yönerge: Verilen metinden hareketle aşağıdaki soruları cevaplayınız.
POTANSİYELİN AKIMA ORANI
Fizik öğretmeni, öğrencileri iki gruba ayırarak Ohm Yasası’yla Kapalı anahtar
ilgili araştırma yapmalarını ister. Öğrenciler yaptıkları çalış- 0 1
maların sonunda elde ettikleri sonuçları ertesi günkü derste
arkadaşlarına aktarırlar. V
Her iki grubun araştırma sonuçları aşağıda verilmiştir. A
1. Grup: Ohm Yasası’nı anlatmak için laboratuvarda yandaki
şekilde verilen deney düzeneğini kurarak ayarlanabilir doğru
akım üreteci kullanmış, voltmetre ve ampermetrede okunan
değerleri kontrol etmiştir. Üretecin potansiyel farkı artırdığın-
da ampermetreden geçen akımın da arttığını, voltmetreden
okunan potansiyel farkın ampermetreden geçen akıma ora-
Ayarlanabilir Doğru Akım Üreteci
nının sabit değerde olup iletkenin direncini verdiğini sapta-
mıştır. Bu değerleri oluşturma yöntemini Alman fizikçi Georg
Simon Ohm’un (Corç Ziymın Um) bularak yasalaştırdığını belirtmiştir.
2. Grup: 9. sınıfta öğrendikleri bilgilerden yola çıkarak bu tür bir ilişkinin aynı cins madde için kütle-ha-
cim ilişkisinde de bulunduğunu, kütle arttığında hacmin de arttığını, kütlenin hacme oranının sabit oldu-
ğunu ve özkütleyi verdiğini söylemiştir.
Sorular
1. Potansiyel farkın değişimi, akım şiddetini nasıl etkilemiştir?
2. Potansiyel farkla akım arasındaki ilişki ile aynı cins maddenin kütlesiyle hacmi arasındaki ilişkiyi
nasıl yorumlarsınız?
3. Yukarıdaki bilgilerden yararlanarak Ohm Yasası’nı nasıl açıklarsınız?
19
Hazırlayan: Biran KAYA