Page 24 - Fizik 10 | Kavram Öğretimi Kitabı
P. 24
Ortaöğretim Genel Müdürlüğü
12 FİZİK 10 Öğretim Programları ve Ders Kitapları Daire Başkanlığı
Kavram Öğretimi
1. ÜNİTE : ELEKTRİK VE MANYETİZMA > 1.2. Elektrik Devreleri
Kavram : Eşdeğer Direnç
Genel Beceriler : Eleştirel Düşünme Becerisi
Alan Becerileri : Çıkarım Yapma Becerisi
Çalışmanın Adı EŞDEĞER 20 dk.
Çalışmanın Amacı Çoklu dirençlerle eşdeğer direnç kavramını ifade edebilme.
Yönerge: Verilen metinden faydalanarak aşağıdaki soruları cevaplayınız.
EŞDEĞER
Fizik dersinden almış olduğu proje ödevi için hazırladığı elektrik devresinin direnç ve iletim hatlarında
sorun yaşayan Mehmet, Fizik öğretmeni Haluk Bey’den yardım istemiştir.
Mehmet; oluşturacağı elektrik devresi için kullanacağı dirençlerin değerini bilemediğini, elinde bulunan
iki direnci tek tek kullandığında devrede yeterli akımın oluşmadığını belirtmiştir. Haluk Bey, bu iki diren-
cin 100 ve 150 ohm değerinde olduğunu, seri bağladığında 250 ohm; paralel bağladığında ise 60 ohm
değerinde bir direnç elde edeceğini söylemiştir.
Bunun üzerine Mehmet, elindeki 100 ve 150 ohm değerindeki dirençleri paralel bağlamış ve elektrik
devresinde yeterli akımın oluştuğunu gözlemlemiştir.
Haluk Bey, öğrencisine 100 ve 150 ohm değerindeki dirençleri birlikte kullanmak yerine bu iki dirence
eşdeğer 60 ohm değerinde tek bir direnç alıp kullanmasını tavsiye etmiş, böylelikle hem malzemeden
hem de elektrik devresinde kapladığı alandan tasarruf sağlayacağını ifade etmiştir.
Sorular
1. Mehmet’in başlangıçtaki elektrik devresi neden çalışmamıştır? Açıklayınız.
2. Mehmet’in paralel bağlı devreyi kullanmasının nedeni ne olabilir? Açıklayınız.
3. Yukarıdaki metinden yararlanarak eşdeğer direnci nasıl tanımlarsınız?
22
Hazırlayan: Mesut KESKİN