Page 64 - Tarih 10 | Kavram Öğretimi Kitabı
P. 64

Ortaöğretim Genel Müdürlüğü
                                                                                         TARİH 10
            Öğretim Programları ve Ders Kitapları Daire Başkanlığı                    Kavram Öğretimi 34
            1. ÜNİTE     : YERLEŞME VE DEVLETLEŞME SÜRECİNDE SELÇUKLU TÜRKİYESİ > 1.4. Anadolu’nun Türkleşmesi
            Kavram       : İkta
            Genel Beceriler  : Eleştirel Düşünme Becerisi
            Alan Becerileri  : Tarihsel Analiz ve Yorum Becerisi


             Çalışmanın Adı                      SABAN İŞLER ORDU İŞLER                             20 dk.
             Çalışmanın Amacı  İkta sisteminin tarımsal ekonomi ile ordu teşkilatı arasındaki ilişkisini kavrayabilme.

                             SELÇUKLULARDA TOPRAĞA BAĞLI ORDU DÜZENİ

             Yönerge :  Metin ve görsellerden hareketle soruları cevaplayınız.
















































              10. sınıfa başlayan Murat , buğdayların ekimi için tarlada babasına yardım ediyordu. Çalışırken bir
              taraftan da tarih öğretmenin geçen hafta anlattığı Selçuklularda Toprak sistemi konusu aklına geldi.
              Geçmişten günümüze toprak sistemi ne kadar da değişti diye düşündü. Bu gün toprağımızı özel mül-
              kümüz olarak ekip biçiyoruz ve devlete vergimizi veriyoruz. Bu verginin karşılığı olarak herhangi
              bir asker yetiştirmiyoruz. Ama Selçuklular Dönemi’nde ikta sistemi denilen bir yapılanma var diye
              düşündü kendi kendine. Öğretmeninin anlattıkları ile günümüzdeki toprak yapılanmasını kıyasladı
              durdu kafasında. Babası Murat’a: ‘’Neler düşünüyorsun çok daldın?’’dedi. Murat:’’ Tarih öğretmeni-
              min geçen hafta derste anlattıklarını düşünüyorum.’’dedi babasına. Babası merak etmişti.

              ‘‘Neler anlattı öğretmenin?’’ diye sordu. Murat: ‘‘Selçuklularda toprak sistemini anlattı öğretmeni-
              miz ve Selçuklu toprak sistemi günümüzden çok farklı’’  dedi babasına ve başladı anlatmaya:



                                                                                                    61
   59   60   61   62   63   64   65   66   67   68   69