Page 59 - Tarih 10 | Kavram Öğretimi Kitabı
P. 59

Ortaöğretim Genel Müdürlüğü
         31      TARİH 10                                               Öğretim Programları ve Ders Kitapları Daire Başkanlığı
                 Kavram Öğretimi
         1. ÜNİTE     : YERLEŞME VE DEVLETLEŞME SÜRECİNDE SELÇUKLU TÜRKİYESİ> 1.4. Anadolu’nun Türkleşmesi
         Kavram       : Şehzade
         Genel Beceriler  : Eleştirel Düşünme Becerisi
         Alan Becerileri  : Tarihsel Analiz ve Yorum Becerisi

          Çalışmanın Adı                      TAHTIN MEŞRU VÂRİSLERİ                             20 dk.
          Çalışmanın Amacı  Şehzade teriminin anlamı ve şehzade eğitimleri ile ilgili çıkarımda bulunabilme.

         Yönerge: Verilen bilgilerden ve görsellerden yararlanarak soruları yanıtlayınız.



                                                                                    ŞEHZADE

                                                                              Köken: Farsça
                                                                              Kullanan Devletler: Os-
                                                                              manlılarda  daha  yay-
                                                                              gındır,  başka  adlarla
                                                                              da olsa bütün İslam ve
                                                                              Türk  devletlerinde  bu
                                                                              terime rastlanmaktadır.






                Şah +           zade           =       Şehzade



          1.    a) Şehzade kavramının kökenini, anlamını ve bizdeki kullanım yerlerini açıklayınız.




              b) Şah ve zade sözcüklerinin birleşiminden oluşan şehzade teriminin anlamı ile ilgili çıkarımınız nedir?






          2.

              I
              Sultan II. Kılıç Arslan, saltanatının son yıllarında Türk devlet geleneğine uygun olarak Selçuklu
              ülkesini on bir oğlu arasında paylaştırmış ve her birinin idaresine bir şehir veya bölge vermişti.
              Şehzadeler, bu yerlerde “melik” unvanıyla babalarına tabi birer hükümdar olarak bulunmaktaydı-
              lar. Her birinin kendi bölgelerinde babalarının divanı gibi birer divanı vardı. Ayrıca kendi adlarına
              hutbe okutma, para bastırma, komşu ülkelerle savaş ve barış yapabilme yetkisine sahiplerdi.



              II
              Türkiye Selçuklu Devleti Sultanı I. Gıyâseddin Keyhüsrev, herhangi bir muharebe sırasında hem
              vücudunu hem de çarpışmada kendisi için gerekli silahları en iyi şekilde kullanmayı erken yaşta
              öğrenmişti. Kendisi İstanbul’da bulunduğu sırada anlaşmazlık yaşadığı bir Frank ile bire bir dövü-
              şerek askerlik anlamında ne kadar yetenekli ve eğitimli olduğunu göstermişti.







          56
   54   55   56   57   58   59   60   61   62   63   64