Page 59 - Tarih 10 | Kavram Öğretimi Kitabı
P. 59
Ortaöğretim Genel Müdürlüğü
31 TARİH 10 Öğretim Programları ve Ders Kitapları Daire Başkanlığı
Kavram Öğretimi
1. ÜNİTE : YERLEŞME VE DEVLETLEŞME SÜRECİNDE SELÇUKLU TÜRKİYESİ> 1.4. Anadolu’nun Türkleşmesi
Kavram : Şehzade
Genel Beceriler : Eleştirel Düşünme Becerisi
Alan Becerileri : Tarihsel Analiz ve Yorum Becerisi
Çalışmanın Adı TAHTIN MEŞRU VÂRİSLERİ 20 dk.
Çalışmanın Amacı Şehzade teriminin anlamı ve şehzade eğitimleri ile ilgili çıkarımda bulunabilme.
Yönerge: Verilen bilgilerden ve görsellerden yararlanarak soruları yanıtlayınız.
ŞEHZADE
Köken: Farsça
Kullanan Devletler: Os-
manlılarda daha yay-
gındır, başka adlarla
da olsa bütün İslam ve
Türk devletlerinde bu
terime rastlanmaktadır.
Şah + zade = Şehzade
1. a) Şehzade kavramının kökenini, anlamını ve bizdeki kullanım yerlerini açıklayınız.
b) Şah ve zade sözcüklerinin birleşiminden oluşan şehzade teriminin anlamı ile ilgili çıkarımınız nedir?
2.
I
Sultan II. Kılıç Arslan, saltanatının son yıllarında Türk devlet geleneğine uygun olarak Selçuklu
ülkesini on bir oğlu arasında paylaştırmış ve her birinin idaresine bir şehir veya bölge vermişti.
Şehzadeler, bu yerlerde “melik” unvanıyla babalarına tabi birer hükümdar olarak bulunmaktaydı-
lar. Her birinin kendi bölgelerinde babalarının divanı gibi birer divanı vardı. Ayrıca kendi adlarına
hutbe okutma, para bastırma, komşu ülkelerle savaş ve barış yapabilme yetkisine sahiplerdi.
II
Türkiye Selçuklu Devleti Sultanı I. Gıyâseddin Keyhüsrev, herhangi bir muharebe sırasında hem
vücudunu hem de çarpışmada kendisi için gerekli silahları en iyi şekilde kullanmayı erken yaşta
öğrenmişti. Kendisi İstanbul’da bulunduğu sırada anlaşmazlık yaşadığı bir Frank ile bire bir dövü-
şerek askerlik anlamında ne kadar yetenekli ve eğitimli olduğunu göstermişti.
56