Page 68 - Türk Dili ve Edebiyatı 11 | Kavram Öğretimi Kitabı
P. 68

Ortaöğretim Genel Müdürlüğü
         33      TÜRK DİLİ VE EDEBİYATI 11                              Öğretim Programları ve Ders Kitapları Daire Başkanlığı
                 Kavram Öğretimi
          5. ÜNİTE    : SOHBET/FIKRA > Bilgilendirici Metinler (Öğretici) > Gazete Çevresinde Gelişen Metinler
          Kavram      : Fıkra
          Genel Beceriler  : Eleştirel Düşünme Becerisi
          Alan Becerileri  : Yazma Becerisi

          Çalışmanın Adı                           ONUN KÖŞESİ                                   15 dk.
          Çalışmanın Amacı  Fıkra türünün genel özelliklerini açıklayabilme.

          Yönerge: Aşağıdaki metni okuyunuz. Metinden hareketle soruyu cevaplayınız.


                                        10 Ocak 1988
                                                         Sonra sonra ters yüz edilerek bir küçümseme,
                                                         hatta suçlama vesilesi yapılan bizim neslin bu
                                                         aldanışı  bende  de  uzun  yıllar  sürdü.  Osmanlı
                                                         Türk’ü  ben  de  uzun  süre  kılıç  kuvvetinden
                                                         ibaret  gördüm.  Kuruluş  dizisi  ve  Osmancık
                                                         romanı işte böyle bir aldanıştan kurtuluşun bir
                                                         sonucudur.
                                                         (…)
                                                         O hâlde Osmanlı Türk’ün sırrı nedir?
                                                         Adalet,  hoşgörü  yani  insana  saygı  ve  ilme,
                                                         tekniğe, güzel sanatlara değer veriş!
                                                         Yazarların   yalnız   yaşanılan   dönemlerin
                                                         meselelerine karşı değil tarihe karşı da görevleri
                                                         hatta  sorumlulukları  olduğuna  inanıyorum
                          KURULUŞ                        (…) Kuruluş -ve Osmancık- ile beni ve benim
           Belki de bu yazıya özür dileyerek başlamalıyım;   gibileri  inciten  o  önemli  bazı  kaynaklarda
           çünkü Osmancık’tan ve bu akşam ekranlarınıza   da  kasıtlı  yanlışın  düzeltilmesine  çalışanlara
           gelecek  Kuruluş  dizisinden,  dolaylı  olarak  da   katılmak istedim.
           kendimden söz edeceğim. (…)                   Dizi  şu  veya  bu  hükmü  alabilir,  öyle  veya
           Kuruluş  dizisi  -ve  Osmancık  romanı-  tarihin   böyle  ben  bu  niyetimin  gönül  rahatlığını
           en  uzun  ömürlü  ve  en  uygar  devletinin   yitirmeyeceğim.  Hayırlısı  ile  on  iki  hafta
           temellenme dönemini anlatır ve yorumlar. Bu   boyunca pazar akşamlarına diyorum.
           temeli  tutturan  dünya  görüşünü  ve  ilkelerini
           belirtir. Yola yalnız biz Türklerin değil, tarihle                     Tarık Buğra, Politika Dışı
           ilgilenen herkesin üzerinde durması gereken bir              (Metin, aslına sadık kalınarak alınmıştır.)
           sorudan çıkılmıştır. Soru şudur: Toplam nüfusu
           birkaç yüz bini geçmeyen üç beş Oğuz boyu,
           nasıl  oluyor  da  Bizans  ve  Selçuklu  gibi  iki
           büyük gücün hâkim olduğu bir bölgede tutunup
           gelişebiliyor ve (…) tarihin en uzun ve en uygar
           devletinin temellerini atabiliyor?
           (…)
           Elbette   cihangirdik.   Cihangirliğimiz   bir
           gerçekti; vakıa idi; çünkü işte Viyana kapıları,
           Bosna  Hersekler,  Nemçeler,  Vistül  ırmakları
           ve  işte  boydan  boya Arabistan  yarımadası  ve
           Kuzey  Afrika!  Ve  bütün  bunlar,  elbette  bir
           Anafartalar’dı,  Sakarya  idi,  Dumlupınar’dı,
           İnönülerdi ve Dokuz Eylül’dü. Zaferlerin, savaş
           üstünlüğünün, sadece bunun sonucu idi.



          66
   63   64   65   66   67   68   69   70   71   72   73