Page 7 - Matematik 11 | Kavram Öğretimi Çalışması
P. 7
Ortaöğretim Genel Müdürlüğü
Öğretim Programları ve Ders Kitapları Daire Başkanlığı MATEMATİK 11 2
Kavram Öğretimi
1. ÜNİTE : GEOMETRİ > Trigonometri > Yönlü Açılar
Kavram : Derece, Dakika, Saniye
Genel Beceriler : Eleştirel Düşünme Becerisi
Alan Becerileri : İlişkilendirme Becerisi
Çalışmanın Adı KUYRUKLU YILDIZA NASIL ULAŞILIR? 20 dk.
Çalışmanın Amacı Derece, dakika ve saniye kavramlarını tanımlayarak aralarındaki ilişkiyi açıklayabilme.
1. Yönerge: Aşağıda verilen metin ve görsellerden hareketle sorulara verdiğiniz yanıtları ilgili boşluklara
yazınız.
Kolları [OA ile [OB olan ve bu iki ışının arasındaki açıklığı ifade eden kavrama açı denir.
Nesnelerin uzunluk, alan, hacim, kütle ölçmek, olayların sürelerini hesaplamak, çok karşılaşılan durum-
lardandır. Bu nedenle bir açının kolları arasındaki açıklığın ölçüsünden bahsedebilmek için bu açıklığın
niceliğinin bir sayıya karşılık getirilerek ölçülmesi gerekmektedir.
B B
1 derece
0 0
A
0
A
Görsel 1 Görsel 2 Görsel 3
Öyleyse örneğin Görsel 1'de verilen AOB açısının ölçüsü nasıl belirlenir? Bunun için Görsel 2'deki gibi
IOAI = IOBI olacak şekilde belirlenen A ve B noktalarıyla ifade edilen [OA nı sabit tutup [OB nı saatin
dönme yönünün tersi yönünde bir tam tur çevrilirse ışınların ışınların taradığı bölge üzerinde O merkezli
[OA] yarıçaplı bir daire meydana gelmiş olur.
Oluşan bu daireyi çevreleyen çember yayı 360 eş parçaya bölündüğünde her bir parçanın arasındaki
açıklığın ölçüsü yani yayı gören merkez açının ölçüsü 1 birim kabul edilirse dairenin tamamı da 360
birim olacaktır. Görsel 3'te olduğu gibi birim “1 derece” olarak ifade edilir ve “1°” şeklinde gösterilir.
Verilen bilgiden hareketle “derece” kavramının tanımını yapınız.
Derece:
2. Yönerge: Aşağıda verilen metin ve görsellerden hareketle sorulara verdiğiniz yanıtları ilgili boşluklara
yazınız.
Görsel 4'te bir okçu, yer düzlemiyle 1 derecelik açı oluşturarak yaptığı atış sonrası daire şeklindeki hedef
tahtasını dairenin merkezinden vurabilmektedir.
1 derece 1 derece
Görsel 4 Görsel 5
Aynı okçu, Görsel 5'teki gibi hedef tahtasını biraz daha uzağa taşıyıp aynı açı ile yeni bir atış yaptığında
açının kollarının hedef tahtasına değdiği noktalar arasındaki mesafe arttığından hedef tahtasını merke-
zinden değil, merkezin bir miktar üzerinden vuracaktır.
5