Page 7 - Matematik 11 | Kavram Öğretimi Çalışması
P. 7

Ortaöğretim Genel Müdürlüğü
            Öğretim Programları ve Ders Kitapları Daire Başkanlığı                  MATEMATİK 11     2
                                                                                      Kavram Öğretimi
            1. ÜNİTE     : GEOMETRİ > Trigonometri > Yönlü Açılar
            Kavram       : Derece, Dakika, Saniye
            Genel Beceriler  : Eleştirel Düşünme Becerisi
            Alan Becerileri  : İlişkilendirme Becerisi

             Çalışmanın Adı                 KUYRUKLU YILDIZA NASIL ULAŞILIR?                        20 dk.
             Çalışmanın Amacı  Derece, dakika ve saniye kavramlarını tanımlayarak aralarındaki ilişkiyi açıklayabilme.

            1. Yönerge: Aşağıda verilen metin ve görsellerden hareketle sorulara verdiğiniz yanıtları ilgili boşluklara
                                yazınız.

            Kolları [OA ile [OB olan ve bu iki ışının arasındaki açıklığı ifade eden kavrama açı denir.
            Nesnelerin uzunluk, alan, hacim, kütle ölçmek, olayların sürelerini hesaplamak, çok karşılaşılan durum-
            lardandır. Bu nedenle bir açının kolları arasındaki açıklığın ölçüsünden bahsedebilmek için bu açıklığın
            niceliğinin bir sayıya karşılık getirilerek ölçülmesi gerekmektedir.

                                B                              B


                                                                                          1 derece
                                                       0                               0
                                                                 A

             0
                                    A
                       Görsel 1                       Görsel 2                       Görsel 3

            Öyleyse örneğin Görsel 1'de verilen AOB açısının ölçüsü nasıl belirlenir? Bunun için Görsel 2'deki gibi
            IOAI = IOBI olacak şekilde belirlenen A ve B noktalarıyla ifade edilen [OA nı sabit tutup [OB nı saatin
            dönme yönünün tersi yönünde bir tam tur çevrilirse ışınların ışınların taradığı bölge üzerinde O merkezli
            [OA] yarıçaplı bir daire meydana gelmiş olur.

            Oluşan bu daireyi çevreleyen çember yayı 360 eş parçaya bölündüğünde her bir parçanın arasındaki
            açıklığın ölçüsü yani yayı gören merkez açının ölçüsü 1 birim kabul edilirse dairenin tamamı da 360
            birim olacaktır. Görsel 3'te olduğu gibi birim “1 derece” olarak ifade edilir ve “1°” şeklinde gösterilir.
            Verilen bilgiden hareketle “derece” kavramının tanımını yapınız.
            Derece:




            2. Yönerge: Aşağıda verilen metin ve görsellerden hareketle sorulara verdiğiniz yanıtları ilgili boşluklara
                       yazınız.

            Görsel 4'te bir okçu, yer düzlemiyle 1 derecelik açı oluşturarak yaptığı atış sonrası daire şeklindeki hedef
            tahtasını dairenin merkezinden vurabilmektedir.




                        1 derece                                      1 derece









                              Görsel 4                                      Görsel 5
            Aynı okçu, Görsel 5'teki gibi hedef tahtasını biraz daha uzağa taşıyıp aynı açı ile yeni bir atış yaptığında
            açının kollarının hedef tahtasına değdiği noktalar arasındaki mesafe arttığından hedef tahtasını merke-
            zinden değil, merkezin bir miktar üzerinden vuracaktır.
                                                                                                     5
   2   3   4   5   6   7   8   9   10   11   12