Page 8 - Matematik 11 | Kavram Öğretimi Çalışması
P. 8

Ortaöğretim Genel Müdürlüğü
         2       MATEMATİK 11                                           Öğretim Programları ve Ders Kitapları Daire Başkanlığı
                 Kavram Öğretimi

          İkinci atışta da hedef tahtasını merkezinden vurabilmesi için açının ölçüsünü küçülterek 1 dereceden
          daha küçük bir açıyla atış yapmalıdır. Bunun hesaplanması istendiğinde 1 dereceden daha küçük birim-
          de bir açı ölçüsü kullanılması gerekmektedir.
          Bu gereksinimi karşılamak için 1 derecenin 60 eş parçaya bölünmesi yeterli olacaktır. İşte bu derecenin
          60 ta 1 i, bir dakika olarak adlandırılır ve “1'” sembolü ile gösterilir.
          Burada derecenin neden 10 değil de 60 parçaya bölündüğü sorusu akla gelebilir. Bilinen birçok ölçü
          birimi 10 un katları şeklinde sınıflandırılır. Bu sorunun yanıtı MÖ 3000 yılına kadar dayanmaktadır. Sü-
          merler altmışlık sayı sistemini kullanmışlardır. Bu miras onlardan Babillilere aktarılmış ve günümüzde de
          hâlâ zaman, açı ve koordinat gibi ölçümlerde kullanılmaktadır.
          Dünyanın yörüngesine uydu yerleştirmek, uzun mesafeli füze atışları yapmak, aya uzay aracı indirmek
          gibi daha uzun menzilli işlemler için 1 dakikalık açı ölçü birimi yeterli olmayacaktır. Bunun gibi uzak me-
          safelerle işlem yapıldığında 1 derecenin 60 ta 1 i olan 1 dakikalık açı ölçülerinin yeterli olması mümkün
          değildir. Nitekim fırlatılan bir uydunun yörünge hesapları sırasında fırlatma açıları hesaplanırken çok
          hassas ölçümler yapılmıştır. Bu ölçümler derecenin 60 ta 1 birim hassasiyetiyle yapılmış olsaydı uydu-
          nun belirlenen hedefe ulaşması çok zor olurdu.  Bu nedenle bu işlemlerde daha hassas ölçü birimleri
          kullanılmaktadır.
          Yukarıda verilen örneklerde olduğu gibi daha hassas ölçümler yapabilmek için dakika biriminin elde
          edildiği benzer yöntemle 1 dakikayı 60 eş parçaya bölerek daha küçük bir açı ölçü birimi bulunabilir. Elde
          edilen bu birime “saniye” adı verilir ve “1"” biçiminde gösterilir.
          Verilen bilgilerden hareketle “dakika” ve “saniye” kavramlarını tanımlayınız.
          Dakika:



          Saniye:




          3. Yönerge: Aşağıdaki tabloda verilen ifadelerden doğru olanların karşısına "D", yanlış olanların karşı-
                    sına "Y" yazınız.

                                          İfadeler                                    D/Y


           Bir derece 60 saniyedir.

           Bir dakika 360 saniyedir.

           Bir derece 3600 saniyedir.

           60' = 3600"  dir.


           2°=120'  dır.

           6'=360"  dir.















          6
                                                                                     Hazırlayan: Erol TOSUNER
   3   4   5   6   7   8   9   10   11   12   13