Page 11 - Matematik 11 | Kavram Öğretimi Çalışması
P. 11

Ortaöğretim Genel Müdürlüğü
            Öğretim Programları ve Ders Kitapları Daire Başkanlığı                  MATEMATİK 11     4
                                                                                      Kavram Öğretimi
            1. ÜNİTE     : GEOMETRİ > Trigonometri > Yönlü Açılar
            Kavram       : Esas Ölçü
            Genel Beceriler  : Eleştirel Düşünme Becerisi
            Alan Becerileri  : İlişkilendirme Becerisi

             Çalışmanın Adı                         JETONLU TURNİKE                                 15 dk.
             Çalışmanın Amacı  Esas ölçü kavramını tanımlayabilme.
            1. Yönerge: Aşağıda verilen görsellerden ve metinden hareketle sorulara verdiğiniz yanıtları ilgili boşluk-
                                lara yazınız.




































                          Görsel 1                                    Görsel 2

             Görsel 1’de yer alan jetonlu turnikenin panosunda; jeton giriş-çıkış bölmesi, 0 dan 359 a kadar numara-
             landırılmış dairesel bir gösterge ve iki dijital ekran yer almaktadır. Görsel 1'in sağında  dairesel göster-
             genin büyütülmüş hâli ve ibrenin başlangıç durumu görülmektedir. 1 numaralı ekranda ibrenin tam tur
             sayısı, 2 numaralı ekranda ise ibrenin işaret ettiği sayı gösterilmektedir.
             Her bir jeton atıldığında göstergenin ibresi saatin dönme yönüyle tersi yönde 1 birim ilerlemekte ve bu
             esnada ibrenin gösterdiği sayı 2 numaralı ekranda dijital olarak görünmektedir. İbre bir tam tur attığında
             ise 1 numaralı ekrandaki değer 1 artmaktadır ve 2 numaralı ekrandaki sayı sıfırlanmaktadır. Örneğin
             turnikeden 200 kişi geçtiğinde ekranlarda sırasıyla 0 ve 200 değerleri, 360 kişi geçtiğinde 1 ve 0 de-
             ğerleri, 500 kişi geçtiğinde 1 ve 140 değerleri, 988 kişi geçtiğinde ise 2 ve 268 değerleri okunmaktadır.
             Görsel 2’de 1 ve 2 numaralı ekranlardaki değerlerin sırasıyla 5 ve 90 olduğu görülmektedir. Görsel 2'nin
             sağında dairesel göstergenin büyütülmüş hâli ve ibrenin son durumu verilmiştir.

            1.  Dairesel göstergedeki ibrenin toplam kaç derece döndüğünü ve toplam dönme açısı ile son durum-
                da gösterdiği değerin açı karşılığının nasıl ilişkilendirilebileceğini açıklayınız.












                                                                                                     9
   6   7   8   9   10   11   12   13   14   15   16