Page 11 - Matematik 11 | Kavram Öğretimi Çalışması
P. 11
Ortaöğretim Genel Müdürlüğü
Öğretim Programları ve Ders Kitapları Daire Başkanlığı MATEMATİK 11 4
Kavram Öğretimi
1. ÜNİTE : GEOMETRİ > Trigonometri > Yönlü Açılar
Kavram : Esas Ölçü
Genel Beceriler : Eleştirel Düşünme Becerisi
Alan Becerileri : İlişkilendirme Becerisi
Çalışmanın Adı JETONLU TURNİKE 15 dk.
Çalışmanın Amacı Esas ölçü kavramını tanımlayabilme.
1. Yönerge: Aşağıda verilen görsellerden ve metinden hareketle sorulara verdiğiniz yanıtları ilgili boşluk-
lara yazınız.
Görsel 1 Görsel 2
Görsel 1’de yer alan jetonlu turnikenin panosunda; jeton giriş-çıkış bölmesi, 0 dan 359 a kadar numara-
landırılmış dairesel bir gösterge ve iki dijital ekran yer almaktadır. Görsel 1'in sağında dairesel göster-
genin büyütülmüş hâli ve ibrenin başlangıç durumu görülmektedir. 1 numaralı ekranda ibrenin tam tur
sayısı, 2 numaralı ekranda ise ibrenin işaret ettiği sayı gösterilmektedir.
Her bir jeton atıldığında göstergenin ibresi saatin dönme yönüyle tersi yönde 1 birim ilerlemekte ve bu
esnada ibrenin gösterdiği sayı 2 numaralı ekranda dijital olarak görünmektedir. İbre bir tam tur attığında
ise 1 numaralı ekrandaki değer 1 artmaktadır ve 2 numaralı ekrandaki sayı sıfırlanmaktadır. Örneğin
turnikeden 200 kişi geçtiğinde ekranlarda sırasıyla 0 ve 200 değerleri, 360 kişi geçtiğinde 1 ve 0 de-
ğerleri, 500 kişi geçtiğinde 1 ve 140 değerleri, 988 kişi geçtiğinde ise 2 ve 268 değerleri okunmaktadır.
Görsel 2’de 1 ve 2 numaralı ekranlardaki değerlerin sırasıyla 5 ve 90 olduğu görülmektedir. Görsel 2'nin
sağında dairesel göstergenin büyütülmüş hâli ve ibrenin son durumu verilmiştir.
1. Dairesel göstergedeki ibrenin toplam kaç derece döndüğünü ve toplam dönme açısı ile son durum-
da gösterdiği değerin açı karşılığının nasıl ilişkilendirilebileceğini açıklayınız.
9