Page 73 - Matematik 11 | Kavram Öğretimi Çalışması
P. 73
Ortaöğretim Genel Müdürlüğü
Kavram Öğretimi 35
Öğretim Programları ve Ders Kitapları Daire Başkanlığı MATEMATİK 11
3. ÜNİTE : GEOMETRİ > Çember ve Daire > Dairenin Çevresi ve Alanı
Kavram : Yay Uzunluğu
Genel Beceriler : Eleştirel Düşünme Becerisi
Alan Becerileri : İlişkilendirme Becerisi
Çalışmanın Adı ANALOG SAAT 15 dk.
Çalışmanın Amacı Çemerde yay uzunluğunu ifade edebilme ve bir yayın uzunluğunu hesaplayabilme.
1. Yönerge: Aşağıda verilen görseller ve metinden hareketle sorulara verdiğiniz yanıtları ilgili boşluk-
lara yazınız.
Aşağıdaki görseller, en küçük çemberinin çapı 12 cm olan bir duvar saatine aittir.
A
O α
B
Görsel 1 Görsel 2 Görsel 3
Görsel 1’deki saat 01.00 i, Görsel 2’deki saat 05.00 i göstermektedir. Görsel 3’te ise saat 01.00 den
05.00 e kadar geçen sürede akrebin ucunun A noktasından B noktasına izlediği yol ve oluşan “α” mer-
kez açısı görülmektedir.
1. α açısının kaç derece olduğunu yazınız.
2. Akrebin izlediği yolun hangi kavram ile ifade edilebileceğini yazınız.
Akrebin aldığı yolun uzunluğunun bulunması A ve B noktaları arasındaki çember parçasının uzunluğunu
bulmak demektir. Buradan hareketle “yay uzunluğu” kavramının tanımını yapınız.
Yay Uzunluğu:
3. Yaptığınız tanımdan yola çıkarak Görsel 3’te yer alan AB yayının uzunluğunu bulunuz.
2. Yönerge: Aşağıda verilen maddelerde koyu renkle verilen ifadelerden doğru olanı daire içine alınız.
1. Yarıçap uzunluğu arttıkça yay uzunluğu artar/azalır.
2. 120 derecelik merkez açı ile 60 derecelik çevre açının gördüğü yay uzunlukları eşittir/eşit değildir.
3. Bir çemberin eşit kirişlerinin sınırlandırdığı yayların uzunlukları eşittir/eşit değildir.
4. Merkez açının ölçüsü arttıkça açının gördüğü yayın uzunluğu sabit kalır/artar.
71
Hazırlayan: Dr. Şahin AKSOY