Page 46 - Türk Dili ve Edebiyatı 12 | Kavram Öğretimi Kitabı
P. 46
Ortaöğretim Genel Müdürlüğü
Kavram Öğretimi 22
Öğretim Programları ve Ders Kitapları Daire Başkanlığı TÜRK DİLİ VE EDEBİYATI 12
4. ÜNİTE : ROMAN > Cumhuriyet Dönemi’nde Roman > Cumhuriyet Dönemi’nde Roman
Kavram : Toplumcu Gerçekçi Roman
Genel Beceriler : Eleştirel Düşünme Becerisi
Alan Becerileri : Okuma Becerisi
Çalışmanın Adı TOPLUMCULAR 20 dk.
Çalışmanın Amacı Toplumcu gerçekçi romanın özellikleri hakkında çıkarımlarda bulunabilme.
Yönerge: Aşağıda verilenlerden yararlanarak soruları çözünüz..
Fakir Baykurt Orhan Kemal Talip Apaydın Yaşar Kemal
Küçük yaşlarımda kendimi hayat mücadelesinin içinde buldum. Geçimimizi sağlamak için değişik işlerde
çalıştım. Arzuhâlcilik ve röportaj yazarlığı yaptım. Bu işler hem yazımı geliştirdi hem de insanları ve hayatı
daha iyi tanımamı sağladı. Eserlerimde özellikle Çukurova’nın insanlarını anlattım. İnce Memet’te ağa
zulmünün karşısına Mehmet’i çıkardım. Teneke’de ağalara karşı direnene idealist bir kaymakamı anlattım.
a) Höyükteki Nar Ağacı romanında traktörün tarlalara girmesiyle işsiz kalan yoksul insanların köylerinden
Çukurova’ya iş aramak için inmelerini anlattım. Yer Demir Gök Bakır romanında da açlık tehlikesiyle
karşı karşıya kalan köylülerin çare arayışlarını ele aldım. Bütün bunları anlatırken yalın bir dil kullandım,
insanları kendi dilleriyle konuşturdum. Onları kendi gerçek ortamlarında anlatmaya gayret ettim.
..................................................................
Daha ortaokuldayken okulu bırakıp çalışmak zorunda kaldım. Ekmeğimi kazanmak için birçok işe girdim.
Bu nedenle kahramanlarım tanıdığım, yakından gözlemlediğim insanlardı: işçiler, ırgatlar, çöpçüler,
gurbetçiler, ihtiyarlar, dullar, emekliler; ezilen ve sömürülen insanlar… Bu insanları kendi dilleriyle
b) konuşturdum. Murteza’yı mesela yöresel ağızla konuşturdum ve okuyucu onu öyle sevdi. Adana’daki
toprak ve fabrika işçilerini, İstanbul’daki gecekondu mahallelerini anlattım eserlerimde.
..................................................................
Köy Enstitülerinde okumam köylünün sorunlarına daha bilinçli bakmamı sağlamıştır. Köyü ve köylüyü
doğal çevresi içinde betimledim. Sarı Traktör’de tarımda makineleşmenin önemini anlatmak istedim.
Yarbükü romanında çeltik tarlalarını sulayabilmek için büyük zorluklara katlanan köylüleri anlattım.
c) Define adlı eserimde bütün umutlarını buldukları defineye bağlayan insanları ve onların çaresizliklerini
vermek istedim. Öğretmenlik yıllarımda köylüyü yakından tanıdım. Yoksuldular, evleri topraktandı; onları
anlatmadan edemezdim; onların yoksul ama doğal dünyasına kayıtsız kalamazdım.
..................................................................
Köy Enstitüsü mezunu yazarlardanım. Bu yönüm köyü ve köylüyü daha iyi tanımamı sağladı. Onları
içlerinden biri gibi kendi konuşmalarıyla, kendi tavırlarıyla anlattım. Onların sorunlarını dile getirmeye,
onları bilinçlendirmeye çalıştım. Yılanların Öcü adlı romanımda güçlülerle güçsüzlerin mücadelesini
anlattım. Romanın kahramanı Kara Bayram’ın kişiliğinde hakkını aramayı bilen köylüyü canlandırmak
ç) istedim. Kaplumbağalar adlı eserimde yoksulluktan ve bürokrasi baskısından kurtulmak isteyen köylülerin
bir öğretmenin öncülüğünde verdikleri mücadeleyi dile getirdim. Onuncu Köy adlı romanımda da böyle
bir öğretmeni anlattım. Çünkü köylüler haklarını aradıklarında, cehaletle savaştıklarında kurtulacaklardı
yoksulluktan.
..................................................................
1. İfadelerin görsellerdeki hangi toplumcu gerçekçi yazara ait olabileceğini verilen boşluğa yazınız.
43