Page 46 - Türk Dili ve Edebiyatı 12 | Kavram Öğretimi Kitabı
P. 46

Ortaöğretim Genel Müdürlüğü
                                                                                      Kavram Öğretimi 22
            Öğretim Programları ve Ders Kitapları Daire Başkanlığı         TÜRK DİLİ VE EDEBİYATI 12
            4. ÜNİTE     : ROMAN > Cumhuriyet Dönemi’nde Roman > Cumhuriyet Dönemi’nde Roman
            Kavram       : Toplumcu Gerçekçi Roman
            Genel Beceriler  : Eleştirel Düşünme Becerisi
            Alan Becerileri  : Okuma Becerisi

             Çalışmanın Adı                           TOPLUMCULAR                                   20 dk.
             Çalışmanın Amacı  Toplumcu gerçekçi romanın özellikleri hakkında çıkarımlarda bulunabilme.

            Yönerge: Aşağıda verilenlerden yararlanarak soruları çözünüz..











                               Fakir Baykurt  Orhan Kemal   Talip Apaydın   Yaşar Kemal


                 Küçük yaşlarımda kendimi hayat mücadelesinin içinde buldum. Geçimimizi sağlamak için değişik işlerde
                 çalıştım. Arzuhâlcilik ve röportaj yazarlığı yaptım. Bu işler hem yazımı geliştirdi hem de insanları ve hayatı
                 daha iyi tanımamı sağladı. Eserlerimde özellikle Çukurova’nın insanlarını anlattım. İnce Memet’te ağa
                 zulmünün karşısına Mehmet’i çıkardım. Teneke’de ağalara karşı direnene idealist bir kaymakamı anlattım.
            a)   Höyükteki Nar Ağacı romanında traktörün tarlalara girmesiyle işsiz kalan yoksul insanların köylerinden
                 Çukurova’ya iş aramak için inmelerini anlattım. Yer Demir Gök Bakır romanında da açlık tehlikesiyle
                 karşı karşıya kalan köylülerin çare arayışlarını ele aldım. Bütün bunları anlatırken yalın bir dil kullandım,
                 insanları kendi dilleriyle konuşturdum. Onları kendi gerçek ortamlarında anlatmaya gayret ettim.
                                         ..................................................................

                 Daha ortaokuldayken okulu bırakıp çalışmak zorunda kaldım. Ekmeğimi kazanmak için birçok işe girdim.
                 Bu  nedenle  kahramanlarım  tanıdığım,  yakından  gözlemlediğim  insanlardı:  işçiler,  ırgatlar,  çöpçüler,
                 gurbetçiler,  ihtiyarlar,  dullar,  emekliler;  ezilen  ve  sömürülen  insanlar…  Bu  insanları  kendi  dilleriyle
            b)   konuşturdum. Murteza’yı mesela yöresel ağızla konuşturdum ve okuyucu onu öyle sevdi. Adana’daki
                 toprak ve fabrika işçilerini, İstanbul’daki gecekondu mahallelerini anlattım eserlerimde.
                                         ..................................................................


                 Köy Enstitülerinde okumam köylünün sorunlarına daha bilinçli bakmamı sağlamıştır. Köyü ve köylüyü
                 doğal  çevresi  içinde  betimledim.  Sarı  Traktör’de  tarımda  makineleşmenin  önemini  anlatmak  istedim.
                 Yarbükü  romanında  çeltik  tarlalarını  sulayabilmek  için  büyük  zorluklara  katlanan  köylüleri  anlattım.
            c)   Define adlı eserimde bütün umutlarını buldukları defineye bağlayan insanları ve onların çaresizliklerini
                 vermek istedim. Öğretmenlik yıllarımda köylüyü yakından tanıdım. Yoksuldular, evleri topraktandı; onları
                 anlatmadan edemezdim; onların yoksul ama doğal dünyasına kayıtsız kalamazdım.
                                         ..................................................................

                 Köy Enstitüsü mezunu yazarlardanım. Bu yönüm köyü ve köylüyü daha iyi tanımamı sağladı. Onları
                 içlerinden biri gibi kendi konuşmalarıyla, kendi tavırlarıyla anlattım. Onların sorunlarını dile getirmeye,
                 onları  bilinçlendirmeye  çalıştım.  Yılanların  Öcü  adlı  romanımda  güçlülerle  güçsüzlerin  mücadelesini
                 anlattım. Romanın kahramanı Kara Bayram’ın kişiliğinde hakkını aramayı bilen köylüyü canlandırmak
            ç)   istedim. Kaplumbağalar adlı eserimde yoksulluktan ve bürokrasi baskısından kurtulmak isteyen köylülerin
                 bir öğretmenin öncülüğünde verdikleri mücadeleyi dile getirdim. Onuncu Köy adlı romanımda da böyle
                 bir öğretmeni anlattım. Çünkü köylüler haklarını aradıklarında, cehaletle savaştıklarında kurtulacaklardı
                 yoksulluktan.
                                         ..................................................................




            1.  İfadelerin görsellerdeki hangi toplumcu gerçekçi yazara ait olabileceğini verilen boşluğa yazınız.

                                                                                                    43
   41   42   43   44   45   46   47   48   49   50   51