Page 6 - Tarih 11 | 5.Ünite
P. 6

5. ÜNİTE



                      OKUMA PARÇASI

                                                  Adam Smith
                                                  Adam  Smith,  İskoçya’nın  kuzey  kıyısında  Edinburgh
                                                  (Edinburg)  yakınlarındaki  Fife  Kontluğu’na  (Fayf)  bağlı
                                                  Kirkcaldy  (Körkıldi)  kasabasında  1723’te  doğdu.  Babası
                                                  öldüğü  yıl  dünyaya  gelen  Adam  Smith  annesi  Margaret
                                                  Douglas  (Margırıt  Daglıs)  tarafından yetiştirildi.  On  dört
                                                  yaşında Glasgow Üniversitesine girdi. Adam Smith, hocası
                                                  Hutcheson’dan (Haçesın) düşünsel yönden etkilendi. On
                                                  yedi yaşında Oxford Üniversitesi’ne (Aksfört) giren Smith,
                                                  burada hayatının altı yılını geçirdi.
                                                  1751 yılında Glasgow Üniversitesi’nde mantık kürsüsünde
                                                  göreve başladı. 1758’de dekanlığa terfi etti. 1764’te Fran-
                                                  sa’ya  giden  Smith  1766’da  Kirkcaldy’ye  döndü.  1773’te
                                                  Londra’ya  taşındı.  British  Museum’da  (Britiş  Musium)
                                                  araştırma yaptı. 1776’da meşhur eseri Milletlerin Zengin-
                                                  liği’ni tamamladı.
                                                  Hayatının  son  üç  yılını  gümrük  müdürü  olarak  geçiren
                  Görsel 5.3: Adam Smith (temsilî)  Adam Smith, yakın iki arkadaşına ölümünden sonra ken-
                                                  disine ait yayımlanmamış tüm makalelerini yakmaları için
                  talimat vermişti. 17 Temmuz 1790 tarihinde ölen Adam Smith’in vasiyeti yerine getirildi
                  ve on altı cilt el yazması ile yayımlanmamış makaleleri yakıldı.
                  Adam Smith’in en önemli eserleri: Ahlaki Duygular Kuramı, Ulusların Zenginliği’nin Doğası
                  ve Sebeplerine Dair Bir İnceleme ve Astronomi Tarihi (Görsel 5.3).
                                                                    Karışman, 2010, ss.236-255’ten düzenlenmiştir.






               Sanayi İnkılabı öncesinde sosyal, idari ve dinî tarafları iyi işleyerek toplumda düzen ve ahengi
               sağlamış olan lonca sistemi yeni gelişmelere ayak uyduramadı. Bu durum karşısında loncalar
               XIX. yüzyılın ortalarına doğru çöküş sürecine girdi.
               XVII. yüzyıl ortalarından itibaren manifaktür üretimin (imalat) yaygınlaşması ve zanaatkâr-
               ların sayısının artması sonucunda loncalar zayıfladı. Ustalık belgesinin babadan oğula miras
               yoluyla geçişi veya para ile ustalık belgesinin satın alınması gibi durumlardan dolayı loncaların
               kapatılması gündeme geldi. Smith’in tezleri 1780’lerde Fransa’da yankı buldu.

               1789 Fransız İhtilali’nden sonra Fransa’da loncalar kaldırılmaya başlandı. Diğer ülkelerde yine
               benzer nedenlerle loncalar güçlerini yitirdi ve kapatıldı. İngiltere’de ise loncalar, 1835 yılında
               kaldırıldı.

               Sanayi İnkılabı’yla insan ve hayvan gücüne dayalı üretim tarzından, makine gücünün hâkim
               olduğu üretim tarzına geçilmiştir. Bu tarz üretim, tekstil sektöründen başlayarak diğer sektör-
               lere de yayılmıştır. Yeni üretim tarzıyla birlikte üretim şekli değişmiş ve üretim miktarı artmıştı.

               Tarıma  ve  zanaata  dayalı  üretimden  sanayi-makine  üretiminin  egemen  olduğu  endüstriyel
               üretime geçiş XVIII. yüzyılda İngiltere’de ortaya çıktı. İngiltere’de 1760 yılında James Watt
               (Ceymıs Vat) “buhar makinesini” icat etti. Böylece sanayide insan gücü yerine makine kulla-
               nımı yaygınlaştı.







                180
   1   2   3   4   5   6   7   8   9   10   11