Page 30 - T.C. İnkılap Tarihi ve Atatürkçülük - Ünite 3
P. 30
ATATÜRKÇÜLÜK VE TÜRK İNKILABI
Atatürk tarımda köklü bir reform yapılmasından yanaydı. Atatürk’ün: “Türki-
ye’nin gerçek sahibi ve efendisi köylüdür.” sözü bu amacı işaret ediyordu. Bu
nedenle planlı ve modern bir tarım politikasına geçilmesini ve böylece Türk
köylüsünün çağı yakalamasını istedi (Görsel 3.26).
Devlet tarım konusuna öncelik verdi. 1925’te çıkarılan bir kanunla aşar vergi-
si kaldırıldı. Halkçılık anlayışı doğrultusunda yapılan bu hamle ile devlet, en
büyük vergi kaynağından vazgeçti. Böylece Türk köylüsünün verimli üretim
yapma yolu açıldı. Bunun yanı sıra Ziraat Bankası yeniden yapılandırıldı. Zi-
raat Bankası çiftçilere kredi vermesi için bir kamu kuruluşuna dönüştürüldü.
Yine 1929’da Zirai Kredi Kooperatifleri kanunu çıkarıldı. Böylece ardı ardına
kurulan zirai kredi kooparatifleri köylüyü ekonomik zorluklara karşı koruyan
bir kalkan oldu.
Görsel 3.26: Atatürk Gazi Orman Ankara’da, Yüksek Ziraat Enstitüsü kurularak çiftçilere modern tarım yapma-
Çiftliğinde
yı öğretecek uzmanlar yetiştirilmesi hedeflendi. 1926’da çıkarılan bir kanun-
la da ziraatte kullanılan taşıtlar ve makineler için gereken akaryakıt ve zirai
ilaçların gümrük vergisi kaldırıldı. Böylece modern tarım teşvik edildi. Tarım
hayatının düzenlenmesi ve modernleşmesi için bizzat Atatürk öncülük yaptı.
Ankara’da kurulan Atatürk Orman Çiftliği, modern tarım yöntemlerinin uy-
gulandığı bir örnek oldu.
Ayrıca hayvancılığın ve ormancılığın geliştirilmesi için de birtakım önlemler
alındı. Bütün bu önlemler zirai üretimi gözle görülür bir biçimde artırdı.
3. 7. 4. Ulaştırma Alanındaki Gelişmeler
Osmanlı Dönemi
Cumhuriyet Dönemi
Harita 3.1: Demiryolları haritası (1923-1938)
Ulaşım meselesi millî birliğin sağlanması ve ekonomik kalkınma için en başta
gelen konulardandı. Fakat Cumhuriyet’in ilk yıllarında Türkiye, demir yolu,
kara yolu ve deniz yolu bakımından hayli geri kalmış bir noktadaydı. Bu ne-
denle Atatürk, Türk milletinin hızlı bir biçimde kalkınması için bu konuya
ağırlık verdi (Görsel 3.27).
XX. yüzyılın başlarında Türkiye’de en önemli ulaşım yolu demir yoluydu.
Osmanlı Dönemi’nde Anadolu ve Trakya’da toplam 3350 km demir yolu var-
dı. Bu da yabancı sermaye tarafından yapılmıştı ve işletmesi yine yabancılara
Görsel 3.27: Atatürk trenle aitti. Cumhuriyet Dönemi’nde Türkiye, tamamen kendi kaynaklarını kullana-
yurt gezisinde rak 1925-1933 yılları arasında 2048 km demir yolu yaptı.
MTA Enstitüsü kuruldu. Dil ve Tarih Coğrafya Fakültesi açıldı.
1935 1936
128