Page 30 - T.C. İnkılap Tarihi ve Atatürkçülük - Ünite 3
P. 30

ATATÜRKÇÜLÜK VE TÜRK İNKILABI





                                               Atatürk tarımda köklü bir reform yapılmasından yanaydı. Atatürk’ün: “Türki-
                                               ye’nin gerçek sahibi ve efendisi köylüdür.” sözü bu amacı işaret ediyordu. Bu
                                               nedenle planlı ve modern bir tarım politikasına geçilmesini ve böylece Türk
                                               köylüsünün çağı yakalamasını istedi (Görsel 3.26).

                                               Devlet tarım konusuna öncelik verdi. 1925’te çıkarılan bir kanunla aşar vergi-
                                               si kaldırıldı. Halkçılık anlayışı doğrultusunda yapılan bu hamle ile devlet, en
                                               büyük vergi kaynağından vazgeçti. Böylece Türk köylüsünün verimli üretim
                                               yapma yolu açıldı. Bunun yanı sıra Ziraat Bankası yeniden yapılandırıldı. Zi-
                                               raat Bankası çiftçilere kredi vermesi için bir kamu kuruluşuna dönüştürüldü.
                                               Yine 1929’da Zirai Kredi Kooperatifleri kanunu çıkarıldı. Böylece ardı ardına
                                               kurulan zirai kredi kooparatifleri köylüyü ekonomik zorluklara karşı koruyan
                                               bir kalkan oldu.

            Görsel 3.26: Atatürk Gazi Orman    Ankara’da, Yüksek Ziraat Enstitüsü kurularak çiftçilere modern tarım yapma-
                     Çiftliğinde
                                               yı öğretecek uzmanlar yetiştirilmesi hedeflendi. 1926’da çıkarılan bir kanun-
                                               la da ziraatte kullanılan taşıtlar ve makineler için gereken akaryakıt ve zirai
                                               ilaçların gümrük vergisi kaldırıldı. Böylece modern tarım teşvik edildi. Tarım
                                               hayatının düzenlenmesi ve modernleşmesi için bizzat Atatürk öncülük yaptı.
                                               Ankara’da kurulan Atatürk Orman Çiftliği, modern tarım yöntemlerinin uy-
                                               gulandığı bir örnek oldu.


                                               Ayrıca hayvancılığın ve ormancılığın geliştirilmesi için de birtakım önlemler
                                               alındı. Bütün bu önlemler zirai üretimi gözle görülür bir biçimde artırdı.

                                               3. 7. 4. Ulaştırma Alanındaki Gelişmeler






















                                                      Osmanlı Dönemi
                                                      Cumhuriyet Dönemi
                                                             Harita 3.1: Demiryolları haritası (1923-1938)
                                               Ulaşım meselesi millî birliğin sağlanması ve ekonomik kalkınma için en başta
                                               gelen konulardandı. Fakat Cumhuriyet’in ilk yıllarında Türkiye, demir yolu,
                                               kara yolu ve deniz yolu bakımından hayli geri kalmış bir noktadaydı. Bu ne-
                                               denle Atatürk, Türk milletinin hızlı bir biçimde kalkınması için bu konuya
                                               ağırlık verdi (Görsel 3.27).

                                               XX. yüzyılın başlarında Türkiye’de en önemli ulaşım yolu demir yoluydu.
                                               Osmanlı Dönemi’nde Anadolu ve Trakya’da toplam 3350 km demir yolu var-
                                               dı. Bu da yabancı sermaye tarafından yapılmıştı ve işletmesi yine yabancılara
                  Görsel 3.27: Atatürk trenle  aitti. Cumhuriyet Dönemi’nde Türkiye, tamamen kendi kaynaklarını kullana-
                       yurt gezisinde          rak 1925-1933 yılları arasında 2048 km demir yolu yaptı.



                          MTA Enstitüsü kuruldu.                               Dil ve Tarih Coğrafya Fakültesi açıldı.
                                        1935                                                     1936

               128
   25   26   27   28   29   30   31   32   33   34   35