Page 7 - Türk Dili ve Edebiyatı - Ünite 4
P. 7
Makale
yayımlanan makalelerde halkı aydınlatmak ve bilgilendir-
mek amaçlanır. Güncel bir sorun ortaya konur, değerlen-
dirilir ve sonuca varılır.
Bilimsel bir tezi savunma amacıyla alanında uzman
kişilerce yazılan bilimsel makalede Dünyada ve Türkiye’de
Rüzgâr Enerjisi adlı metinden alınan aşağıdaki cümlede
olduğu gibi yargılar, kesin ve ispatlanabilir niteliktedir:
Tüm dünyada ilerleyen teknolojiye bağlı olarak kişilerin
elektrik enerjisine olan ihtiyaçları da artış göstermektedir.
Bu tür makalelerde söz oyunlarına ve kapalı ifadele-
re yer verilmez, düşünceler doğrudan aktarılır. Kelimeler
genellikle temel anlamlarında kullanılır, bilimsel terimlere
yer verilir. Öğretme ve bilgilendirmenin amaçlandığı
açıklayıcı anlatımla bir düşünceyi çürüterek yerine
karşı düşünceyi yerleştirmenin amaçlandığı tartışmacı
anlatım biçimleri hâkimdir. Okuduğunuz makaleden
alınan aşağıdaki örnekte olduğu gibi sayısal verilerden
yararlanılır:
2003 yılı itibari ile Türkiye’nin toplam kurulu gücü
35587MW’tır. Kurulu gücün %64.60’ı termik, %35.34’ü
hidrolik %0.06’sı ise rüzgâr kaynaklıdır.
Örnekleme, karşılaştırma, tanık gösterme, tanımlama gibi düşünceyi geliştirme yollarına
başvurulur. Alıntılardan yararlanılır; alıntı yapılan kaynak, kaynakçada gösterilir. Makalenin bilimsel
yeterliliğine zarar gelmemesi için uzun alıntılardan ve alıntılara sıkça başvurmaktan kaçınılır. Başkala-
rına ait düşüncelerin, sözlerin, verilerin, yapıtların tümünü ya da bir bölümünü kaynak göstermeden
kullanmaya intihal (aşırma) denir. İntihal, ahlaki olmayan bir eylem olmanın yanı sıra kişiye hukuki
sorumluluk da yükler. Bilimsel makaleler bir teze dayalıdır, araştırma verileriyle desteklenir. Bu maka-
lelerde yararlanılan kaynaklar gösterilir, anlatım dili nesneldir, özetleme ve alıntılama yapılır.
Bilimsel makaleler; başlık, özet, giriş, yöntem, bulgular, sonuç ve tartışma, kaynakça bölümlerin-
den oluşur. Metnin özelliğine göre bu bölümlerden bazıları bulunmayabilir veya başlıkla belirtilme-
yebilir.
Başlık: Konunun ilgilileri tarafından okunacak ilk bölümdür. Bu nedenle başlık düzenlenirken ke-
limeler dikkatle seçilmeli, makalenin içeriğini yansıtan en az sayıda kelime kullanılmalıdır. Uygun bir
başlığı olmayan makale, hedef okuyucu kitlesine ulaşmayabilir.
Özet: Metnin bütününde anlatılanların ana hatlarıyla ifade edildiği bölümdür. Araştırmanın kap-
samı, amacı, araştırmada kullanılan yöntemler, elde edilen bulgular, araştırma sonunda ulaşılan so-
nuçlar ve metindeki anahtar kelimeler bu bölümde verilir.
Giriş: Temel bilgilerin sunulduğu bölümdür. Bu bölümde konuyla ilgili daha önce yapılan çalışma-
lar hatırlatılır. Bu çalışmaya neden gerek duyulduğu ortaya konur.
Yöntem: Bu bölümde araştırmada tercih edilen yöntem ve söz konusu yöntemin tercih edilme
nedenleri anlatılır. Yazarın neyi, nasıl ve niçin kullandığını açıkladığı bu bölüm, konuyu bilen bir uz-
manın aynı çalışmayı kendi imkânlarıyla tekrar etmesini sağlar nitelikte olmalıdır.
Bulgular: Bu bölümde araştırmada elde edilen bulgular ve bu bulguların ne anlama geldiği dile
getirilir.
Sonuç ve Tartışma: Bu bölümde araştırmada elde edilen bulguların araştırmanın amaçları ile
113