Page 8 - Türk Dili ve Edebiyatı - Ünite 4
P. 8

4. Ünite



               ilişkileri kurulur. Elde edilen bulgulardan birtakım nesnel genellemelere ulaşılmaya çalışılır. Ulaşı-
               lan sonuçlar, daha önce aynı veya benzer konularda yapılmış çalışmaların sonuçlarıyla karşılaştırılır.
               Araştırmanın bilim dünyasına katkısı belirtilir. Yapılan bilimsel çalışmayla ulaşılan sonuçların günlük
               hayattaki olası etkileri değerlendirilir.
                  Kaynakça: Makalenin sonunda, yararlanılan kaynaklar liste hâlinde gösterilir. Makalede yer alan
               her kaynağa, kaynakçada yer verilir; kaynakçada yer alan her kaynağa metin içinde gönderme yapı-
               lır. Kaynakça hangi bilginin hangi kaynaktan alındığını göstermez. Bilginin hangi kaynaktan alındığı,
               metnin içinde kaynağa gönderme yapılarak belirtilir. Kaynakçada her kaynağa yalnız bir kez yer ve-
               rilir.

                  Dünyada ve Türkiye’de Rüzgâr Enerjisi adlı metin, fen bilimleri alanında yazılmış bilimsel bir makale
               özelliği taşımaktadır. Bu metinde Türkiye’nin rüzgârdan elektrik enerjisi üretmek için ciddi bir po-
               tansiyele sahip olduğu, bunu kullanmak için yapılması gerekenler anlatılmaktadır. Yazar, nesnel bir
               tavırla görüşünü ortaya koymuştur. Görüşlerini ispatlamak için karşılaştırmalara başvurmuş, sayısal
               verilerden yararlanmıştır.

                  Metni Anlama ve Çözümleme

                1. Makale türünün ortaya çıkmasında yayın organlarının etkisini belirtiniz.

                2. Dünyada ve Türkiye’de Rüzgâr Enerjisi adlı metin ile metnin hedef kitlesi arasında ilişki kurunuz.
                3. Metnin ana düşüncesini ve yardımcı düşüncelerini belirleyiniz.

                4. Metinde ortaya konulan tespitleri geçerlilik açısından değerlendiriniz.
                5. Metinde ileri sürülen düşüncelerin tutarlılığını sorgulayınız.

                6. Metne özgü dil ve anlatım özelliklerini belirleyiniz.
                7. Metinde kullanılan fotoğraf, grafik, tablo, şekil, istatistiksel veri gibi unsurların metin türüyle ilişki-
                  sini ve metne katkısını değerlendiriniz.


                  Etkinlik
                a. Farklı konularda yazılmış makale örnekleri araştırıp bulunuz.

                b. Bulduğunuz makaleleri sınıfta paylaşınız.




                                            Yazarın Biyografisi
                                            Önder Güler (1970- ): Silivri’de doğdu. İlk ve ortaöğrenimini burada
                                         tamamladı. İTÜ (İstanbul Teknik Üniversitesi) Elektrik-Elektronik Fakülte-
                                         sinden “elektrik mühendisi”, Fen Bilimleri Enstitüsünden “yüksek mühen-
                                         dis” ve “doktor” unvanını aldı. İTÜ Elektrik-Elektronik Fakültesi Elektrik
                                         Mühendisliği Bölümü Elektrik Tesisleri Anabilim Dalında araştırma gö-
                                         revlisi, İTÜ Enerji Enstitüsünde yardımcı doçent ve doçent olarak çalıştı.
                                         Hâlen aynı enstitüde profesör olarak görev yapmaktadır.
                                            Yol aydınlatması, aydınlatma sistemlerinde verimlilik, endüstri tesis-
                                         lerinde enerji izleme ve verimlilik, enerji kalitesi, rüzgâr enerjisi yazarın
                                         başlıca çalışma alanlarıdır. Ulusal ve uluslararası pek çok makale yayını,
                                         bilimsel toplantılarda sunulan ve bildiri kitabında basılan bildirisi bulu-
                       Önder Güler       nan yazar; çalışma konuları ile ilgili bilimsel projelerde görev almakta,
                         (1970- )
                                         akademik ve endüstriyel danışmanlık görevlerini sürdürmektedir.



         114
   3   4   5   6   7   8   9   10   11   12   13