Page 9 - Türk Dili ve Edebiyatı 11 | 6.Ünite
P. 9

Roman



                7. Yakup Kadri Karaosmanoğlu’nun kitabınızdaki biyografisinden yararlanarak metinle yazar arasın-
                  daki ilişkiyi değerlendiriniz.

                8. Realizm akımının Yaban adlı metne etkilerini değerlendiriniz.
                9. Metindeki temel çatışmayı ve bu çatışma etrafında metinde yer alan diğer çatışmaları belirleyiniz.



                  Etkinlik
                  Gurbet ili mi?  Henüz hiçbir düşman ayağının basmadığı bu arı vatan toprakları bir gurbet ili mi?
                  Ne kadar inkar edecek olsam gene bu hissimi saklayamayacağım: Mehmet Ali’nin köyüne yaklaş-
                  tıkça bir şeyden, aziz bir şeyden ayrıldığımı sezinliyordum. Yüreğime bir ağırlık çöküyordu.
                  Arkamda ne bırakmıştım ki böyle hüzünleniyordum? Bir yurt mu? Bir ana mı? Bir sevgili mi? Hayır,
                  hiçbir şey, hiç kimse.
                  Bütün kaybettiğim şeyleri burada bulmağa geliyorum.

                a. Bu parçada yararlanılan anlatım tekniğini belirleyiniz.
                b. Belirlediğiniz anlatım tekniğinin özelliklerini belirtiniz.

                c. Parçadaki anlatım tekniğinin işlevini tartışınız.




                  Yazarın Biyografisi

                  Yakup Kadri Karaosmanoğlu (1889-1974):  Mısır’ın  Kahire şeh-
               rinde doğdu. İlköğrenimini Manisa’da yaptıktan sonra 1903’te baş-
               ladığı İzmir İdadisini (lise) bitirmeden ailesiyle birlikte Mısır’a döndü.
               Öğrenimini Mısır’daki bir Fransız okulunda tamamladı. İstanbul’da bir
               süre hukuk öğrenimi gördü. Yazar, Balkan Savaşı ve I. Dünya Savaşı’nın
               yol açtığı yıkım ve acılara tanık oldu. Millî Mücadele yıllarında görev-
               lendirildiği Tetkik-i Mezalim Heyeti ile Anadolu’yu daha yakından göz-
               lemleme fırsatı buldu.
                  Yakup Kadri Karaosmanoğlu; sanat yaşamına Fecriati topluluğunun
               edebî anlayışına bağlı, bireyci çizgide eserler vererek başladı. Bu dö-
               nemde sanat yaşamını Servetifünun dergisinde hikâyeler yayımlayarak
               sürdürdü. Eserlerinde realizm akımının ilkelerine bağlı kalmakla birlik-
               te kendi kişiliğini gizlemeyerek bazen okuyucuya seslendi. Sonraki yıl-
               larda Anadolu’nun düşman işgali altında uğradığı felaket ve Anadolu
               köylüsünün içinde bulunduğu çöküntü sanatçıyı millî edebiyat anla-
               yışına yöneltti. Sanatçı hem Millî Edebiyat hem de Cumhuriyet Döne-
               mi’nde eserler verdi. Romanlarında Türk milletinin Tanzimat, Meşruti-
               yet, Balkan Savaşı, I. Dünya Savaşı, Millî Mücadele ve Cumhuriyet’in
               1950’lere kadar geçen yıllarındaki siyasi, sosyal serüvenini anlattı. Ro-  Yakup Kadri Karaosmanoğlu
                                                                                         (1889-1974)
               manlarında genellikle bir tezi savundu. Yazar; hikâye, roman, tiyatro,
               mensur şiir, makale, anı, monografi türlerinde eserler verdi. Nur Baba,
               Kiralık Konak, Hüküm Gecesi, Sodom ve Gomore, Ankara, Yaban, Bir Sür-
               gün, Panorama, Hep O Şarkı (roman); Bir Serencam, Rahmet, Millî Savaş
               Hikâyeleri (hikâye);  Erenlerin Bağından, Okun Ucundan  (mensur  şiir);
               Nirvana, Veda (tiyatro); Zoraki Diplomat, Anamın Kitabı, Vatan Yolunda,
               Politikada 45 Yıl, Gençlik ve Edebiyat Hatıraları (anı); Ahmet Haşim, Ata-
               türk (monografi)  yazarın başlıca eserleridir.



                                                                                                            163
   4   5   6   7   8   9   10   11   12   13   14