Page 11 - Türk Dili ve Edebiyatı 12 | 7.Ünite
P. 11
SÖYLEV
6. Okuduğunuz metinde söylev türünün hangi özellikleri bulunmaktadır?
7. Hamdullah Suphi Tanrıöver, dönemin hangi fikir anlayışını okuduğunuz metne yansıtmıştır?
Açıklayınız.
8. Metindeki anlatım biçimleri ve düşünceyi geliştirme yollarını belirleyerek aşağıdaki şemalara
yazınız.
Anlatım Biçimleri Düşünceyi Geliştirme Yolları
9. Metinde geçen “vak’a, mes’ut, şehid” gibi kelimelerin günümüzdeki yazılışlarının farklı olmasını
neye bağlarsınız?
10. Okuduğunuz metindeki ana düşünceyi ve yardımcı düşünceleri belirleyip aşağıdaki şemalara
yazınız.
Ana Düşünce Yardımcı Düşünceler
11. Metinde ortaya konulan bilgi ve yorum cümlelerine örnekler veriniz.
BİYOGRAFİ
YAZARIN BİYOGRAFİSİ
HAMDULLAH SUPHİ TANRIÖVER (1885-1966): XX. yy. yazarlarındandır. Gala-
tasaray Lisesinde okudu. Çeşitli okullarda öğretmen olarak çalıştı ve üniversite-
de Türk-İslâm sanatları müderrisliği yaptı. TBMM’nin kuruluşunda 1946 ve 1950
yıllarında milletvekili, iki defa millî eğitim bakanı oldu. Edebiyatımızda hitabet
türünü geliştiren ve bu sahada güzel örnekler sunan hatiplerimizdendir. Şiirle-
rinde ve hitabelerinde Namık Kemal’in etkisi görülür. Namık Kemal’in şiirdeki
heyecanlı ve gür sesini hitabelerinde devam ettirdi. 7 Mart 1909’da kurucu sı-
fatıyla girdiği Fecriati Topluluğu’nda yer aldı. Hamdullah Suphi, aşk ve tabiat
konularına yöneldiği şiirlerinde sanatlı bir dil kullanırken Millî Edebiyat etki-
sindeki şiirlerinde sade bir dil kullandı. Meşrutiyet’in ilk yıllarında şiir yanında mizaha ilgi duydu.
Hatipliğinin üstünlüğü şairliğinden gelir. Bütün yazılarında derin bir bilgiye dayanan değerli tahliller
ve tasvirler yer alır. Siyasi ve sosyal olaylara bakışında realist ve inkılapçı olan hatip, kimi eserlerinde
şair ve idealist ruhunu ortaya koydu. Konferans ve konuşmaları Dağ Yolu 1, 2 ’de toplandı. Günebakan
ise düz yazılarının toplandığı eseridir.
269