Page 12 - Türk Kültür ve Medeniyet Tarihi 11 | 6.Ünite
P. 12

6. Ünite


               Karahanlılar Dönemi’nde Sanat

                    Karahanlılar Dönemi’nde Türk kültürü ile İslam kültürü kaynaştırılmış, bu kaynaşma so-
               nucunda birçok sanat eseri ortaya çıkmıştır. Özellikle mimari yapılarıyla ön plana çıkan Kara-
               hanlılar Dönemi’nde Türk İslam mimarisinin ilk örnekleri verilmiştir. Mimari alandaki ilk binalar
               kerpiçten yapılmış, daha sonraları kerpiç ve tuğla birlikte kullanılmış, sonlara doğru ise kerpiç
               malzemeye geri dönülmüştür.
                    Karahanlılar Dönemi’nde yapılan binaların süslemeleri oldukça sade bir şekilde yapılmış,
               Hazara (Degaron) ve Talhatan Baba (Görsel
               6.24) camileri bu dönemde yapılan camilerin
               en önemlileri arasında yer almıştır. Karahan-
               lılar  tarafından  yapılan  camiler,  Mimar  Si-
               nan’ın yaptığı merkezi planlı büyük camilerin
               ilk örnekleri olarak değerlendirilmiştir.
                    Karahanlılar Dönemi’nden kalan en eski
               mimari eser Arap  Ata  Türbesi’dir. Bunların
               dışında,  Ayşe  Bibi  ve  Balacı  Hatun  türbele-
               ri  de  önemli  yapılardır.  Bu  döneme  ait  olan
               ve  kervansaray  yapımına  zemin  hazırlayan
               ribatlar,  Büyük  Selçuklu  Devleti  ve  Türkiye
               Selçukluları  Dönemi’nde  gelişmiş,  ancak  bu
               yapıların  yerini  zamanla  kervansaraylar  al-
               mıştır.                                        Görsel 6.24: Talhatan Camisi (Türkmenistan)
               Büyük Selçuklular Dönemi’nde Sanat

                     Orta Asya’dan gelerek Horasan’a yerleşen Oğuzların kurduğu Selçuklu Devleti; kısa süre-
               de büyüyerek İran, Azerbaycan, Anadolu, Suriye ve Mezopotamya’ya hâkim olmuştur. Selçuklu-
               lar, İslam dini ve medeniyeti sayesinde çok büyük bir güce kavuşurken eski kültür unsurlarını
               İslam kültürüne ekleyerek muazzam bir sentez ortaya çıkarmıştır.
                    Büyük Selçuklular Dönemi mimarisinin en önemli özelliği, dört eyvanlı ve avlulu planın yeni
                                                               yapılan camilere uygulanmasıdır. İsfahan’daki
                                                               Mescid-i Cuma (Görsel 6.25), bu camilerin en
                                                               önemlileri  arasında  yer  almakta  ve  o  dönem-
                                                               deki camilerin en büyüğü ve en güzeli sıfatını
                                                               taşımaktadır. Bu dönemde dikkat çeken diğer
                                                               Selçuklu camileri ise; Zevvare Mescid-i Cuması,
                                                               Ardistan Mescid-i Cuması ve Damgan Mescid-i
                                                               Cuması’dır.
                                                                   Selçuklular ince, uzun ve silindirik mina-
                                                               reler ile zengin tuğla işçiliğini birleştirerek çok
                                                               güzel minareler yapmıştır. Bu minarelerden bi-
                                                               linen en eskisi, süslemesinde ilk kez çini de kul-
                                                               lanılan  Damgan  Camisi’ndeki  minaredir.  Bü-
                                                               yük Selçuklular ise genelde dört köşeli, çokgen
                                                               veya yuvarlak planda yapılan türbe ve kümbet
                                                               mimarisi alanında önemli eserler vermiştir.
                                                                   Karahanlılar  ve  Gaznelilerde  görülen  ker-
                                                               vansaray mimarisi, Selçuklular Dönemi’nde ge-
                                                               liştirilerek birer anıtsal yapıya dönüştürülmüş-
                                                               tür.  Bu  dönemde  kervansaraylar  ribat  adıyla
                                                               anılmaya devam etmiş, Ribat-ı Şerif ise bu dö-
               Görsel 6.25: Mescid-i Cuma (İsfahan-İran)       nemde  yapılan  kervansarayların  en  önemlileri
                                                               arasında yer almıştır.




                                                            212
   7   8   9   10   11   12   13   14   15   16   17