Page 17 - Türk Kültür ve Medeniyet Tarihi 11 | 6.Ünite
P. 17

Türklerde Sanat


            C) OSMANLI DEVLETİ’NDE SANAT



                  HAZIRLIK ÇALIŞMALARI
               1. Sanatın kültürler arası etkileşimdeki önemi hakkında neler söyleyebilirsiniz?
               2. Yaşadığınız bölgedeki mimari eserleri yeteri kadar koruduğunuza inanıyor musunuz?



            6.3. Osmanlı Sanatının Özgün Özellikleri
                 Osmanlı Devleti’nin sanat anlayışında ilk Türk devletleri ile Türk İslam devletlerinin izleri
            görülmekle  birlikte,  bu  sanat  anlayışının  kendine  has  bir  standardı  ve  uyum  üslubu  vardır.
            Zira Osmanlı Devleti hâkim olduğu coğrafyaların kültürünü çok iyi harmanlamış ve bu kültür
            çeşitliliğini bir arada yaşatarak sanat anlayışına yansıtmıştır. Osmanlı Devleti, hüküm sürdüğü
            coğrafyadan etkilenmesi sonucu mimaride üst kubbeyle örtülü kare birimini uygulamaya baş-
            lamıştır.
                                                                    Altı  yüz  yıldan  fazla  süren  Osmanlı
                                                                sanat anlayışı, kendi içinde mimari  ve el
                                                                sanatları olarak iki gruba ayrılırken üslup
                                                                yönünden  de  Erken  Dönem,  Klasik  Dö-
                                                                nem ve Geç Dönem Osmanlı sanatı olmak
                                                                üzere üç döneme ayrılmıştır.
                                                                    Orta  Asya’dan  başlayıp  Balkanlar’a
                                                                kadar uzanan bir süreci kapsayan bu sa-
                                                                nat, mimarlıktan el sanatlarına kadar geniş
                                                                ve zengin bir alanda varlığını sürdürmüş-
                                                                tür.  En  önemli  ve  özgün  eserleri  mimari
                                                                alanda  ortaya  çıkan  Osmanlı  sanatında,
                                                                mimarinin  yanında;  çinî  (Görsel  6.43),
                                                                seramik, halı, minyatür, hat, ebru, ahşap
            Görsel 6.43: Sultan Ahmet Camisi çinileri (İstanbul)  işçiliği  ve  maden  işlemeciliği  sanatları  da
                                                                önemli bir yere sahiptir.
                 Osmanlı üslubu, soyut ve kavramsal olmamış, gözlemci, akılcı ve işlevsel özellik taşımıştır.
            Bu anlayışla inşa edilen mimari yapılar, bir yandan günlük hayatın ihtiyaçlarını karşılamış, bir
            yandan da sanatsal değer taşımıştır.
                 Osmanlı sanatında özgün özellikler, Fatih Sultan Mehmet ve II. Bayezid dönemlerinde or-
            taya çıkmış, Kanuni Sultan Süleyman, II. Selim ve III. Murat dönemlerinde en gelişmiş biçimine
            ulaşmıştır. Bu sanatsal özellikler, Osmanlı sanatını tanımlayan ve onu kalıcı kılan görsel bir
            üslup bütünlüğünü oluşturmuştur. Osmanlıyla özdeşleşen bu sanat tarzı, devletin kurumları
            aracılığıyla devletin o dönemdeki başkenti olan İstanbul dışındaki diğer bölgelere de yayılmıştır.
                 Mimar Sinan dışındaki diğer Osmanlı sanatçıları kendileri ve eserleri hakkında yazı yazma-
            mışlardır. Yaşadıkları dönemde onları anlatan veya değerlendiren yazılar da bulunmadığı için
            Osmanlı sanatı, genelde sanatçısının ismi bilinmediği için anonim sanat özelliği taşımıştır.
                 Osmanlı sanatı, bir devlet ve saray sanatı olarak ortaya çıkmıştır. Bu özgün sanatın ortaya
            çıkmasında  sultan  ve  çevresinin  çok  büyük  destekleri  olmuştur.  Sultanların  anneleri,  eşleri,
            şehzadeler, sadrazamlar ve diğer yöneticiler vakıflar aracılığıyla sanatı canlı tutmuşlardır. En
            görkemli mimari eserleri onlar yaptırmış, her alanda en güzel örnekler onlara sunulmak üzere
            hazırlanmıştır. Öncelikle cami gibi sosyal kurumların yapımı, tezhipli Kur’an-ı Kerimler, işlen-
            miş  altın  ve  gümüşler,  mücevherler,  fildişi  gibi  kıymetli  madenlerle  bezenmiş  günlük  yaşam
            takıları, sanatı canlı tutmaya çalışan bu kişilerin beğenisi dikkate alınarak hazırlanmıştır. Os-
            manlı devlet yöneticileri yeni uygulamaları, yeni akımları ve yeni tarzları her zaman desteklemiş
            ve bunların yaygınlaşmasına öncülük etmiştir. Sanatsal üretim, sarayın kurumları aracılığıyla
            örgütlenmiştir.




                                                          217
   12   13   14   15   16   17   18   19   20   21   22