Page 22 - Türk Kültür ve Medeniyet Tarihi 11 | 6.Ünite
P. 22
6. Ünite
Evler sadece sığınmak ve yaşamak amacıyla yapılmaz; yaşlısıyla, çocuğuyla, kadınıyla, er-
keğiyle bütün aileyi bir çatı altında toplayacak şekilde tasarlanır; ailenin sosyal ihtiyaçlarını da
karşılayacak büyüklükte yapılırdı.
Tasarımı ve iç mimarisi ile kendine has özelikler taşıyan Osmanlı evlerinde misafirler, se-
lamlık denilen ayrı bir odada ağırlanırdı. Bir ailenin barınma konusundaki bütün ihtiyaçlarına
cevap verecek şekilde planlanan Osmanlı evleri, üstün bir medeniyetin mimari yapıları olarak
ortaya çıkmıştır.
SIRA SİZDE
“Türklerin binalarda gösteriş ve konfordan kaçınmaları dikkate değer bir durum-
dur. Çünkü bu ve buna benzer eşyalara önem vermek büyüklük ve gurur belirtisidir.
Bir yolcu için han ne ise Osmanlı insanı için de ev odur. İnsanlar lüksü sevmez. Ev, in-
sanları; yağmurdan, çamurdan, soğuk ve sıcaktan korusun yeter.”
Yusuf Yıldız, Osmanlı Habsburg İlişkileri, s. 173 (Düzenlenmiştir.)
Osmanlı şehirlerinde camiler taştan yapıldığı hâlde, evler daha çok ahşaptan ya-
pılmıştır. İnsanların yaşadıkları mekân olan evler, niçin ahşaptan yapılmış olabilir?
.........................................................................................................................................................................................................................
.........................................................................................................................................................................................................................
.........................................................................................................................................................................................................................
Osmanlı Dönemi’nde Güzel Sanatlar
Müzik
Osmanlı’da müzik; klasik müzik, halk müziği ve
tasavvuf müziği olmak üzere üç kısma ayrılmış, halk
müziği diğer müziklere göre daha yaygın olarak kul-
lanılmıştır. Genellikle Rumeli ve İstanbul türkülerin-
de görülen saz musikisi, söz musikisine göre daha az
kullanılmıştır.
Dinî musiki, cami ve tasavvuf musikisinde ken-
disini göstermiş, hafızların Kur’an-ı Kerim’i makamı-
na göre okumaları, dinî musikinin geniş bir alana
yayılmasını sağlamıştır. Tasavvuf musikisinde ise
Mevlevi musikisi ön plana çıkmış, Mevlevi musiki-
sinde müzik aleti olarak daha çok ney kullanılmıştır.
Askerî musiki dalında, tarihi Osman Gazi’ye ka-
dar uzanan ve müzik aletleri olarak davul, nakkare,
kös, boru ve zil gibi enstrümanlar (çalgı aletleri) kul-
lanılan Mehter musikisi ön plana çıkmıştır (Görsel
6.54).
Hoca Abdülkadir Meragi ve Dr. Subhi Ezgi, Os-
manlı Dönemi’nin en önemli musiki âlimleri arasın-
da yer almıştır. Osmanlı bestekârları arasında ise
Mustafa Itri Efendi, III. Selim, Tamburî Osman Bey
ve Hacı Arif Bey gibi önemli isimler bulunmaktadır.
Görsel 6.54: Mehter Takımı (Levni)
222