Page 22 - Türk Kültür ve Medeniyet Tarihi 11 | 6.Ünite
P. 22

6. Ünite


                    Evler sadece sığınmak ve yaşamak amacıyla yapılmaz; yaşlısıyla, çocuğuyla, kadınıyla, er-
               keğiyle bütün aileyi bir çatı altında toplayacak şekilde tasarlanır; ailenin sosyal ihtiyaçlarını da
               karşılayacak büyüklükte yapılırdı.
                    Tasarımı ve iç mimarisi ile kendine has özelikler taşıyan Osmanlı evlerinde misafirler, se-
               lamlık denilen  ayrı bir odada ağırlanırdı. Bir ailenin barınma konusundaki bütün ihtiyaçlarına
               cevap verecek şekilde planlanan Osmanlı evleri, üstün bir medeniyetin mimari yapıları olarak
               ortaya çıkmıştır.

                     SIRA SİZDE


                       “Türklerin binalarda gösteriş ve konfordan kaçınmaları dikkate değer bir durum-
                  dur. Çünkü bu ve buna benzer eşyalara önem vermek büyüklük ve gurur belirtisidir.
                  Bir yolcu için han ne ise Osmanlı insanı için de ev odur. İnsanlar lüksü sevmez. Ev, in-
                  sanları; yağmurdan, çamurdan, soğuk ve sıcaktan korusun yeter.”
                                                                 Yusuf Yıldız, Osmanlı Habsburg İlişkileri, s. 173 (Düzenlenmiştir.)

                      Osmanlı şehirlerinde camiler taştan yapıldığı hâlde, evler daha çok ahşaptan ya-
                  pılmıştır. İnsanların yaşadıkları mekân olan evler, niçin ahşaptan yapılmış olabilir?


                  .........................................................................................................................................................................................................................
                  .........................................................................................................................................................................................................................
                  .........................................................................................................................................................................................................................





               Osmanlı Dönemi’nde Güzel Sanatlar

                    Müzik
                    Osmanlı’da müzik; klasik müzik, halk müziği ve
               tasavvuf müziği olmak üzere üç kısma ayrılmış, halk
               müziği diğer müziklere göre daha yaygın olarak kul-
               lanılmıştır. Genellikle Rumeli ve İstanbul türkülerin-
               de görülen saz musikisi, söz musikisine göre daha az
               kullanılmıştır.
                    Dinî musiki, cami ve tasavvuf musikisinde ken-
               disini göstermiş, hafızların Kur’an-ı Kerim’i makamı-
               na  göre  okumaları,  dinî  musikinin  geniş  bir  alana
               yayılmasını  sağlamıştır.  Tasavvuf  musikisinde  ise
               Mevlevi  musikisi  ön  plana  çıkmış,  Mevlevi  musiki-
               sinde müzik aleti olarak daha çok ney kullanılmıştır.
                    Askerî musiki dalında, tarihi Osman Gazi’ye ka-
               dar uzanan ve müzik aletleri olarak davul, nakkare,
               kös, boru ve zil gibi enstrümanlar (çalgı aletleri) kul-
               lanılan Mehter musikisi ön plana çıkmıştır (Görsel
               6.54).
                     Hoca Abdülkadir Meragi ve Dr. Subhi Ezgi, Os-
               manlı Dönemi’nin en önemli musiki âlimleri arasın-
               da  yer  almıştır.  Osmanlı  bestekârları  arasında  ise
               Mustafa Itri Efendi, III. Selim, Tamburî Osman Bey
               ve Hacı Arif Bey gibi önemli isimler bulunmaktadır.
                                                                     Görsel 6.54: Mehter Takımı (Levni)





                                                            222
   17   18   19   20   21   22   23   24   25   26   27