Page 26 - Türk Kültür ve Medeniyet Tarihi 11 | 6.Ünite
P. 26
6. Ünite
Batı’nın ünlü müzisyenlerinden olan Mozart, Türk müziğinden
etkilenerek Saraydan Kız Kaçırma adlı eserini bestelemiştir. Ünlü
besteci Beethoven (Bethofın), 1811 yılında mehter marşından etki-
lenerek bir Türk marşı yazmış ve bu marşa Atina Harabeleri adlı
eserinde yer vermiştir.
XIX. yüzyılda Batı müziğinin etkileri artmış,
Mehterhanenin kaldırılması ile birlikte Batı müziği
resmen Osmanlı toplumunu etkisi altına almıştır.
Mızıka-i Hümâyun (Askerî Mızıka Okulu) İtalyan
müzisyen Donizetti’ye (Donicetti) kurdurul-
muş, Batı müziği Abdülaziz Dönemi’n-
den sonra saray ve çevresinde ken-
disini hissettirmeye başlamıştır. Bu
müziğin en önemli enstrümanı olan
piyano, bir üstünlük ifadesi olarak Türk
toplumundaki yerini almıştır.
Osmanlı Mimarisi Lale Devri’nden itibaren
Batı’nın etkisinde kalmaya başlamış, III. Ahmet
Çeşmesi (Görsel 6.58) ve Nevşehirli İbrahim Paşa
Külliyesi bu dönemde yapılmıştır. Bu dönemde
süslemeye de çok büyük önem verilmiştir.
XVIII. yüzyılda mimari alanda da Batı üslubu Görsel 6.58: III. Ahmet Çeşmesi (İstanbul)
hâkim olmuştur. Aşırı süslemenin ön planda ol-
duğu bu yeni üsluba Türk-Barok üslubu denilmiş, Nur-u Osmaniye Camisi, bu tarzın en güzel
örneği olarak kabul edilmiştir.
XIX. yüzyılda ise Büyük Mecidiye Camisi’nde (Ortaköy Camisi) (Görsel 6.59) olduğu gibi
insan heykeli ve kabartmalardan arındırılmış
Türk Ampir üslubu uygulanmıştır. Bu dö-
nemde ayrıca eklektik üslup anlayışı ile geç-
mişteki üsluplar karıştırılarak yeni eserler
ortaya konulmuştur.
XIX. yüzyılın sonunda yetişen Türk mi-
marlar, eski Türk sanatına dönüşü gündeme
getirmişlerdir. Bu mimarlar modern teknik-
leri kullanarak klasik mimarinin birçok un-
surunu ve süsleme şekillerini yeni yapılarda
uygulamayı denedikleri için Türk mimarisin-
de Neo-klasik Dönem’i başlatmışlardır. Mi-
mar Numan Kemaleddin Bey, Kamer Hatun
Camisi’ni (İstanbul) ve Gazi Eğitim Enstitü-
Görsel 6.59: Büyük Mecidiye Camisi içinden bir görünüm (İstanbul) sü’nü (Ankara) bu anlayışla yapmıştır.
SIRA SİZDE
Osmanlı Sanatı ile Batı sanatının etkileşimini örneklerle açıklayınız.
.........................................................................................................................................................................................................................
.........................................................................................................................................................................................................................
.........................................................................................................................................................................................................................
226