Page 26 - Türk Kültür ve Medeniyet Tarihi 11 | 6.Ünite
P. 26

6. Ünite


                    Batı’nın  ünlü  müzisyenlerinden  olan  Mozart,  Türk  müziğinden
               etkilenerek Saraydan Kız Kaçırma adlı eserini bestelemiştir. Ünlü
               besteci Beethoven (Bethofın), 1811 yılında mehter marşından etki-
               lenerek bir Türk marşı yazmış ve bu marşa Atina Harabeleri adlı
               eserinde yer vermiştir.
                    XIX.  yüzyılda  Batı  müziğinin  etkileri  artmış,
               Mehterhanenin  kaldırılması  ile  birlikte  Batı  müziği
               resmen Osmanlı toplumunu etkisi altına almıştır.
               Mızıka-i Hümâyun (Askerî Mızıka Okulu) İtalyan
               müzisyen Donizetti’ye (Donicetti) kurdurul-
               muş,  Batı  müziği  Abdülaziz  Dönemi’n-
               den  sonra  saray  ve  çevresinde  ken-
               disini  hissettirmeye  başlamıştır.  Bu
               müziğin  en  önemli  enstrümanı  olan
               piyano, bir üstünlük ifadesi olarak Türk
               toplumundaki yerini almıştır.
                    Osmanlı  Mimarisi  Lale  Devri’nden  itibaren
               Batı’nın  etkisinde  kalmaya  başlamış,  III.  Ahmet
               Çeşmesi (Görsel 6.58) ve Nevşehirli İbrahim Paşa
               Külliyesi  bu  dönemde  yapılmıştır.  Bu  dönemde
               süslemeye de çok büyük önem verilmiştir.
                    XVIII. yüzyılda mimari alanda da Batı üslubu   Görsel 6.58: III. Ahmet Çeşmesi (İstanbul)
               hâkim  olmuştur.  Aşırı  süslemenin  ön  planda  ol-
               duğu bu yeni üsluba Türk-Barok üslubu denilmiş, Nur-u Osmaniye Camisi, bu tarzın en güzel
               örneği olarak kabul edilmiştir.
                    XIX. yüzyılda ise Büyük Mecidiye Camisi’nde (Ortaköy Camisi) (Görsel 6.59) olduğu gibi
                                                                 insan heykeli ve kabartmalardan arındırılmış
                                                                 Türk  Ampir  üslubu  uygulanmıştır.  Bu  dö-
                                                                 nemde ayrıca eklektik üslup anlayışı ile geç-
                                                                 mişteki  üsluplar  karıştırılarak  yeni  eserler
                                                                 ortaya konulmuştur.
                                                                      XIX. yüzyılın sonunda yetişen Türk mi-
                                                                 marlar, eski Türk sanatına dönüşü gündeme
                                                                 getirmişlerdir. Bu mimarlar modern teknik-
                                                                 leri kullanarak klasik mimarinin birçok un-
                                                                 surunu ve süsleme şekillerini yeni yapılarda
                                                                 uygulamayı denedikleri için Türk mimarisin-
                                                                 de Neo-klasik Dönem’i başlatmışlardır.  Mi-
                                                                 mar Numan Kemaleddin Bey, Kamer Hatun
                                                                 Camisi’ni (İstanbul) ve Gazi Eğitim Enstitü-
               Görsel 6.59: Büyük Mecidiye Camisi içinden bir görünüm (İstanbul)  sü’nü (Ankara) bu anlayışla yapmıştır.


                     SIRA SİZDE

                      Osmanlı Sanatı ile Batı sanatının etkileşimini örneklerle açıklayınız.



                  .........................................................................................................................................................................................................................
                  .........................................................................................................................................................................................................................
                  .........................................................................................................................................................................................................................








                                                            226
   21   22   23   24   25   26   27   28   29   30   31