Page 28 - Türk Kültür ve Medeniyet Tarihi 11 | 6.Ünite
P. 28

6. Ünite


                    Bu dönemde yapılan büyük işhanlarında geleneksel yapılarda olduğu gibi cumba metodu
               kullanılmış,  alttaki  dükkânlardan  itibaren  yapı  dışa  doğru  taşırılmıştır.  Dışa  doğru  taşırılan
               kısımlar farklı biçimli konsollarla desteklenmiş, böylece yapı olduğundan daha hareketli göste-
               rilmeye çalışılmıştır.
                    İlk dönem mimarlık üslubu olarak adlandırılan bu uygulama, Cumhuriyet Dönemi’nde de
               desteklenmiştir. Başta Ankara olmak üzere İstanbul ve İzmir gibi kentlerde de bu mimari an-
               layış uygulanmaya çalışılmıştır. Özellikle başkent Ankara’nın imarı için özel çaba sarf edilmiş,
               bu amaçla 1924’te Ankara Şehremaneti (belediyesi) kurulmuştur. Ankara’nın imarında kimi
               dönem ulusal kimi dönemde de evrensel akımların etkisi görülmüştür.
                    I. Ulusal Mimarlık Dönemi yapı anlayışı 1930’lu yıllara kadar etkisini sürdürmüşse de 1927
               yılından itibaren yabancı mimarların etkisi ülkemizde hissedilmeye başlamıştır. Ulusal Mimarlık
               Akımı’na bağlı kalan Türk mimarların yanında, uluslararası mimarlık anlayışı da devletten des-
               tek görerek yaygınlaşmaya başlamıştır. Yabancı mimarlar Ankara’da büyük yapılı binalara imza
               atarken İstanbul’daki üniversitelerde de ders vermeye başlamışlardır.
                    Alman kökenli mimarların çoğunluğunu oluşturduğu yabancı mimarlar, 1930’lu yıllarda
               etkin rol oynamışlardır. Bu mimarların yapı anlayışlarında simetrik düzenlenmiş büyük ölçekli
               kütleler ile yüksek kolonadlı ve merdivenli girişi olan yapılar ön plana çıkmış, ayrıca dış cephede
               taşla kaplama üslubu da gelişmeye başlamıştır.
                    Yabancı mimarların Batı kökenli mimari anlayışına tepki olarak 1930’ların sonlarında II.
               Ulusal Mimarlık Üslubu ortaya çıkmıştır. Temelini geleneksel Türk sivil mimarisinden alan bu
                                                                  üslubu ortaya çıkaran mimarlar, Türk mi-
                                                                  marlığında millî mimari değerlerin ön plana
                                                                  çıkarılması  için  gayret  göstermişler,  millî
                                                                  birlik ve beraberlik duygusunun mimaride-
                                                                  ki estetiğe yansıması için uğraşmışlardır.
                                                                       Projesi Emin Onat ve Orhan Arda ta-
                                                                  rafından  çizilen  Anıtkabir  mimarisi  (Gör-
                                                                  sel  6.61),  nostaljik  ve  akademik  yöntem-
                                                                  lerin  sentezi  şeklinde  gelişme  gösteren  bu
                                                                  akımın  eserlerine  örnektir.  Bu  dönemdeki
                                                                  resmî binalar ulusalcı ve akademik anlayış-
                                                                  la yapılmış, sivil yapılarda folklorik değerler
               Görsel 6.61: Anıtkabir (Ankara)
                                                                  ön plana çıkarılmıştır.
                    Resim
                    Türk resim sanatının kurumsallaşmasında ve çağdaşlaşmasında II. Meşrutiyet Dönemi’nde
               kurulan ve 1921 tarihinde Türk Ressamlar Birliği adını alan Osmanlı Ressamlar Cemiyeti
               önemli rol oynamıştır. Türk Ressamlar Birliği, 1929 yılında Güzel Sanatlar Birliği adını almıştır.
                    Atatürk, Cumhuriyet Dönemi’nde diğer sanat dallarıyla birlikte resim sanatının da gelişmesi
               için özel çaba sarf etmiştir. Güzel sanatlar konusunda yetenekli olan öğrenciler, 1924 yılında eği-
               tim almaları için Almanya ve Fransa’ya gönderilmiş; bu öğrencilerin bir kısmı, resim konusunda
               eğitim alarak ülkemizde çalışmalarını devam ettirmiştir.
                    Cumhuriyet Dönemi’nde devlet, sanatçılar için yeni imkân-
               lar sunmuş ve sanatçıların bazı eserlerini satın alarak onlara         BİLGİ NOTU
               destek  olmuştur.  1926  yılında  alınan  bakanlar  kurulu  kara-
                                                                                      Özellikle resim ve
               rıyla, Ankara’da açılacak olan sergilerin resmi nitelikteki sergi   heykel sanatlarının halka
               sayılması ve sergi açacak sanatçılara ödül verilmesi kararlaştı-  tanıtılması ve bu sanatların
               rılmıştır.                                                        yaygınlaşması için “Türk
                    Cumhuriyet’in ilk yıllarındaki resim sanatçıları Millî Müca-  Ocakları” ve “Halk Evleri”
               dele’nin etkisinde oldukları için yaptıkları resimlerde Atatürk ve   önemli rol oynamış, bu ku-
               silah arkadaşlarının faaliyetlerini, Türk ordusunun kahraman-     rumlar, çeşitli etkinliklerle
               lıklarını ve halkın Millî Mücadele Dönemi’nde yaşadığı sıkıntıla-  yurdun her tarafına ulaşma-
               rı anlatmışlardır.                                                ya çalışmışlardır.




                                                            228
   23   24   25   26   27   28   29   30   31   32   33