Page 30 - Türk Kültür ve Medeniyet Tarihi 11 | 6.Ünite
P. 30
6. Ünite
ğumu görüyorsunuz.” diyen Atatürk, toplumun müziğe yönelik beğenisinin ve eğiliminin, toplumsal
gelişmenin gerçekleştirilmesinde önemli bir yere sahip olduğunu ifade etmiştir.
Cumhuriyet Dönemi’nde Batı müziğinin de etkisiyle klasik Türk müziğinden uzaklaşılırken
çok sesli Klasik Batı Müziği alanında önemli gelişmeler olmuştur. Bu dö-
nem çok sesli müziğin önde gelen isimleri arasında yer alan Cemal Reşit
Rey, Ahmet Adnan Saygun, Necil Kazım Akses, Hasan Ferit Alnar ve Ulvi
Cemal Erkin Türk Beşlileri olarak tanınmışlardır. Bu sanatçılar Türk
Beşlileri ismini, Rusların ulusal müzik okulunun kurucularından Rus
Beşlileri’ne benzetildikleri için almışlardır.
Bu dönemde opera ve balenin de gelişmesi için önemli çabalar sarf
edilmiştir. Bu çabalar sonucunda ilk Türk senfonileri ve konçertoları bes-
telenmiştir. Cemal Reşit Rey’in (Görsel 6.64), Piyano için 12 Anadolu
Türküsü, Ulvi Cemal Erkin’in, Zeybek Türküsü ve Hasan Ferit Alnar’ın,
İstanbul Süiti bu çalışmalara örnektir.
Cumhuriyet Dönemi’nin ilk on beş yılında birçok sanat dalında
önemli gelişmeler yaşanmıştır. Atatürk, yaşanan bu gelişmelere öncülük
Görsel 6.64: Cemal Reşit Rey ederek destek vermiş ve sanat çalışmalarını yakından takip etmiştir.
SIRA SİZDE
Cumhuriyet Dönemi sanat dallarının öne çıkan özelliklerini ve bu sanat dalları-
nın önemli temsilcilerini yazınız.
...........................................................................................................................................................................................
Mimarlık
...........................................................................................................................................................................................
...........................................................................................................................................................................................
Resim
...........................................................................................................................................................................................
...........................................................................................................................................................................................
Heykel
...........................................................................................................................................................................................
...........................................................................................................................................................................................
Müzik
...........................................................................................................................................................................................
6.5. Kültürel Mirasın Korunması
Atatürk’e göre bir millet ancak kendi kültürel değerleri ve tarihî mirasıyla medeniyetler ara-
sındaki yerini alabilirdi. Zira bireyin toplumsallaşması ancak o bireyin yaşadığı kültür çevresin-
de gerçekleşir, bunun sonucunda da toplumda birlikte yaşama duygusu pekişir. Eğer kültürel
değerler korunmazsa toplum hafızasını kaybeder.
Küreselleşme ile birlikte ulusal kültürlerin korunmasının önemi bir kat daha artmıştır. Top-
lumların kültürleri, sosyal hayatları, inançları ve değer yargıları küreselleşme sonucunda teh-
dit altına girmiştir. Kendi öz kültürlerini koruyamayan toplumlar farklı kültürler içerisinde yok
olmuşlardır. Bu nedenle insanlar kültürlerini korumalı ve bir sonraki nesillerine aktarmalıdır.
Geçmişten geleceğe bir kültür dokusunun oluşmasında sanat en önemli unsurlardan biridir. Bu
nedenle herkes öncelikle kendi yöresinden başlayarak kültürel miraslarını korumalı, diğer kül-
türlerin miraslarına da saygı duymalı, onları kendinden sonraki kuşaklara aktarmalıdır.
230