Page 21 - Türk Kültür ve Medeniyet Tarihi 11 | 6.Ünite
P. 21
Türklerde Sanat
Altı tane minaresi ve revaklı bir avlusu bulunan caminin süslemesinde daha çok mavi çini-
ler kullanıldığı için bu cami; Mavi Cami olarak da bilinmektedir. Her tarafı kalem işleri ve çini-
lerle süslenmiş olan caminin kapı ve pencerelerinde sedef kakmalar vardır.
Geç dönem Osmanlı Sanatı, daha çok Batı sanatının izlerini taşımaktadır. Bu dönemdeki
mimari yapılar ve bu yapıların süslemeleri Osmanlı üslubundan oldukça uzaktır. Sütunları ol-
dukça ince olan bu mimaride süslemeler
yapıdan daha ihtişamlıdır.
Osmanlı’nın son dönem eserlerin-
de Balyan ailesinden gelen mimarların
imzası vardır. Garabet Amira Balyan,
1800-1866 yılları arasında yaşayan Er-
meni asıllı bir mimardır ve I. Abdülme-
cit’in mimarları arasında yer alır. En
önemli eseri, İstanbul’daki Dolmabahçe
Sarayı’dır (Görsel 6.52). Görsel 6.52: Dolmabahçe Sarayı (İstanbul)
SIRA SİZDE
Aşağıda kısaca özelliklerinden söz edilen Osmanlı Devleti’ndeki camilerin isimlerini
yazınız.
Minberinin yapımında yanlızca ahşap kullanı-
İsmini kullanılan tuğladan alan mimari eser
lan mimari eser
......................................................... .........................................................
Mimar Sinan’ın çıraklık eseri olarak kabul İsmini kullanılan çinilerin renginden alan mi-
edilen cami mari eser
......................................................... .........................................................
Sivil Mimari
Osmanlı sivil mimarisinde; ev (Görsel 6.53), mektep, medrese, dârüşşifa, kütüphane, ha-
mam, imaret, çeşme, köprü ve külliyeler gibi yapılar vardı. Sivil mimarinin en önemli unsurları
evlerdi ve bu evler haremlik ve selamlık olmak üzere iki bölümden oluşurdu. Bahçe içerisine
iki katlı ve cumbalı olarak inşa edilen evlerin yapımında genellikle ahşap malzeme kullanılır,
avlusu hane halkını dışarıdaki tehlikeler-
den koruyacak şekilde yapılan bu evlerin
bahçesi çiçeklerle süslü olurdu. Evlerin
oturma, yatma, yemek pişirme ve yemek
yeme amacıyla kullanılan bölümleri ken-
dine has sadelikte düzenlenirdi.
Odalar arasında bağlantının sağ-
landığı ortak alana sofa denilirdi. Hane
halkının toplanıp bir arada vakit geçir-
diği en önemli yerlerden biri olan sofa-
lar, Osmanlı evlerini Avrupa evlerinden
ayıran en önemli unsurdu. Konutların iç
mekânlarında mobilya olarak kullanılan
yüklükler, sedirler ve nişler yapının ihti-
Görsel 6.53: Osmanlı Dönemi’ne ait ev yacına göre tasarlanırdı.
221