Page 4 - Türk Kültür ve Medeniyet Tarihi 11 | 6.Ünite
P. 4

6. Ünite


                    Hunlarda demircilik sanatı da oldukça gelişmiştir. Bunu, onların yaptıkları silahlardan ve
               günlük hayatta kullandıkları mutfak eşyalarından anlamak mümkündür. Noin Ula (Moğolistan)
               bölgesindeki kurganlardan çıkarılan hayvan ve insan figürleriyle işlenmiş gümüş levhalar, eyer
               takımları, kuşak süsleri, ağaç eşyalar, mücevherler ve araba tekerleri Hun sanatı için önemli
               örneklerdir. Hunlar dokumacılıkta da ileri bir noktadaydı. Altaylardaki Pazırık kurganlarından
               çıkarılan MÖ IV. yüzyıldan kalma bir halı, en eski Türk halısı olarak kabul edilmektedir. Gördes
               düğümü tekniğiyle dokunmuş olan bu halıda, kırmızı fon üzerine işlenmiş yirmi dört kare çer-
               çeve yer almaktadır.
                    Her karenin içine Hun gülü denilen soyut kompozisyonların işlendiği bu halının zeminine,
               süvariler ile geyik figürleri ustaca yerleştirilmiştir. Türkler dokudukları halılarda geyik figürlerini
               sık sık kullanmıştır. Çünkü Türklerde geyik, yerin ve göğün simgesi olarak görülmüş; geyiğin
               ruhları öteki dünyaya taşıdığına inanılmıştır.
                    İlk Türkler tarafından dokunan bu halılar, Orta Asya Türkmen dokumacılığının çıkış nok-
               tası  olmuş,  buralarda  kullanılan  dokuma  teknikleri  ve  halı  figürleri,  daha  sonra  Selçuklular
               aracılığıyla Anadolu’ya taşınmıştır (Görsel 6.7).





                                                                              Geyik figürlerinde geyiğin iç
                                                                               organları da belirtilmiştir.



                                                                               Hun Gülü olarak adlan-
                                                                              dırılan motif, birçok yerde
                                                                                    kullanılmıştır.


                                                                               Hun süvari figürleri, son
                                                                               derece başarılı bir şekilde
                                                                                    dokunmuştur.

                  Görsel 6.7: Pazırık halısından bir kesit
                    SORU

                      Toplumlardaki sembol ve figürlerin sonraki nesillerde de devam etmesinin önemi nedir?


                    Hun kurganlarından çıkan önemli eserler
               arasında, deri malzemeden yapılan eşyalar da
               yer almıştır. Renkli keçe ve eyer örtüleri üzeri-
               ne  yerleştirilen  hayvan  figürleri  (Görsel  6.8),
               derinin  üzerine  işlenmesiyle  elde  edilmiştir.
               Deri üzerine işlenen bu figürlerde, pars ile ge-
               yik  ve  kartal  ile  geyik  mücadeleleri  ön  plana
               çıkmıştır.
                    Moğolistan’daki  Wu-lan-ch’a-pu  (Vulan-
               ceypu)  Bozkırları’nda  1989  yılında  bulunan
               Hun resminde, on iki hayvanlı takvim ile ilgi-
               li  resimlere  rastlanmıştır.  Yine  Moğolistan’ın
               Yin-Shan (Yi-Şan) bölgesinde Hun Dönemi’ne       Görsel 6.8: Kartal ve geyik figürlü eyer
               ait birçok duvar resimleri bulunmuştur.
                    Hunlara ait heykeller; ahşaptan, pişmiş topraktan ve madenlerden yapılmış, Hun heykel
               sanatında hayvan tasvirleri çok gerçekçi bir şekilde işlenmiştir.
                    İlk Türk devletlerinde müzik ve eğlence de önemli bir yere sahipti. Avrupa Hun Devleti hü-
               kümdarı Attila, sık sık ziyafetler verir ve kopuz eşliğinde kahramanlık müzikleri dinlerdi.




                                                            204
   1   2   3   4   5   6   7   8   9