Page 5 - Türk Kültür ve Medeniyet Tarihi 11 | 6.Ünite
P. 5

Türklerde Sanat


            Kök Türklerde Sanat

                 Kök Türk şehirlerinin mimarisi ile ilgili ke-
            sin  bulgular  olmamasına  rağmen,  Kül  Tigin’in
            mezar  külliyesi,  Kök  Türklerde  anıt  mezar  mi-
            marisi hakkında önemli bilgiler vermektedir. Bu
            kurganlar  yer  altına  değil  de  yer  üstüne  farklı
            bir mimariyle yapılmıştır.
                 Kurganlar,  Türk  toplum  inancında  önem-
            li bir yere sahipti. Özellikle hanedan üyeleri ve
            kahramanlar için hazırlanan kurganların yapı-
            mına büyük önem verilmiş ve bu anıt mezarlar-
            da ölen kişi için törenler düzenlenmiştir.
                 Kül Tigin’in anıt mezar külliyesi, Çekosla-
            vak bilim insanı Lumir Jısl (Lumir Yısıl) tarafın-  Görsel 6.9: Kül Tigin mezar külliyesi (Temsilî)
            dan 1958 yılında ortaya çıkarılmıştır. Bengütaş
            (ölümsüz) denilen Kül Tigin Kitabesi, etrafı duvarlarla çevrili bir alan içindedir. Anıtın doğusun-
            da balballar sıralanmakta, kapının iki yanında ise mermerden koç heykelleri bulunmaktadır.
                                            Türk mitolojisinde kaplumbağa, dünyanın üzerinde durduğuna
                  BİLGİ NOTU                inanılan hayvanlar arasında yer aldığı için Kül Tigin’in bengüta-
                                            şı, mermerden yapılmış bir kaplumbağa üzerinde yükselmiştir
                                            (Görsel 6.9).
                  İlk Türk devletlerinde
              ölen kişinin mezarı etra-          Kül Tigin Anıtı’nın batı tarafında  tapınak yer almakta ve
              fına, o kişinin öldürdüğü     bu tapınağın içinde Kül Tigin ile eşinin heykelleri bulunmakta-
              düşman sayısı kadar dikilen   dır. Bu bölgede bulunan Bilge Kağan Anıtı’nın üzerindeki çifte
              yontulmuş taşlara  “Balbal”   ejder kabartması, Kök Türklerin inançlarında sembolik anlam-
              denilirdi.                    lar taşımaktadır. Bu motif, yeri ve göğü temsil etmektedir.
                                                 Hunlarda olduğu gibi Kök Türklerde de maden işçiliği ve
                                            dokumacılık  oldukça  gelişmiştir.  Kök  Türkler  madencilikteki
                                            başarılarını  silah  ve  sanat  eserleri  yapımında  ustaca  kullan-
                                            mışlar, kılıç kalkan ve zırh gibi savaş araçlarının yanında; mut-
                                            fak araç ve gereçleri ile süs eşyaları da yapmışlardır. Türklerde
                                            demircilik sanatında kullanılan madenler, yönlerle ilişkilendi-
                                            rilmiştir. Demir, siyah renginden dolayı kuzeyi; bakır kızıl ren-

              Görsel 6.10: Balballar        ginden dolayı güneyi işaret etmiştir. Bilge Kağan’ın kurganında
                                            birçok eşyanın yanında gelişmiş dokuma parçalarına da rast-
                                            lanmıştır.
                 Bugünkü Moğolistan bölgesinde, Kök Türkler Dönemi’ne ait derin çizgilerle çizilmiş çok sa-
            yıda kaya resimlerine rastlanmıştır. Bu resimlerde askerler ve savaş sahneleri önemli bir yer
            tutar. Kök Türkler, Hunlarda olduğu gibi kaya resimlerinde kurt figürlerine çok sık
            yer vermişlerdir.
                 Kök Türk kurganlarında yapılan kazılarda, üzerinde fantastik ya-
            ratık resimleri bulunan çok sayıda madenî eşyalar, kulplu maşrapa-
            lar ve seramik kaplar bulunmuştur. Kök Türklerde sık kullanı-
            lan figürlerden birisi de dağ keçisidir. Kök Türkler, yırtıcı
            hayvan resimlerini ve av tasvirlerini kayalar üzerine
            kazıyarak resmetmişlerdir (Görsel 6.11).
                 Kök Türk kurganlarında görülen heykel
            sanatı, Hunlara göre daha gelişmiştir. Zira
            Kök Türklerin yaptığı heykellerde kaftan
            ve  çizme  gibi  ayrıntılar  da  işlenmiştir.
            Kül Tigin, Bilge Kağan ve Vezir Tonyu-
            kuk adına dikilen heykeller ise Kök Türk
            heykellerinin en güzel örnekleridir.      Görsel 6.11: Döneme ait kaya resimleri



                                                          205
   1   2   3   4   5   6   7   8   9   10