Page 127 - Biyoloji Farklılaştırılmış Öğretim Etkinlikleri
P. 127
Biyoloji
10. SINIF - FARKLILAŞTIRILMIŞ ÖĞRETIM ETKINLIKLERI
Mektup Yazma: Son aşamada öğretmen öğrencilerden çeşitli kamu kurum-
ları ve STK’lara hitaben çözüm önerilerini de anlatan ve içerisinde 5N1K so-
rularına yanıt verecek ifadelerin yazılı olduğu bir mektup yazmalarını ister.
Bu formatta bir mektup yazan öğrenciler duygu ve düşüncelerini organize bir
Etkinlik Açıklaması biçimde sunmayı öğrenir.
Ürün Oluşturma (Albüm): Bu şekilde yazılmış olan mektuplar bir araya ge-
tirilerek bir albüm oluşturulur ve tüm okulun kullanımına sunulur. Böylelikle
öğrenme çıktıları yaygınlaştırılır.
Öğretmen sınıfa iklim değişikliği ile ilgili bir haber metni ile gelir. Metni öğ-
rencilere okur ve “Sizce bu olumsuz tablonun oluşumunda hangi canlıların
rolü olabilir? İnsanın katkısı ne olabilir?” gibi sorularla ekolojik ayak izine dik-
kati çeker. Ardından ekolojik ayak izi ile ilgili temel kavramlar, ekolojik ayak
izi ile ilgili çalışma yapan kurum ve kuruluşlar hakkında bilgi verir. Ders kap-
samında ekolojik ayak izi küçültme hakkında münazara yapılacağı söylene-
rek derse giriş yapılır (SF1).
Öğrencilerin incelemelerinin ardından münazara yapılır. Öncelikle münaza-
raya katılmak isteyen öğrencilerden iki grup oluşturulur. Bir grup “Ekolojik
ayak izinin artmasının en önemli sebebi insandır.” görüşünü, diğer grup ise
“Ekolojik ayak izinin artmasının en önemli sebebi insan dışı faktörlerdir.” gö-
rüşünü paylaşır (SF2).
Öğretmen öncelikle sınıfın tümüne ekolojik ayak izi ve geri dönüşüm ile ilgili
bir kısa film izletir (İF1). Ardından öğrencilere ekolojik ayak izini küçültme ve
geri dönüşüm ile ilgili makaleler, süreli yayınların olduğu dökümanlar sunulur
(İF2). Öğrencilerden bu yayınları incelemeleri istenir. Öğrencilere tüm kay-
nakları incelemeleri için süre verilir. Bu süreçte münazaraya katılacak öğren-
cilerden kendi görüşlerini savunurken kullanacakları yazılı bir metin oluştur-
Uygulama Süreci maları istenir.
Münazara yapılır ve sonrasında öğretmen tüm sınıfa yönelik ön öğrenmele-
rinin değişip değişmediğini, münazarayı dinleme ve anlama konusunda ön
bilgilerin onları yönlendirip yönlendirmediğini sorar. Gelen cevaplara göre
öğretmen ekolojik ayak izi küçültme ve geri dönüşüm konusunda özetlemeler
yaparak münazarayı sonlandırır (SF3).
Münazara ardından öğretmen farklı rollere bürünüp ekolojik ayak izi küçült-
me ve geri dönüşüm ile ilgili ürünler oluşturacaklarını, bunu RAFT tekniği ile
yapacaklarını bildirir.
Ders kapsamında kullanılabilecek örnek bir RAFT aşağıdaki gibi olabilir;
Rol Seyirci Tür Konu
Atık maddelerin
Öğrenci Okul Sunu
geri dönüşümü
Ağaçlandırma-
Ağaç Tema Yetkilisi Dramatizasyon
nın önemi
127