Page 55 - Coğrafya Farklılaştırılmış Öğretim Etkinlikleri
P. 55
Coğrafya
9.SINIF - FARKLILAŞTIRILMIŞ ÖĞRETIM ETKINLIKLERI
FARKLILAŞTIRILMIŞ ETKİNLİK FORMU
Etkinlik Adı Bölge Türlerini Keşfedelim
Konu Bölge ve Bölge Sınırı
• Bölge ve bölge sınırı hakkında varsayımda bulunur.
• Bölge ve bölge sınırındaki örüntüleri listeler.
Öğrenme Hedefleri • Bölgeyi ve bölge sınırlarını karşılaştırır.
• Bölge ve bölge sınırları hakkında önerme sunar.
• Bölgeyi ve bölge sınırlarını değerlendirir.
Materyaller Tanılayıcı dallanmış ağaç formu, kalem, kağıt
Süre 4 ders saati
Tanılayıcı Dallanmış Ağaç Formu: Öğretmen, etkinlik boyunca paylaştığı bilgileri
etkinliğin sonunda tanılayıcı dallanmış ağaç formunu kullanarak değerlendirmeye
tabi tutar. Form içerisinde yer alan sorular üzerinden tüm konu değerlendirilir. Form
isteğe göre 8 ya da 16 çıkışlı olabilir.
Özetleme: Öğretmenin bir yazıyı metnin özüne bağlı kalarak kendi ifadeleriyle ye-
niden ve kısa bir şekilde ifade etmesi
Kademeli Etkinlik: Kademeli etkinlik, bölge sınırları ile ilgili tüm alt bileşenlerin
aşamalı olarak çalışıldığı, öğrencilerin bireysel veya grup çalışması şeklinde dahil
Etkinlik Açıklaması oldukları bir süreçtir. Öğretmen, bölge sınırlarının özelliklerini her bir aşamada de-
rinleştirerek etkinlik sonunda değerlendirme ile birlikte bütüncül olarak kavranma-
sını sağlayabilir.
Beyin Fırtınası: Öğretmenin, öğrencilere, “Bölge denince aklınıza ne geliyor?” soru-
su ile çağrışım yapan kavramları söylemelerini istemesi
Düşünme ve Sorgulama: Öğretmenin sorduğu soru sonrasında öğrencilerin cevap
vermeden önce düşünmelerinin sağlanması
Soru-Cevap: Öğretmen etkinlik sonunda, tanılanmış ağaç formu üzerinden kısa so-
rular sorarak öğrencinin etkinlik boyunca öğrendiği bilgileri değerlendirebilir.
Öğretmen etkinlik kapsamında bölge ve türleri hakkında konuşacaklarını söyleye-
rek derse giriş yapar. Ardından öğrencilere: “Bölge denilince aklınıza ne geliyor?”
diye sorarak çağrışım yapan kavramları söylemelerini ister (SF1). Öğretmen öğ-
rencilerden gelen cevapları özetleyerek bölge kavramının ne ifade ettiğini payla-
şır (SF2). Bölge kavramını ifade ettikten sonra öğretmen, bölgeleri aşama aşama
inceleyeceklerini ifade eder. Öğretmen toplam dört aşama altında çalışacaklarını
söyler.
1. AŞAMA:
Öğretmen öğrencilere bölge kavramını tanıtan kısa bir video veya infografik gös-
Uygulama Süreci terir (İF1). Bu materyal, bölgelerin tanımını ve önemini görsel olarak açıklayarak
öğrencilerin dikkatini çeker. Ardından, öğrencilerden videoyu veya infografiği izler-
ken akıllarına gelen kelime ve kavramları not almalarını ister (SF3). Bu notlar, daha
sonraki tartışmalar için temel oluşturur.
Daha sonra öğretmen “Coğrafya biliminde bölge oluşturulmasına neden ihtiyaç
duyulmuştur?” ve “Bölge oluşturmanın gerekçeleri nelerdir?” gibi sorular sorar. Öğ-
retmen öğrencilerinin aldıkları notlardan yararlanarak aralarında tartışmaları ve
düşünmeleri için süre verir (SF4). Ardından öğrenciden cevaplar alınır ve tüm sınıfın
katılımıyla tahtada büyük bir zihin haritası oluşturulur. Bu harita üzerinde öğrenci-
lerin verdikleri cevaplarla birlikte öğretmen, konu ile ilgili bilgileri genişletir.
55