Page 55 - Coğrafya Farklılaştırılmış Öğretim Etkinlikleri
P. 55

Coğrafya

                                          9.SINIF - FARKLILAŞTIRILMIŞ ÖĞRETIM ETKINLIKLERI


        FARKLILAŞTIRILMIŞ ETKİNLİK FORMU

         Etkinlik Adı          Bölge Türlerini Keşfedelim
         Konu                  Bölge ve Bölge Sınırı
                                 •   Bölge ve bölge sınırı hakkında varsayımda bulunur.
                                 •   Bölge ve bölge sınırındaki örüntüleri listeler.
         Öğrenme Hedefleri       •   Bölgeyi ve bölge sınırlarını karşılaştırır.
                                 •   Bölge ve bölge sınırları hakkında önerme sunar.
                                 •   Bölgeyi ve bölge sınırlarını değerlendirir.
         Materyaller           Tanılayıcı dallanmış ağaç formu, kalem, kağıt
         Süre                  4 ders saati

                               Tanılayıcı Dallanmış Ağaç Formu: Öğretmen, etkinlik boyunca paylaştığı bilgileri
                               etkinliğin sonunda tanılayıcı dallanmış ağaç formunu kullanarak değerlendirmeye
                               tabi tutar. Form içerisinde yer alan sorular üzerinden tüm konu değerlendirilir. Form
                               isteğe göre 8 ya da 16 çıkışlı olabilir.
                               Özetleme: Öğretmenin bir yazıyı metnin özüne bağlı kalarak kendi ifadeleriyle ye-
                               niden ve kısa bir şekilde ifade etmesi
                               Kademeli  Etkinlik:  Kademeli  etkinlik,  bölge  sınırları  ile  ilgili  tüm  alt  bileşenlerin
                               aşamalı olarak çalışıldığı, öğrencilerin bireysel veya grup çalışması şeklinde dahil
         Etkinlik Açıklaması   oldukları bir süreçtir. Öğretmen, bölge sınırlarının özelliklerini her bir aşamada de-
                               rinleştirerek etkinlik sonunda değerlendirme ile birlikte bütüncül olarak kavranma-
                               sını sağlayabilir.
                               Beyin Fırtınası: Öğretmenin, öğrencilere, “Bölge denince aklınıza ne geliyor?” soru-
                               su ile çağrışım yapan kavramları söylemelerini istemesi
                               Düşünme ve Sorgulama: Öğretmenin sorduğu soru sonrasında öğrencilerin cevap
                               vermeden önce düşünmelerinin sağlanması
                               Soru-Cevap: Öğretmen etkinlik sonunda, tanılanmış ağaç formu üzerinden kısa so-
                               rular sorarak öğrencinin etkinlik boyunca öğrendiği bilgileri değerlendirebilir.
                               Öğretmen etkinlik kapsamında bölge ve türleri hakkında konuşacaklarını söyleye-
                               rek derse giriş yapar. Ardından öğrencilere: “Bölge denilince aklınıza ne geliyor?”
                               diye sorarak çağrışım yapan kavramları söylemelerini ister (SF1). Öğretmen öğ-
                               rencilerden gelen cevapları özetleyerek bölge kavramının ne ifade ettiğini payla-
                               şır (SF2). Bölge kavramını ifade ettikten sonra öğretmen, bölgeleri aşama aşama
                               inceleyeceklerini ifade eder. Öğretmen toplam dört aşama altında çalışacaklarını
                               söyler.
                               1. AŞAMA:
                               Öğretmen öğrencilere bölge kavramını tanıtan kısa bir video veya infografik gös-
         Uygulama Süreci       terir (İF1). Bu materyal, bölgelerin tanımını ve önemini görsel olarak açıklayarak
                               öğrencilerin dikkatini çeker. Ardından, öğrencilerden videoyu veya infografiği izler-
                               ken akıllarına gelen kelime ve kavramları not almalarını ister (SF3). Bu notlar, daha
                               sonraki tartışmalar için temel oluşturur.
                               Daha  sonra  öğretmen  “Coğrafya  biliminde  bölge  oluşturulmasına  neden  ihtiyaç
                               duyulmuştur?” ve “Bölge oluşturmanın gerekçeleri nelerdir?” gibi sorular sorar. Öğ-
                               retmen öğrencilerinin aldıkları notlardan yararlanarak aralarında tartışmaları ve
                               düşünmeleri için süre verir (SF4). Ardından öğrenciden cevaplar alınır ve tüm sınıfın
                               katılımıyla tahtada büyük bir zihin haritası oluşturulur. Bu harita üzerinde öğrenci-
                               lerin verdikleri cevaplarla birlikte öğretmen, konu ile ilgili bilgileri genişletir.


                                                                                                         55
   50   51   52   53   54   55   56   57   58   59   60