Page 56 - Coğrafya Farklılaştırılmış Öğretim Etkinlikleri
P. 56
Coğrafya
9.SINIF - FARKLILAŞTIRILMIŞ ÖĞRETIM ETKINLIKLERI
Öğrenciler gruplar halinde çalışarak bölgelerin belirlenmesinde kullanılan kriterle-
ri tespit ederler. Tespit ettikleri kriterleri sınıfla paylaşırlar. Böylelikle öğretmen, öğ-
rencilerin birbirlerinden öğrenmelerine ve fikir alışverişinde bulunmalarına olanak
sağlamış olur. Etkinliğin birinci aşaması böylece sonlanmış olur.
2. AŞAMA:
Öğretmen şekilsel ve işlevsel bölgeler hakkında görsel, tanım ve örneklerin
yer aldığı bilgi notlarını öğrencilere dağıtır ve incelemelerini ister (İF2). Ardın-
dan öğrencileri gruplara ayırır ve öğrencilere bilgi notlarında yer alan tanım-
lardan faydalanarak bölge belirleme posteri oluşturacaklarına ilişkin bilgi ve-
rir (İF3). Öğrenciler gruplar halinde çalışır (FÖOD1). Öğrenciler bölgelerin
belirlenmesinde kullanılan kriterleri açıklayan posterler hazırlar (ÜF1). Poster-
lerde, şekilsel ve işlevsel bölgeler hakkında görseller, tanımlar ve örnekler bulu-
nur. Posterler, sınıfta sergilenerek öğrencilerin incelemesine fırsat sunulur (SF5).
Öğretmen etkileşimli tahtadan örnek haritalar açarak posterlerde hazırlanan kri-
terleri de vurgulayarak şekilsel ve işlevsel bölgelerin neler olduğunu açıklar ve her
bölgeye ilişkin örnekleri harita üzerinde gösterir. Ardından öğrencilere örnek ha-
Uygulama Süreci ritalar dağıtarak kendi belirledikleri kriterler çerçevesinde bir bölge ve sınırlarını
oluşturmaları istenir. Öğrenciler belirledikleri kriterler doğrultusunda haritalarını
oluştururlar (ÜF2). Öğrenciler oluşturdukları bölgeleri hangi kriterlere dayanarak
oluşturduklarını ve hangi tür bölgeler olduklarını harita üzerine yazar, ardından böl-
geleri öğretmene sunar ve diğer gruplar ile birlikte tartışır. Öğretmen, öğrencilerin
çalışmaları üzerinden örnekler vererek şekilsel ve işlevsel bölgeler üzerine konuşur.
3. AŞAMA: Anlam Çözümleme Tablosu ile Öğrenmelerin Değerlendirilmesi
Öğretmen, öğrencilere çeşitli şekilsel ve işlevsel bölgeleri gösteren dijital haritalar
ve kaynaklar sunar. Öğrenciler, bu kaynakları kullanarak farklı bölge türlerini ve
sınırlarını analiz eder. Daha sonra öğrencilere, iki boyutlu bir anlam çözümleme
tablosu dağıtılır. Tablo, bir boyutunda bölge türlerini, diğer boyutunda ise bölge
örneklerini içerecek şekilde hazırlanmıştır. Her öğrenci, belirli bir bölge türünü ve
örneğini seçer ve anlam çözümleme tablosunda bu bölgeleri karşılaştırır. Bu aşa-
mada, öğrenciler dijital araçlar (Google Earth, online haritalar) kullanarak daha
detaylı incelemeler yapabilir ve bulgularını tabloya yansıtır. Öğrencilerden, öğren-
dikleri şekilsel ve işlevsel bölgeleri bu tablo üzerinde değerlendirmeleri istenir. Öğ-
retmen, tabloyu doldururken dikkat edilmesi gereken noktaları açıklar.
Öğretmen öğrencileri tekrar gruplara ayırır (SF6). Öğrencilere dünya haritası üze-
rinden kendi belirledikleri kriterler doğrultusunda oluşturdukları bölge ve sınırları
hakkında önerilerde bulunmak için tartışma oturumu düzenlenir. Bu oturumda her
grup, belirledikleri bölge sınırlarının neden bu şekilde belirlendiğini ve bu sınırların
hangi kriterlere göre oluşturulduğunu açıklayan kısa bir sunum hazırlar (ÜF3). Öğ-
renciler, sunumlarını desteklemek için dijital araçlar kullanarak haritalar, grafikler
ve infografikler oluşturur. Her grup, diğer gruplardan gelen soruları yanıtlar ve geri
Değerlendirme
bildirim alır. Bu sayede öğrenciler birbirlerinden öğrenme ve eleştirel düşünme be-
cerilerini geliştirme fırsatı bulur.
Değerlendirme aracı olarak tanılayıcı dallanmış ağaç, kelime ilişkilendirme testi ve
kavram haritası kullanılacaktır (ÜF4). Belirtilen değerlendirme araçları, Coğrafya
Sınıf İçi Değerlendirme Öğretmen Rehber Kitabı’nda (18, 19 ve 20. sınıf içi değer-
lendirme örnekleri) yer almaktadır (http://meb.ai/UW8PWDJ).
56