Page 56 - Coğrafya Farklılaştırılmış Öğretim Etkinlikleri
P. 56

Coğrafya

        9.SINIF - FARKLILAŞTIRILMIŞ ÖĞRETIM ETKINLIKLERI



                               Öğrenciler gruplar halinde çalışarak bölgelerin belirlenmesinde kullanılan kriterle-
                               ri tespit ederler. Tespit ettikleri kriterleri sınıfla paylaşırlar. Böylelikle öğretmen, öğ-
                               rencilerin birbirlerinden öğrenmelerine ve fikir alışverişinde bulunmalarına olanak
                               sağlamış olur. Etkinliğin birinci aşaması böylece sonlanmış olur.
                               2. AŞAMA:

                               Öğretmen  şekilsel  ve  işlevsel  bölgeler  hakkında  görsel,  tanım  ve  örneklerin
                               yer  aldığı  bilgi  notlarını  öğrencilere  dağıtır  ve  incelemelerini  ister  (İF2).  Ardın-
                               dan  öğrencileri  gruplara  ayırır  ve  öğrencilere  bilgi  notlarında  yer  alan  tanım-
                               lardan  faydalanarak  bölge  belirleme  posteri  oluşturacaklarına  ilişkin  bilgi  ve-
                               rir  (İF3).  Öğrenciler  gruplar  halinde  çalışır  (FÖOD1).  Öğrenciler  bölgelerin
                               belirlenmesinde  kullanılan  kriterleri  açıklayan  posterler  hazırlar  (ÜF1).  Poster-
                               lerde,  şekilsel  ve  işlevsel  bölgeler  hakkında  görseller,  tanımlar  ve  örnekler  bulu-
                               nur.  Posterler,  sınıfta  sergilenerek  öğrencilerin  incelemesine  fırsat  sunulur  (SF5).
                               Öğretmen etkileşimli tahtadan örnek haritalar açarak posterlerde hazırlanan kri-
                               terleri de vurgulayarak şekilsel ve işlevsel bölgelerin neler olduğunu açıklar ve her
                               bölgeye ilişkin örnekleri harita üzerinde gösterir. Ardından öğrencilere örnek ha-
         Uygulama Süreci       ritalar dağıtarak kendi belirledikleri kriterler çerçevesinde bir bölge ve sınırlarını
                               oluşturmaları  istenir.  Öğrenciler  belirledikleri  kriterler  doğrultusunda  haritalarını
                               oluştururlar (ÜF2). Öğrenciler oluşturdukları bölgeleri hangi kriterlere dayanarak
                               oluşturduklarını ve hangi tür bölgeler olduklarını harita üzerine yazar, ardından böl-
                               geleri öğretmene sunar ve diğer gruplar ile birlikte tartışır. Öğretmen, öğrencilerin
                               çalışmaları üzerinden örnekler vererek şekilsel ve işlevsel bölgeler üzerine konuşur.

                               3. AŞAMA: Anlam Çözümleme Tablosu ile Öğrenmelerin Değerlendirilmesi
                               Öğretmen, öğrencilere çeşitli şekilsel ve işlevsel bölgeleri gösteren dijital haritalar
                               ve kaynaklar sunar. Öğrenciler, bu kaynakları kullanarak farklı bölge türlerini ve
                               sınırlarını  analiz  eder.  Daha  sonra  öğrencilere,  iki  boyutlu  bir  anlam  çözümleme
                               tablosu dağıtılır. Tablo, bir boyutunda bölge türlerini, diğer boyutunda ise bölge
                               örneklerini içerecek şekilde hazırlanmıştır. Her öğrenci, belirli bir bölge türünü ve
                               örneğini seçer ve anlam çözümleme tablosunda bu bölgeleri karşılaştırır. Bu aşa-
                               mada, öğrenciler dijital araçlar (Google Earth, online haritalar) kullanarak daha
                               detaylı incelemeler yapabilir ve bulgularını tabloya yansıtır. Öğrencilerden, öğren-
                               dikleri şekilsel ve işlevsel bölgeleri bu tablo üzerinde değerlendirmeleri istenir. Öğ-
                               retmen, tabloyu doldururken dikkat edilmesi gereken noktaları açıklar.
                               Öğretmen öğrencileri tekrar gruplara ayırır (SF6). Öğrencilere dünya haritası üze-
                               rinden kendi belirledikleri kriterler doğrultusunda oluşturdukları bölge ve sınırları
                               hakkında önerilerde bulunmak için tartışma oturumu düzenlenir. Bu oturumda her
                               grup, belirledikleri bölge sınırlarının neden bu şekilde belirlendiğini ve bu sınırların
                               hangi kriterlere göre oluşturulduğunu açıklayan kısa bir sunum hazırlar (ÜF3). Öğ-
                               renciler, sunumlarını desteklemek için dijital araçlar kullanarak haritalar, grafikler
                               ve infografikler oluşturur. Her grup, diğer gruplardan gelen soruları yanıtlar ve geri
         Değerlendirme
                               bildirim alır. Bu sayede öğrenciler birbirlerinden öğrenme ve eleştirel düşünme be-
                               cerilerini geliştirme fırsatı bulur.
                               Değerlendirme aracı olarak tanılayıcı dallanmış ağaç, kelime ilişkilendirme testi ve
                               kavram haritası kullanılacaktır (ÜF4). Belirtilen değerlendirme araçları, Coğrafya
                               Sınıf İçi Değerlendirme Öğretmen Rehber Kitabı’nda  (18, 19 ve 20. sınıf içi değer-
                               lendirme örnekleri) yer almaktadır (http://meb.ai/UW8PWDJ).


    56
   51   52   53   54   55   56   57   58   59   60   61