Page 62 - Coğrafya Farklılaştırılmış Öğretim Etkinlikleri
P. 62
Coğrafya
10.SINIF - FARKLILAŞTIRILMIŞ ÖĞRETIM ETKINLIKLERI
FARKLILAŞTIRILMIŞ ETKİNLİK FORMU
Etkinlik Adı Mekâna Coğrafi Bakış
Konu Coğrafi bakış
• Mekânın haritadaki konumunu algılar.
• Mekânın coğrafi koşullarını belirler.
Öğrenme Hedefleri
• Mekânın çevresiyle olan ilişkilerini çözümler.
• Mekânın diğer olay, olgu ve mekânlar üzerindeki etkilerini sorgular.
Materyaller Çalışma kağıtları, kalem, kağıt, etkileşimli tahta
Süre 2 ders saati
Özetleme: Öğrencilerin tartışma sürecinde ortaya çıkardıkları bilgilerin yazılı ve
sözlü olarak özetlenip öğrencilere daha kapsamlı bir biçimde sunulması
Kartopu: Öğrencilerin önce sekiz gruba ayrılması, daha sonra aynı araştırmayı ya-
Etkinlik Açıklaması
pan grupların birleşerek dört grup oluşturması
Akran Öğretimi: Grup düzenlemesinin içinde öğrencilerin birbirlerini yetenekleri
doğrultusunda destekleyerek birbirlerinden öğrenmelerinin sağlanması
Öğretmen, öğrencilere bu derste bazı mekânlarla coğrafyanın temel kavramla-
rını ilişkilendireceklerini söyler. Öğretmen belirlediği ve farklı bölgelerde yer alan
mekânların iklim, yer şekilleri, su kaynakları, bitki örtüsü, toprak gibi doğal özellik-
lerin ve yerleşme, nüfus, ekonomik faaliyetler gibi beşerî özelliklerin neler olduğu-
nu içeren bilgi notları dağıtır (İF1). Öğrencilerden belirlenen sürede bilgi notlarını
incelemelerini ister (SF1). Öğrencilerin incelemesinin ardından öğretmen özetleme
yapar (SF2). Öğretmen seçilen mekânların (Kocaeli, Adana, Artvin, Muğla) “Ne?”,
“Nerede?”, “Ne zaman?”, “Neden orada?”, “Neden önemli?”, “Bulunduğu ortamın
özellikleri neler?”, “Doğal ve beşerî ortamlarla nasıl bir ilişkisi var?” gibi sorularla bu
mekânlara ait özelliklerin sorgulanacağını söyler. Öğretmen sınıfın sekiz gruba ay-
rılacağını ifade eder (SF3). Gruplar için uygun çalışma ortamı oluşturulur (FÖOD1).
Her bir şehre ikişer grup denk gelecek şekilde gruplarla şehirler eşleştirilir:
1 ve 2. grup: Kocaeli
Uygulama Süreci 3. ve 4. grup: Adana
5. ve 6. grup: Muğla
7. ve 8. grup: Artvin
Çalışma için incelenecek şehirlerin isimlerinin yazılı olduğu çalışma kağıtlarını öğ-
retmen gruplara dağıtır (İF2).
Öğrencilerden çalışma kağıdında yazılı olan şehirleri (mekânların iklim, yer şekille-
ri, su kaynakları, bitki örtüsü, toprak gibi doğal özelliklerinin yerleşme, nüfus, eko-
nomik faaliyetler, kültürel özellikler gibi unsurlar üzerindeki etkilerinin neler olduğu
gibi) “Ne?”, “Nerede?”, “Ne zaman?”, “Neden orada?”, “Neden önemli?”, “Bulunduğu
ortamın özellikleri neler?”, “Doğal ve beşerî ortamlarla nasıl bir ilişkisi var?” gibi so-
rularla sorgulamalarını ister. Gruplar ulaşılan sonuçları çalışma kağıtlarına yazar
(SF4). Çalışma bittikten sonra aynı şehri inceleyen gruplar birleştirilerek 4 grup
oluşturulur. Birleşen gruplar yeniden tartışarak ortak sonuçlara ulaşır.
62